Nekromanti yarr! pirat rollspel

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
tjena

Pirater är häftiga, jätte häftiga. Jag vill vara en pirat, men med tanke på att jag inte är sugen på att flytta till somalia så får jag nöja mig med rollspel.
Kan ni några coola pirat rollspel do tell men annars har jag en egen ide.

Har funderat på att modda göttedamerugg (aka götte).
Iden kommer vara att man ska vara en besättning på ett skepp där man då spelar dem mer "viktigare" bästnings personalen (kapten, läkare, präst, mm) ens karaktärer ska gärna vara uda och lite mer extrema än de vanliga mäniskorna, vill du vara en herrlös sammuria som har tagit sig till karriben go for it.

vad jag mest undrar är vilka fällor jag ska se uppför när man moddar ett rollspel och om ni har några fler häftiga ider.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Sitt inte på kammaren och vela.

Samla spelgänget och kör igång även om inte allt är klart. Hitta på efter hand och skriv ner det som blir bra.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Pirater! som Konrad Konvalj länkar till lär vara helt okej eller bättre. Det är baserat på En Garde! III, som likt Götter är både tradigt och utspelar sig i 1700-talet men nog är rätt mycket bättre.

Annars finns också Vincent Bakers pirat-spel Poison'd. Det är rätt udda, och bra. Jag hade mycket kul med det på senaste GothCon.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
amuller said:
vad jag mest undrar är vilka fällor jag ska se uppför när man moddar ett rollspel och om ni har några fler häftiga ider.
Den största fällan är att du kan stirra dig blind på vad regelsystemet gör och därför låser dig i ditt tänkande i hur du ska moderera regelsystemet för att passa till swashbuckling.

Själv har jag gjort ett svenskt swashbucklingsystem som är actionladdat, smidigt och roligt. Reglerna finns online men styrkan sitter i de konventioner som man ska använda med regelsystemet, alltså hur man ska tänka för att använda rätt regler för rätt tillfälle. Detta för att du lätt ska kunna anpassa reglerna efter spelarnas swashbucklande påhitt. Dessa konventioner finns enbart i den tryckta upplagan.

Ta en titt på Matiné. Ett spel där du kan få plus på slåss om du är på ett skepp och har färdigheten Sjövana eller får plus på att slåss om du vill göra akrobatiska manövrar och har färdigheten Akrobatik. Ett spel där en dolk i handen på en skicklig kombattant är farligare än ett tvåhandssvärd i händerna på någon oerfaren.

/Han som gillar att kombinera färdigheter och kan påpeka att man kan göra sådant även utanför strid
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
För mer inspiration ska du naturligtvis läsa 7th Sea som publicerades av Alderac Entertainment Group.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Du har även Pirates of the SPanish Main, som använder Savage Worlds-systemet har jag för mig. Vet dock inte hur bra spelet är.

/Ulfgeir
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
PAX said:
För mer inspiration ska du naturligtvis läsa 7th Sea som publicerades av Alderac Entertainment Group.

I vår spelgrupp använde vi systemet till 7th sea men med settingen som en blandning mellan Pirates och Cutthroat Island . En sorts mer explosiv och fartfylld historisk setting med mycket humor. Funkade bra men systemet är så där. Blev mycket improviserade regelhöftningar

Tycker att världen Thea är ganska tråkig.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Varför inte ta en till på Honor + Intrigue från Basic Action Games? Ett trevligt spel som bygger på Barbarians of Lemuria. Helt rätt för pirat-action.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Ska man spela pirater så finns det ett spel som regerar över världshaven: GURPS Swashbucklers. Vissa gillar inte GURPS system, i så fall så kan man använda något annat, eftersom supplementen till GURPS är skrivna för att vara generiska åt andra hållet också, dvs kunna användas med alla spel.

Det är dessutom en guldgruva för information och tips om eran och miljön.
 
Top