Nekromanti X-files + Fringe = ???

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Igår kväll, sådär lagom sent, fick jag plötsligt en (till) idé till ett rollspel som jag skulle vilja spela. Det är på sätt och viss rätt likt A World at Dusk, men också väsenskilt. Grundpremissen är att vi, i vår värld, vår tid, börjar upptäcka att någonting är fel; att någonting är påväg att ske. Vi vet inte vad, men oförklarliga saker händer, och [någon agentur] (och säkert andra också) tillsätter en avdelning för att undersöka saken. Självklart jobbar rollpersonerna för den här avdelningen.

Jag tänker mig någonting i stil med en blandning av X-files och Fringe. Det ska alltså att spela ut sig like a quest for truth, med fokus på detektiv-delen. Nå, finns det här rollspelet redan?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,908
Location
Nordnordost
Jag har inte sett Fringe, men Conspiracy X är åt Arkiv X-hållet, och har mycket konspirationer och tjosan.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,421
Location
Maastricht
Jag har aldrig spelat Delta Green , men jag har läst det en gång i tiden och även om det är baserat på Cthulhu mytoset så känns det rätt träffande på det du funderar på, så ja, något sådant finns. Men det gäller ju i princip allt. Kör på ändå!
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Frånsett att det utspelar sig ca 50 år framåt i tiden, samt att man spelar journalister istället för någon statlig polismyndighet så beskrev du just Kontinuum. Jag kommer troligen släppa det nu under sommaren.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Jag tycker att det låter coolt. Jag skulle nog använda Gumshoe eller någon hemmapulad variant av detsamma i grunden, och sedan bygga världen själv. Tror inte det finns något riktigt precis så som du beskriver.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Intressant! Vad för typ av spel är Kontinuum? Är det Story Now, trad, eller någonting annat som jag inte har koll på?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag vet ingenting om Fringe, förutom att jag såg en snutt och det stod en ko i ett labratorium. Men, ja ghar sett flertalet nördar, inklusive Robin D Laws, som menar att Fringe är Esoterrorists the TV Series.


Storuggla, skorna matchar inte klockan
 

Telash

Swordsman
Joined
10 Aug 2010
Messages
555
Märliga saker som verkar strida mot alla fysiska regler sker på fler och fler ställen. Spelarna ska gräva fram förklaringarna till vad det är som sker, vad som händer med världen.
Kontinuum är inte ett status quo-rollspel, utan är tänkt att splas enbart en gång från början till slut.
Boken innehåller -- enligt mig -- väldigt minimalistiska regler, en enkel världsbeskrivning för spelarna samt ett kapitel för spelledaren.
Spelledarens kapitel innehåller introäventyret (kallas scenario i kontinuum) som ger de första ledtrådarna. Efter detta finns flera skelett för fortsatta scenarior.
Samtliga dessa scenarior har möjligheten att ge olika ledtrådar. Många ledtrådar finns att finna i flera olika scenarior, scenariorna är inte heller bundna kronologiskt, vilket gör det möjligt att låta spelarna bestämma vad de ska undersöka, vilket i längden gör att spelarna bestämmer vilket scenario de ska börja på.

Kontinuum 2 är i planeringsstadiet, vilket sedan kommer bli fortsättningen på Kontinuum.
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
Jag har såklart svårt att säga om Kontinuum är vad jag är ute efter, eftersom det inte är utkommet. Alltså kan jag inte få en uppfattning om regelsystemet som används, till att börja med. Men, det finns alltså en Sanning som hör till rollspelet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,582
Location
Rissne
Storuggla said:
Jag vet ingenting om Fringe, förutom att jag såg en snutt och det stod en ko i ett labratorium. Men, ja ghar sett flertalet nördar, inklusive Robin D Laws, som menar att Fringe är Esoterrorists the TV Series.
Jag håller inte riktigt med. Det jag läst av Esoterrorists ger vid handen dels att metaplotten skiljer sig rätt rejält, dels att Esoterrorists har en betydligt mindre "fringe science"-fokuserad estetik och problemtyp.


Fast det beror ju på om man tycker att fluffet matters.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Jag håller inte riktigt med. Det jag läst av Esoterrorists ger vid handen dels att metaplotten skiljer sig rätt rejält, dels att Esoterrorists har en betydligt mindre "fringe science"-fokuserad estetik och problemtyp."

Som sagt, jag vet inte ett jota om Fringe förutom det där med kossan. Jag skulle nog kunna mena att esoterroristerna använder sig av pseudovetenskap för att försvaga membranet. Det känns som ett rätt omständigt sätt att göra det på förvisso, men det skulle de kunna.

"Fast det beror ju på om man tycker att fluffet matters."

Fluffet är ju lite elakt just så, dena chnsen att man hittar en 100% matching med en tvserie är om man köper ett licensrollspel. Och knappt ens då.


Storuggla, personen kom aldrig
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Unknown Armies = Fringe + The Lost Room

/Han som antar att det är relativt lätt att fixa in deckarstrukturen genom att låta rollpersonerna vara privatsnokar i ett eget företag
 
Top