Nekromanti Wstern

nature_disaster

Veteran
Joined
23 Nov 2007
Messages
18
Location
Umeå
Jag har nyligt beställt western (väntar ivrigt på att den dimper ner i brevlådan vilken dag som helst)

Vad tycker Ni om spelet?
Skulle det vara spelet att börja med om man var nybörjare? Eller har ni något annat spel som passar bättre?

Taoism: Shit happens
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,709
Location
Värnhem, Malmö
Western har rätt mycket regler, så om du är nybörjare kan det komma som en chock. Det finns några spel som har avsevärt lättare regler -- på svenska kan jag på rak arm tänka mig Mutant, Saga, Supergänget och Terone som spel med definitivt mer lättförståeliga system.

Å andra sidan, att hoppa in i det djupa vattnet direkt kan vara intressant, och jag tror att långt ifrån alla här på forumet började med enkla system. Bli bara inte bortskrämd om du inte begriper allt på en gång.
 

nature_disaster

Veteran
Joined
23 Nov 2007
Messages
18
Location
Umeå
Okey!

Men lika bra att försöka sig på den svåraste och se hur det funkar! Annars så få jag ta ett enklare system :gremsmile:
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,709
Location
Värnhem, Malmö
Du vet, att vilt missuppfatta reglerna och sedan komma tillbaka till regelboken något år senare och tänka "Jaha... var det det var..." är en del av att börja spela rollspel. No sweat.
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Det finns egentligen bara ett svar på den frågan - gillar du western-genren (d v s westernfilmer, westernböcker, westernserier etc)? Gör du det kommer du gilla Western. Regler och så kan man alltid lära sig efter hand och _så_ svåra är de inte... (åtminstone inte jämfört med första och andra upplagan :gremtongue:).

Välkommen i Westerngänget! Just nu är det inte så mycket fart på forumet, mest för att det inte kommit ut några nya supplement på ett tag, men snart kommer det att rådas bot på det med ny upplaga av spelet, Deadwood-bok och New Mexico-bok i pipelinen...

Glöm f ö inte att kolla Westerns hemsida, www.rollspel.com och ladda ned många bra och fräcka gratisäventyr - varav flera passar jättebra för nybörjare, många funkar bra att spela färdigt på en kväll och ger därför spelare en chans att "testa" världen och systemet i lite mindre skala.

hälsar
Örnie
 

nature_disaster

Veteran
Joined
23 Nov 2007
Messages
18
Location
Umeå
Har alltid varit obotligt förtjust i western-teman. Trodde jag skulle växa ifrån det men är fortfarande lika fascinerad av hur människor betedde sig på den tiden, milön, vapnen m.m

Så även om jag aldrig kommer att förstå mig på spelet kommer jag vara nöjd med att bara sitta och skumma igenom boken år efter år! :gremcrazy: Men det skulle ju förstås vara roligare om man förstod sig på! Men om posten sköter sitt så kommer det i brevlådan den här veckan. *hoppar barnsligt upp och ner på stolen av förväntan*
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Har du spelat minsta lilla rollspel förut tror jag inte du kommer ha några problem med Western. Grundegenskaperna känns igen från andra spel, färdighetsslagen är slå över 20 med 1T20+Färdighetsvärde, det som tar lite mer tid att förstå sig på är stridssystemet men å andra sidan har det suverän Westernkänsla så när man tagit sig tid att sätta sig in i det blir man belönad - alla klassiska Westerngrejer som att dra snabbt, skjuta från höften, fanning, sikta på magen men träffar motståndarens hatt etc finns med i reglerna... Jag personligen tror du kommer bli positivt överraskad, och om det är något du undrar över kan du alltid fråga här på forumet!

hälsar
Örnie
 

krämer

Veteran
Joined
7 Sep 2005
Messages
31
Kan bara instämma.
Westernmiljön lämpar sig otroligt väl för sköna historier och det fulla regelverket kan man ju alltid använda lite som man vill (introducera lite regler i taget till exempel.

Vill man ha det färskaste westernmaterialet (innan nästa upplaga landar) så publiceras det ju också roliga blänkare i Fenix varje nummer. Där har Örnis ju själv skrivit en del grejer.

krämer
 

nature_disaster

Veteran
Joined
23 Nov 2007
Messages
18
Location
Umeå
Har äntligen fått western-spelet nu! :gremlaugh: Har nog varit helt okontaktbar det senaste dygnet när jag fördjupar mig i regelboken!

Det är ju tur att man inte behöver följa reglerna slaviskt, skulle vara ganska jobbigt att memorera hela boken! :gremtongue:
 
Top