Nekromanti Xp for gold, när?

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
När vi kör OSR med xp for gold stöter vi på följande problem:

Grottan ligger en bit från byn. Rollpersonerna har samlat ihop 10000 GP i grottan och skall bege sig hem (de får xp när guldet är säkert i byn), men endast en av fem rollpersoner har varit med från början i grottan (resten har dykt upp som ersättare för tragiskt omkomna rollpersoner och hjälper bara till med en bråkdel). Med reglerna spelar detta ingen roll, ersättarna får lika mycket xp som gubben som varit med hela vägen och samlat in varenda peng, förutom pyttelite xp för att ha dödat monster.

För att råda bot på detta och underlätta bokföring har vi ändrat så att man nu får xp i det ögonblick man girigt stoppat ryggsäcken full med skatter från kistan, ser sig om och sen reser sig upp med en realistisk möjlighet att komma ut ur grottan igen (man är inte i omedelbar fara och kan bära skatterna). Inte lika brutet tycker jag, men fortsatt inte perfekt.

Hur gör ni?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag kör så att man får lite xp för att döda monster och sin mesta xp för guld när man hittar guld i äventyret.
Jag skriver upp de saker man får xp för under spelsessionen, räknar ihop och delar ut xp vid spelmötets slut.

Givetvis ska det vara så att man inte får xp för guld förrän man fört det i säkerhet, men det blir som sagt för komplicerat att bokföra. Speciellt om man hittar värdeföremål som smycken och juveler: egentligen ska man inte få xp för dessa förrän man lyckas sälja dem och får guld för dem.

Jag delar ut xp direkt, men ger minus-xp om rollpersonerna blir av med guldet innan de lyckas föra det i säkerhet. Det tycker jag är lätt och rättvist.

Man får INTE xp för guld som man "ärvt" från döda rollpersoner. Man får bara xp för guld som man själv varit med och hittat.
Däremot har jag börjat köra med regeln att nya rollpersoner inte börjar på 0 xp, utan på 1/2 eller 1/3 av den rollperson som har mest xp.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,905
Location
Nordnordost
Man får levla när man betalar gillesavgiften i stan. Så nykomlingarna kan få några levlar på ett bräde om så skulle behövas för att komma närmare veteranerna i nivå.
 

osrick

Veteran
Joined
15 Feb 2014
Messages
70
Jag delar aldrig ut XP for gold. Spelarna får XP för: successful weapon hits, successfully cast spells, successful %-ability rolls, successful racial abilities etc. För 1e AD&D - som jag kör - finns det färdiga tabeller: ett old school-system som heter The Asbury System (kan hittas i de första numren av White Dwarf). Till detta har jag också lagt XP per utforskad spelruta samt diverse XP-bonus för kul/smart/initiativrikt spel.

Men oavsett system tycker jag att skill-/feat-action-belönande XP är det bästa. Det är rättvist och ger snabb payback till alla spelare som faktiskt gör något. Är spelaren aktiv i sin roll plockar hen både små och stora poäng kontinuerligt och kommer att levla upp rätt snart. Är spelaren inaktiv eller fantasilös får hen inte lika stor utdelning som aktiva spelare. Kommer spelaren in sent i spelet finns ingen risk för snyltning på andras succéer.

Och: guldet är fortfarande hett byte - det kan man ju handla för :D
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Fridigern;n169709 said:
När vi kör OSR med xp for gold stöter vi på följande problem:

Grottan ligger en bit från byn. Rollpersonerna har samlat ihop 10000 GP i grottan och skall bege sig hem (de får xp när guldet är säkert i byn), men endast en av fem rollpersoner har varit med från början i grottan (resten har dykt upp som ersättare för tragiskt omkomna rollpersoner och hjälper bara till med en bråkdel). Med reglerna spelar detta ingen roll, ersättarna får lika mycket xp som gubben som varit med hela vägen och samlat in varenda peng, förutom pyttelite xp för att ha dödat monster.

För att råda bot på detta och underlätta bokföring har vi ändrat så att man nu får xp i det ögonblick man girigt stoppat ryggsäcken full med skatter från kistan, ser sig om och sen reser sig upp med en realistisk möjlighet att komma ut ur grottan igen (man är inte i omedelbar fara och kan bära skatterna). Inte lika brutet tycker jag, men fortsatt inte perfekt.

Hur gör ni?
Du måste förklara vad problemet är. Du säger "med reglerna spelar detta ingen roll" som om det vore något dåligt, men du berättar aldrig vad du tycker är dåligt med det och varför...

Personligen tycker jag levelbaserade rollspel bara är roliga om alla spelarna spelar en karaktär på samma level. (Eller har samma mängd XP, om du kör ett system där olika klasser kräver olika mycket xp för att levla) Alltså: i D&D-liknande system vill jag alla ska vara ungefär lika kraftfulla.

Så jag skulle se det som att alla spelarna var väl med i hela grottan? (Även om de dog både en och två gånger) Då ska alla spelarna ha lika mycket kraft/level/xp efter att äventyret är slut - att ge den karaktär de nu har och kommer använda i nästa äventyr.

