Nekromanti WW2 hexcrawl

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Disclaimer: jag vet inte om jag använder termen hexcrawl korrekt men det jag avser är en karta (tänk armekarta från 1940) med hexrutor och lite platser och förmodade fiendeförband som ett gäng RP ska fördas igenom utan att veta vad som egentligen väntar bakom nästa krök (antagligen en tysk Tigertank!) och där innehållet i hexagonen till viss del slumpas fram.

Ok. Nu blev hela inlägget disclaimern... :)

Iaf, jag har funderingar på att göra något sådant här. Tänk ett band paratroopers eller varför inte tyskar på östfronten som befinner sig bakom fiendens linjer och ska försöka ta sig tillbaka. Allt de har är en karta, sin vapen, lite ammo (för lite), lite mat (för lite) o.s.v.

Kan det funka tror ni? Vad behövs för att göra det ascoolt? Hur hade ni gjort?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag gillar tanken. Hade jag gjort det så hade jag nog gjort det i Blå Himmel.

Jag skulle, min vana trogen, försöka göra ett par kritiska props så snygga som möjligt, i synnerhet kartan. En fördel med (rätt sorts) militära kartor är att de ofta har inbyggda ett inbyggt rutreferenssystem, så att man enkelt kan kommunicera uppåt vart man vill ha den där artilleri-eldstöten eller flyginsatsen eller att ledningen kan kommunicera neråt vart man ska gå. Det gör att du har inbyggda "hexar" i kartan.

Så hittar man den sortens kartor så kan man göra ascoola props som dessutom har en spelmekanisk funktion.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Hur häftigt som helst! Döden på larvfötter dyker upp i mitt sinne, och den där 80-talsfilmen med en grupp avskurna tyskar i Ryssland.

I OSR är ju tid och resurser viktiga, och detta får mig att tänka på OSR. Resurser har du ju tänkt på, men jag lurar på om du inte också ska ha en tidsaspekt, för att tvinga spelarna att välja mellan utforskning och ilmarsch, mellan försiktighet och (överlagda) chansningar, mellan att skaffa mer vatten eller mer ammunition. Dvs: de vet att divisionen evakuerar sina ställningar snart och sedan har de hela Sjätte gardespansarkåren mellan sig själva och Heimat; de vet att regementschefen behöver deras spaningsrapport innan den stora stabskonferensen kl 12.15 i övermorgon; und so weiter.

Jag ser också OSR-inspirerade slumpmässiga möten framför mig; varje gång en viss tid går och varje gång de gör något som kan dra uppmärksamhet till sig (skjuter, blir sedda av civila, stjäl en bondes lastbil) så slår SL för slumpmässiga möten [om det nu finns en SL]).
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Jag tänker också på spel som Torchbearer [tro jag att det heter, det där AW+OSR-spelet] och Judge Dredd [80-talsversionen], där man har karaktärsbladet fullt med rutor med alla resurser ens karaktär har.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
@Krille, ja kartan är som du säger oerhört viktig och det finns gott om den typen av resurser på nätet (om jag inte gör något själv...). Kartan blir på många sätt länken mellan spel och spelvärld (och jag är sjukt förtjust i den typen av handouts).

@Skarpskytten, ja heter den inte Järnkorset? Jag har haft den i bakhuvudet. Tid har jag inte funderat på, men det är ju en viktig faktor. Jag lurar lite på en slags alternativ utveckling av kriget så att det blir lite mer...osäkert hur allt ska sluta. Det är ju inte askul om någon säger "det är lugnt, Falaise faller inte förrän i slutet av augusti så vi har gott om tid" så då blir tid ännu viktigare. Och givetvis blir det en naturlig ingrediens av sig självt när man måste välja mellan försiktighet och tidsåtgång. Slumpmässig händelse/tidsenhet är asbra!

Ska klura lite mer på det här, men det känns både görbart och coolt. Tänker alltså inte ett komplett rollspel främst utan lite mekaniker och tekniker för att få till något sånt här.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag tror att det blir ascoolt. En riktig militär karta använder inte hexar (väl?) utan rutor. Hexarna är för brädspel.

Man skulle kunna ha stora styrkor (typ bataljoner) som rör sig på stor skala i området. Dessa kan rollpersonerna känna till och veta ungefär var de har sin front. Vågar man ta sig till en öppen kulle kan man få radiokontakt och får updaterad intell. Sen kommer varje sådan styrka att ha tentakler ute lite här och var. Men är det en infanteribataljon åt öster och en pansarbataljon åt väster så kan man välja väg, beroende på hur mycket anti-tankvapen man har.
Genom att anfalla och erövra kartor i fientliga högkvarter kan man få mer detaljerad intell, som förrådsplatser att råna etc.

Döden på larvfötter "wheels of terror" på är snarast en svart krigskomedi om en pluton från ett tyskt straffkompani (dvs det är fullt av folk som satt på sin syster eller var med i fel parti). Det är en rolig film och mycket av den utspelas bakom ryssarnas linjer. Men den är inte allvarligt menad. Den innehåller lite slumpmässiga möten.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Snow;n72516 said:
Döden på larvfötter "wheels of terror" på är snarast en svart krigskomedi om en pluton från ett tyskt straffkompani (dvs det är fullt av folk som satt på sin syster eller var med i fel parti). Det är en rolig film och mycket av den utspelas bakom ryssarnas linjer. Men den är inte allvarligt menad. Den innehåller lite slumpmässiga möten.
Jag talar om boken, inte filmen (som jag ej har sett). Boken är allt annat än rolig. Och jag borde ha uttryckt det på ett annat sätt; Sven Hassel skrev ganska många böcker om Porta och gänget, jag har läst några när jag var ung och oförståndig, och jag är rätt säker på ett par av dem har liknande situationer som de som Måns skriver om ovan. Jag tror att man kan hitta inspiration i Hassels böcker, om man nu behöver det.

