Nekromanti XP till spelledaren

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag är lite tveksam till idén med xp till spelledaren.
Främst för att jag spelar rollspel där spelledaren ska vara strikt neutral.
Spelledaren kör färdigpreppade saker och agerar som en avlägsen gud som bara ser till att naturlagarna (reglerna) följs.
Kommer någon på ett sätt att ge spelledaren xp som kan användas med de premisserna är jag villig att lyssna.

Problemet som jag ser är att man vill belöna spelledaren för bra spelledande - genom att ge denne något som den inte tidigare haft.
Det förutsätter i sin tur att man på något sätt måste begränsa spelledaren tills denne får belöningen.
Vem ska övervaka att spelledaren inte bryter mot begränsningen?
Det blir lite som den filosofiska frågan: "om en frisör klipper alla andra i staden, vem klipper då frisören?"

Annars är den bästa belöning en spelledare kan få att spelarna vill fortsätta spela med spelledaren.

Det enda intressanta förslag jag sett i den här tråden är att spelledaren får xp som denne kan använda för att göra en bättre rollperson i nästa kampanj som spelleds av en annan spelare.
Men det förutsätter:
1. Att spelgruppen har ett fungerande system med roterande spelledare.
2. Att spelarna tycker att det är ett bra att ha bra rollpersoner, d.v.s. de är powergamers.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
APM;n330070 said:
Yes, det stämmer. Jag tyckte bara att det klingade falskt när du skrev att det bara finns de fyra typerna av belöningar (alltså både extrinsic och intrinsic)
Nej. Det jag menade var att det finns fyra sorters extrinsic i ett traditionellt bordsrollspel. Frågan gällde extrinsic.

I grunden två:
  • buffa/vanda
  • rena ribbons.
Buffa/Vanda kan sen delas in i exakt vem det är dom buffar eller vandar, och vilken aspekt av rollspelandet (ex vis procedurellt spelande eller dramatiskt spelande) eller creation/prep-mode. Ex vis en XP är en extrinsic reward för spelare att applicera i creation/prep-mode för att buffa/vanda i procedurella resolutions. En "inspiration" är en extrinsic reward för spelare att applicera i spel-mode för att buffa/vanda i procedurella resolutions. Nu blir det mkt svengelska sorry Genesis.

I 2097e kan SLP få extrensic rewards som sen SL kan använda för att vanda i procedurella resolutions. Vilket var något Fives uttryckligen inte ville och då är det inte så mkt kvar.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,080
Location
Göteborg
anth;n330074 said:
Det enda intressanta förslag jag sett i den här tråden är att spelledaren får xp som denne kan använda för att göra en bättre rollperson i nästa kampanj som spelleds av en annan spelare.
Men det förutsätter:
1. Att spelgruppen har ett fungerande system med roterande spelledare.
2. Att spelarna tycker att det är ett bra att ha bra rollpersoner, d.v.s. de är powergamers.
Alternativt: ett visst antal XP kan tvinga en av spelarna att vara gäst-SL för en session, så SL får spela litet i den pågående kampanjen. :mad:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Bolongo;n330089 said:
Alternativt: ett visst antal XP kan tvinga en av spelarna att vara gäst-SL för en session, så SL får spela litet i den pågående kampanjen. :mad:
:grin:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
ceruleanfive;n330051 said:
Mycket bra tankar!

De förstöra två punkterna känns som grundläggande men viktiga att arbeta utifrån. Femman håller jag också med om – det blir helt enkelt roligare utan det inslaget, känner jag.

Fyran är jag lite mer skeptisk till i just det här fallet, även om tanken känns rimlig. Det är nog bara en fråga om spelstil – personligen vet jag inte varför jag skulle vilja att en SLP blev bättre än de är.

Trean gillar jag skarpt i teorin och jag har gått i motsvarande tankebanor. Frågan är bara vad dessa moves skulle utgöras av. Som APM var inne på: om SL redan kan göra saker relativt fritt blir det kanske lite överflödigt att lägga in moves för det. Men det går säkert att hitta intressanta vinklar!
Alltså moves kräver ju att spelledaren inte är en gud utan har regler att förhålla sig till.

Och att göra en SLP bättre kräver ju att man annars följer någon slags prepp - att det sedan innan är bestämt tex vilken adelsfamilj som har mest inflytande i staden och inte vara kan ändra det för att man tänker att det blir intressantare om dottern till den svagare familjen visar sig ha blivit mästerfäktare i hemlighet utan i stället måste använda sin SL exp för att ändra förhållandet. Bättre behöver ju inte betyda bättre stats på gubben utan kan ju också vara andra grejer.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,721
Location
Eskilstuna
entomophobiac;n330055 said:
Jag kommer lite att tänka på Skuggspelet i Svavelvinter, Winter Phase i Pendragon, och även utvecklingen av Villains i 7th Sea: SL kanske kan använda de här poängen för att utveckla spelvärlden mellan spelmöten?

Detta måste ju inte vara något negativt, utan kan helt enkelt vara en ekonomi som formaliserar utvecklingen av relationer, kontakter, och så vidare, med SLPs bakom kulisserna. Kan ju leda till roliga nya plot hooks på samma sätt som tabellen du själv föreslår.
Jag gillar det! Känns som viss risk att man får utveckla ett helt separat system för det, men det är helt klart värt att undersöka.

entomophobiac;n330055 said:
Problemet är väl att SL har de flesta fördelarna redan från början, så utan att faktiskt ge SL käppar att stoppa i spelarnas hjul är det egentligen svårt att "belöna" en SL.
Beror på vad man ser som "fördelar". Men jag är med på vad du menar – spelledare har ofta redan möjlighet och inflytande att egentligen göra lite vad som helst.