(Sedan är jag med på att man kan tycka det är roligt att alltid ta in nya karaktärer på level 1. Om xp-systemet är tillräckligt exponentiellt kan det räcka; annars hade jag accelererat den lägst levlade hjältens levling så denne hinner ikapp på kanske tre spelningar. Eller mindre, om nu folk dör kors och tvärs, men det alltid är en höglevel hjälte som klarar sig; eller om ni spelar relativt sällan)

(Sedan anser jag att om man missar en spelning är den missade spelglädjen straff nog. Jag har slutat ge frånvarande spelare mindre xp än de som är närvarande)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Jag tänker att det är själva akten av att ta guldet UT ur grottan som ger xp:n. Så de som är med när guldet passerar ut genom ingången delar på xp.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
anth;n169729 said:
Givetvis ska det vara så att man inte får xp för guld förrän man fört det i säkerhet, men det blir som sagt för komplicerat att bokföra. Speciellt om man hittar värdeföremål som smycken och juveler: egentligen ska man inte få xp för dessa förrän man lyckas sälja dem och får guld för dem.

Jag delar ut xp direkt, men ger minus-xp om rollpersonerna blir av med guldet innan de lyckas föra det i säkerhet. Det tycker jag är lätt och rättvist.

Man får INTE xp för guld som man "ärvt" från döda rollpersoner. Man får bara xp för guld som man själv varit med och hittat.
Däremot har jag börjat köra med regeln att nya rollpersoner inte börjar på 0 xp, utan på 1/2 eller 1/3 av den rollperson som har mest xp.
Det låter som om vi kör rätt lika, norpar din idé med minus-xp under vissa förhållanden, låter som det enklaste sättet. Egentligen skulle jag vilja att de fick behålla xp:na även om de förlorade guldet, men då skulle de kunna tappa det med avsikt för att kunna baxa ut mer så funkar inte.

Jocke;n169885 said:
Jag tänker att det är själva akten av att ta guldet UT ur grottan som ger xp:n. Så de som är med när guldet passerar ut genom ingången delar på xp.
Jo funderade så också, men det löser inte problemet med nya gubbar som dyker upp och bara bär ut det från en pacificerad grotta (i våra sådana spel får problemet specificeras som att jag vill ha äventyrar-darwinism och att man skall tjäna på att hålla sin karaktär vid liv).
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Jocke;n169885 said:
Jag tänker att det är själva akten av att ta guldet UT ur grottan som ger xp:n. Så de som är med när guldet passerar ut genom ingången delar på xp.
Kan man skyffla guldet ut och in och ut igen för dubbla xp? :grin:
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Bah! Man får XP för guldet när man spenderar det på sprit, sex, drugs and rock'n'roll.

Precis som Conan
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Jo helt rätt. Men så kommer det nägon liten klenis och plockar skattsäcken av Gronan som dött en meter från utgången, går ner till byn och festar och så är han vips lvl 2! Så är man där igen...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Fridigern;n170533 said:
Jo helt rätt. Men så kommer det nägon liten klenis och plockar skattsäcken av Gronan som dött en meter från utgången, går ner till byn och festar och så är han vips lvl 2! Så är man där igen...
Problemet är att tänka allt för simulationistiskt. XP har inte nödvändigtvis någon exakt motsvarighet i spelvärlden. Och kanske ännu mer väsentligt: alla personer i spelvärlden har inte förmågan att över huvud taget stiga i level. Äventyrare är exceptionella individer, och inte nödvändigtvis på ett positivt sätt - bara en monomaniker med PTSD spenderar tid och pengar på att kunna gå bärsärkargång oftare eller på att kunna proppa sitt huvud fullt med fler formler för utomjordisk energi. Klenisen du nämner kommer i 99 fall av 100 att investera pengarna i hyresfastigheter för att kunna leva bekvämt som rentier, inte börja pumpa upp sina muskler...
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Nej, mina klenisar (alltså nyskapade rollpersoner) har tagit skatthögen och levlat upp med den. Utan att riktigt ha förtjänat det (eller skulle gjort det om bordet inte var enigt om att vi ville ändra reglerna)
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
CapnZapp;n170500 said:
Kan man skyffla guldet ut och in och ut igen för dubbla xp? :grin:
Möjligtvis om man hyr in ett gäng orcher för att vakta det..
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,088
Location
Göteborg
Jag sätter även en cap för hur mycket guld/dag man kan spendera på level-träning. Det är förstås inte alla kampanjer där det är en effektiv begränsning - om inte RP har något de behöver göra så kan de ju bara ta ett år downtime.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Fridigern;n170533 said:
Jo helt rätt. Men så kommer det nägon liten klenis och plockar skattsäcken av Gronan som dött en meter från utgången, går ner till byn och festar och så är han vips lvl 2! Så är man där igen...

Kanske fanns det så mycket sprit i byn, men troligtvis inte. Så efter att ha tömt byns förråd av öl, förfört alla lokala individer med tveksam sexuell moral och betett sig som ett svin så ger sig klenisen iväg till staden för att verkligen kunna festa loss.
På vägen blir han/hon anfallen av banditer (ryktet har ju spridit sig att en bunt icke-episka äventyrare har enorma mängder guld). Antingen så vinner han (och har förtjänat sin xp) eller så dör de för att de är för svaga.

Man kan ju inte ha xp for gold utan att det gömmer sig pseudo-mongoler i varenda skog och bergsskreva.
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Cybot;n170692 said:
På vägen blir han/hon anfallen av banditer (ryktet har ju spridit sig att en bunt icke-episka äventyrare har enorma mängder guld). Antingen så vinner han (och har förtjänat sin xp) eller så dör de för att de är för svaga.

Man kan ju inte ha xp for gold utan att det gömmer sig pseudo-mongoler i varenda skog och bergsskreva.
Jag hade kört med att han ändå får xp för guldet - att förlora det till rövare känns lika Conan som att supa upp det. När vi hade den regeln fick spelarna välja om de ville supa upp, bli rånade, spela bort, ge till tempel eller vad som passade bäst till karaktären.
 
Top