@Måns: Ja, Järnkorset heter den!

Om du vill gå åt det narrativistiska hållet och ha med någon slags personlighetsmekanik a la Burning Wheel, Fate, Pendragon, kan du också stoppa in slumpmässiga dilemman; de stöter på sjuka och hungriga barn som vill ha hjälp, SS-soldater som vill ge sig (och en av spelarkaraktärerna hatar SS-soldater) och vad man nu mer kan hitta på. Man kan också få in fina konflikter i gruppen; en är en korkad tyskhatande yankee från Huston, en annan en motvillig värnpliktig som talade tyska hemma i USA med mamma och pappa; en är SS-soldat och en annan är Hiwi.

Jag ser bara möjligheter och inga problem.

:p
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Är det inte "där järnkorsen växer" ni tänker på?

Du kanske också vill titta lite på spelet Lost Patrol från 90-talet, där man spelar en grupp amerikanska soldater under Vietnamkriget som har kraschat med sin helikopter och ska försöka ta sig tillbaka till egna linjer, via en hexkarta. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Skarpskytten;n72519 said:
Jag ser bara möjligheter och inga problem.
Jag ser dessvärre ett problem. Det här är för coolt för att jag ska kunna sluta fundera på det och jag skulle vilja sätta mig ner och klura på kartor och spelmekanik med en gång, men jag har inte tid... :)

Jag ska försöka kika på alla era tips. Torchbearer har jag varit sugen på länge så jag får väl snart slå till.

Utöver det tänker jag på allvar kika på The Regiment och se om det kan vara något att använda.
 

LordTengel

Swordsman
Joined
26 Jan 2003
Messages
526
Location
Linköping
Utan att egentligen vara så intresserad av krig (om ni förstår hur jag menar) så skulle jag verkligen vilja spela det här på ett konvent någon gång... Mycket bra tänkt!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Tony.Meijer;n72534 said:
Är det inte "där järnkorsen växer" ni tänker på?
Nä, den heter Järnkorset. Däremot så förekommer frasen "Där järnkorsen växer" ett flertal gånger i filmen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
Organ;n72595 said:
Nä, den heter Järnkorset. Däremot så förekommer frasen "Där järnkorsen växer" ett flertal gånger i filmen.
Där järnkorsen växer är tydligen även titeln på en bok om svenska SS-soldater.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,017
Location
Ereb Altor
LordTengel;n72587 said:
Utan att egentligen vara så intresserad av krig (om ni förstår hur jag menar) så skulle jag verkligen vilja spela det här på ett konvent någon gång... Mycket bra tänkt!
Tack! Och det är typ det omfånget jag tänker mig; något som man kan plocka upp och köra på ett konvent utan att tidigare kunna regler eller nått.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Måns;n72597 said:
Där järnkorsen växer är tydligen även titeln på en bok om svenska SS-soldater.
Ja, av Bosse Schön. Den är bra. Lästips till alla intresserade av vk2 i allmänhet och svenska SS-frivilliga i synnerhet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Som inspiration för vad som kan hända bakom fiendens linjer rekommenderas filmen Saints & Soldiers.

Trailer
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Skarpskytten;n72519 said:
Jag talar om boken, inte filmen (som jag ej har sett). Boken är allt annat än rolig. Och jag borde ha uttryckt det på ett annat sätt; Sven Hassel skrev ganska många böcker om Porta och gänget, jag har läst några när jag var ung och oförståndig, och jag är rätt säker på ett par av dem har liknande situationer som de som Måns skriver om ovan. Jag tror att man kan hitta inspiration i Hassels böcker, om man nu behöver det.
Ah, ja såklart. Nu först ser jag att det är två olika referenser. Jag tolkade det som:
Döden på larvfötter, den där filmen om avskurna tyskar i ryssland.

:emb:
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,995
Location
Ett häxkräl
Snow;n72619 said:
Ah, ja såklart. Nu först ser jag att det är två olika referenser. Jag tolkade det som:
Döden på larvfötter, den där filmen om avskurna tyskar i ryssland.

:emb:
Ja, det var lätt att ta fel, jag hade helt glömt att de gjort en film av boken medan boken står i en hylla en meter från mitt tangentbord.

En film som jag har sett är A Midnight Clear. Den handlar om en patrull amerikanska spaningssoldater som blir avskurna under Ardenneroffensiven i december 1944. Förvisso utspelar sig en stor del av filmen på ett Château, men den har en sjukt bra "avskuren"-känsla och på slutet - om jag nu ska spoila lite - så börjar de flytta på sig. Blandar skitig realism och magisk realism på ett snyggt sätt. Man kan också läsa boken med samma namn (finns även på svenska); den har inte samma magiska känsla, men innehåller mycket backståry och soldattugg som pockats bort i filmen. Bägge är helt lysande; klar en av de bästa (anti-)krigsfilmer/-böcker jag någonsin har sett/läst.

(Jag kan tillägga att jag såg filmen för många många år sedan, men jag minns den i alla fall som väldigt bra; jag satt och slözappade, snubblade över den och blev helt betagen. Boken läste jag för bara ett år sedan, så den vet jag att jag tyckte var lysande).
 
Top