Nekromanti XML

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Funderar på att lära mig XML avsett för Teknikinformation i första hand. Men hur börjar man och vilka program används främst idag? Någon bra bok att börja studera utifrån?
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,870
Location
Örebro
Jag vet inte riktigt vad du menar med teknikinformation så jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Men ifall du inte kan de teoretiska grunderna så rekomenderar jag w3schools tutorial på ämnet - då kommer du i alla fall få alla verktyg som behövs för att förstå en XML-fil.

Übereil
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Übereil;n208317 said:
Jag vet inte riktigt vad du menar med teknikinformation så jag vet inte riktigt vad du är ute efter. Men ifall du inte kan de teoretiska grunderna så rekomenderar jag w3schools tutorial på ämnet - då kommer du i alla fall få alla verktyg som behövs för att förstå en XML-fil.

Übereil

Jo, jag satt och kollade lite på platsannonser och utbildningsplaner för Teknikinformatörer och då ingår XML tydligen som ett ämne att kunna. Men jag vet inte riktigt hur det används och vilka program som kan vara aktuella och användbara att lära sig? Adobe Framemaker är tydligen aktuellt i vissa fall så jag tänkte titta en del på det. Hittade naturligtvis en hel del på Youtube. Kanske finns någon som arbetar som Teknikinformatör här?
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Våran nuvarande kurs handlar om Web 2.0 och 3.0 då det är meningen att dagens bibliotekarier ska förstå sig på sådant och veta hur information numera hanteras, etc. Vi fick då utföra några enklare XML-uppgifter för att förstå teorin vi sedan ska läsa på. Vi använde då programmet XMLSpear vilket påminner om DreamWeaver, fast för XML. Bland kurslitteraturen har vi fått följande lästips om just XML:

Goldberg, K. H. (senaste upplagan). XML: Visual quickstart guide. 2 uppl. Berkeley, Peachpit, London: Pearson Education.

Cole, Timothy. W. & Han, Myung*Ja K. (senaste upplagan). XML for catalogers and metadata librarians. Santa Barbara: Libraries Unlimited.


... Den förra kan säkert vara bra, tänker jag. Den senare kanske är lite smal i sitt innehåll.

... Ja, också så W3Schools så klart, men det är ju redan nämnt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag jobbar som teknikinformatör med dokumentation just nu på ett stort företag. Där fasas Framemaker ut, allt som är uppbyggt med XML gör vi i Arbortext Editor.
 
Top