Jag tycker nog som sagt inte att höjande av färdigheter och införskaffande av förmågor är just "belöningar" för spelare heller. Det är mest ett verktyg för att förändra dynamiken lite i spel. Så jag tänker att spelledaren fortfarande skulle kunna "belönas" enligt den principen också.

entomophobiac;n330055 said:
Vad ger du Batman i julklapp liksom?
Sant, föräldrar går inte att köpa för pengar...
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,721
Location
Eskilstuna
anth;n330074 said:
Jag är lite tveksam till idén med xp till spelledaren.
Främst för att jag spelar rollspel där spelledaren ska vara strikt neutral.
Spelledaren kör färdigpreppade saker och agerar som en avlägsen gud som bara ser till att naturlagarna (reglerna) följs.
Kommer någon på ett sätt att ge spelledaren xp som kan användas med de premisserna är jag villig att lyssna.
Jag har motsvarande ambition – vill varken att XP ska ge spelledaren möjlighet att sabotera eller underlätta för spelarna.

anth;n330074 said:
Problemet som jag ser är att man vill belöna spelledaren för bra spelledande - genom att ge denne något som den inte tidigare haft.
Det förutsätter i sin tur att man på något sätt måste begränsa spelledaren tills denne får belöningen.
Vem ska övervaka att spelledaren inte bryter mot begränsningen?
Det blir lite som den filosofiska frågan: "om en frisör klipper alla andra i staden, vem klipper då frisören?"
Just när det kommer till speldesign bryr jag personligen mig inte om övervakning. Folk får göra som de vill. Det går att ändra på rollformulär, använda fusktärningar eller vägra att gå till spelmötena – men då ligger inte problemet i spelets system utan hos deltagarna.

Och jag har klippt mig själv i över ett decennium. ;)

anth;n330074 said:
Annars är den bästa belöning en spelledare kan få att spelarna vill fortsätta spela med spelledaren.
Helt sant. Och just i systemet jag knåpar på är den mekaniska utvecklingen bara någon liten rolig bonus – den egentliga belöningen är just att man har trevligt när man spelar rollspel.

anth;n330074 said:
Det enda intressanta förslag jag sett i den här tråden är att spelledaren får xp som denne kan använda för att göra en bättre rollperson i nästa kampanj som spelleds av en annan spelare.
Men det förutsätter:
1. Att spelgruppen har ett fungerande system med roterande spelledare.
2. Att spelarna tycker att det är ett bra att ha bra rollpersoner, d.v.s. de är powergamers.
Det känns absolut som en rimlig lösning i många fall. I vår grupp kör vi dock att alla automatiskt har lika mycket XP och spelet fördelar förvärvad XP jämnt bland deltagarna. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,552
Intressant tråd. Jag har funderat i lite liknande banor med ett erfarenhetssystem kopplat till "bra rollspelande", vad än det nu må vara i sammanhanget. Har inte kommit så långt i mina tankar som till spelledarens roll, och jag har inte lusläst alla inlägg i tråden så kanske blir detta en upprepning, men en idé är i alla fall att spelarna kan förtjäna XP genom att ge återkoppling till spelledaren. Då skulle inte spelledaren själv få XP, men hen får vara med i uppskattningsprocessen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
entomophobiac;n330055 said:
Jag kommer lite att tänka på Skuggspelet i Svavelvinter, Winter Phase i Pendragon, och även utvecklingen av Villains i 7th Sea: SL kanske kan använda de här poängen för att utveckla spelvärlden mellan spelmöten?

Detta måste ju inte vara något negativt, utan kan helt enkelt vara en ekonomi som formaliserar utvecklingen av relationer, kontakter, och så vidare, med SLPs bakom kulisserna. Kan ju leda till roliga nya plot hooks på samma sätt som tabellen du själv föreslår.

Problemet är väl att SL har de flesta fördelarna redan från början, så utan att faktiskt ge SL käppar att stoppa i spelarnas hjul är det egentligen svårt att "belöna" en SL. Vad ger du Batman i julklapp liksom?
Bra förslag!

Kan man tänka sig att SL XP kan användas för att spela upp en scen utan rollpersonerna?

Antingen att SL får solospela lite, eller att hen strikt regisserar en scen där spelarna får spela andra, befintliga, karaktärer. Typ en flashback för att ge en viktig SLP lite mer kött på benen.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Jag ser ett problem med att XP för spelledaren ger ökad makt att påverka spelet:

Om SL är bra och får mycket XP, och detta gör det lättare för spelledaren att göra roligt spel i framtiden så blir det en positiv spiral.
Om det inte går så bra för SL så får hen lite XP, vilket gör det svårare att vända det tråkiga spelet och det blir en negativ spiral. (Vilket jag misstänker att du absolut inte vill ha.)

Om man istället balanserar dem (bra SLs får det svårare, dåliga får det lättare) så har man istället byggt en spela-tills-det-blir-mediokert-princip. :)

SL XP borde snarare vara ett sätt för spelarna att vrida bort spelet från sådan de inte gillar eller som SL inte fixar lika bra och istället rikta SL mot det spelarna tycker att denne borde göra.

Det handlar ju om att alla vid bordet vill maximera spelupplevelsen, och det gäller oavsett om du har ett sådant system eller inte. Alla vid bordet vill ju att SL ska prestera fullt.

Jag tycker ribbons låter bra.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,427
Alltså, det måste ju finnas andra sätt att visa sin uppskattning för spelledaren än just XP.

Äpplen, chips, baka en smarrig körsbärstårta! Rentav en god suröl (för ett verkligt äss!)
 
Top