WRNUs tvserieklubb: nov 2021

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
American horror stories på Disney+

American horror stories är del av American story franchisen och den tredje delen i franchisen och en spinoff på den populära serien American horror story
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
The White Lotus
HBO (2021)

Jag vet inte riktigt vad som tilltalade mig med den här komediserien. Det är en i mängden av komediserier som framkallar en bisarr känsla utan att vara bisarr. Har exempelvis precis kollat klart på On Becoming a God in Central Florida (Netflix, 2019) - som handlar om en fru som får dras med skulderna hennes man fått när han fastnat i ett pyramidspel - som inte är alls lika bra men som skapar samma känsla av otrygghet. Nu när jag tänker efter är det lite samma känsla som True Detective.

Som skrivet, jag vet inte varför jag fastnade för The White Lotus, men jag sträckkollade den på en helg. Det handlar om en semesterort under franchise-namnet The White Lotus och om människorna som befinner sig på den orten. Några av skådespelarna gör väldigt utomordentliga prestationer och musiken ... är helt fel men ändå rätt. Ska komma en andra säsong som då antagligen utspelar sig på en helt annan ort.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Nu såg jag färdigt på de tre sista avsnitten av Arcane. Det är rätt och smärtsamt. Jag börjar känna mig tjatig här men ur ett animeringsperspektiv så sätter de en ny ribba som jag tror det kommer ta ett tag tills någon annan lyckas nå igen. Jag vet inte hur en studio med runt 20+ anställda har lyckats skapa det här. Minns nu när alla som brydde sig om animation gick bananas när Into the spiderverse släpptes?

Det här springer om Into the spiderverse med enkelhet. Actually, scrap that. Det varvar Into the spiderverse.

Om man inte bryr sig om spoilers för serien, eller kanske inte tänker se den, så tycker jag man borde kolla scenen som jag har gömt nedan. Det märks att Studio Fortiche har en historia i musikvideos, där timing, vikt och färger är allt. Det är en två minuter lång scen med en enda mening som sägs av en av karaktärerna, och ändå har den så mycket att säga om karaktärernas relation till varandra.

Enjoy

 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag ser att Arcane prisas både här och på andra ställen och tänker stilla för mig själv att hur bra kan en serie baserad på LoL vara ?

Tv-serie och film adaptioner av dataspel/tvspel brukar i mit tycke sällan bli bra.

Hur mycket finns det att hämta och göra tv-serie av ifrån en dota-klon ?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag ser att Arcane prisas både här och på andra ställen och tänker stilla för mig själv att hur bra kan en serie baserad på LoL vara?
Riktigt bra faktiskt och jag har aldrig kommit i närheten av spelet och kan inget mer om det än att det är ett spel. Bland det bästa animerade jag sett som inte varit för barn (ingen diss av barninriktad animation, tvärtom är den bästa där den som når högst av allt). Jag är som nämnt ingen kännare men Arcane var en väldigt positiv överraskning.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Riktigt bra faktiskt och jag har aldrig kommit i närheten av spelet och kan inget mer om det än att det är ett spel. Bland det bästa animerade jag sett som inte varit för barn (ingen diss av barninriktad animation, tvärtom är den bästa där den som når högst av allt). Jag är som nämnt ingen kännare men Arcane var en väldigt positiv överraskning.
Ok , låter som det kan vara värt att titta på 🙂
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Fargo - Spinoff på filmen från 1996. Har tyvärr bara haft möjlighet att se första säsongen men Billy Bob Thornton och Martin Freeman briljerar verkligen i sina roller som psykopattorped resp.triggat och manipulativt mobboffer.
Fortsätt att titta. Jag tycker att andra säsongen är betydligt bättre. (Och då var den första ändå bra.)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Jag ser att Arcane prisas både här och på andra ställen och tänker stilla för mig själv att hur bra kan en serie baserad på LoL vara ?
Jag vet absolut ingenting om League of Legends, men serien är förvånansvärt bra, tar oväntade vändningar, och är framför allt otroligt snygg.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Såg första avsnittet av Succession igår.

Är inte imponerad. Överspelat, överdrivet och på det hela taget ointressant? Blir det bättre?

Ska spana in Arcane härnäst.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Arcane har varit på min "att se"-lista ett tag. Väntar med att se den tills hela säsongen kommit ut.

Här är en annan sak som släpps på nu på fredag på Netflix:

Cowboy Bebop is not only a faithful interpretation of the source material, but easily one of the best shows ever made based on a manga book. This is a pulpy noir adventure with a blisteringly cool soundtrack and the best visualization of a comic book since Edgar Write's Scott Pilgrim vs the World.​

Scott Pilgrim är en av mina absoluta favoritfilmer och jag tappade hakan när jag såg hur de använde serierutsestetiken i recensionen här nedan.

Har nu kollat klart på Cowboy Bebop och jag kan se vad de försökte göra och uppskatta serien på grund av det, men det hände ibland att jag började göra annat mitt i ett avsnitt och det säger någonting om hur engagerad jag var av serien. Trailern tog de bästa stildragen och gjorde någonting av det. Serien försökte verkligen härma animesstilen, framförallt det överdrivna minspelet, och det funkade rätt kasst. Känner att de dessutom borde ha tagit en vända till i bildmanus, där det ibland kändes som om de bara kopierat bildrutor och klippning utan att förstå tanken bakom, dialogen var bitvis pinsamt dålig och ljuddesignern borde få sparken då det verkar kompetent på ytan men det är sällan ljudeffekterna säljer vad som sker på rutan, vilket bidrar till att serien känns lågbudget utan för den skull vara det. Vissa bitar kändes mest cosplay, särskilt när de stiliserade karaktärerna möter vanliga byggarbetare och huvudrollerna då kändes som utklippta pappfigurer.

Jag var kär i Cowboy Bebop-filmen, men gillade inte tv-serien då de led av för korta avsnitt. Det blev aldrig att någonting mejslades ut. Om jag nu förutsätter att den nu icke-animerade följer den animerade, så ser jag istället ett helt annat stildrag, där det på ytan verkar vara "monster of the week" men varje avsnitt istället för karaktärerna framåt i deras personliga utveckling. Det är faktiskt lite så jag brukar spelleda. Börja med någonting obetydligt och sedan låter jag konsekvenserna av rollpersonernas tidigare agerande bygga upp en story tillsammans med den bakgrund som spelarna själv kommit på.

John Cho är klockren i sin tolkning av Spike Spiegel, Mustafa Shakir gör en bra Jet medan Daniella Pineda är irriterande dålig i sin tolkning av Faye Valentine. Lägg till att huvudskurken dessutom är starkt överspelad och vi har 50% jobbigt otrovärdiga karaktärer. Världen är lika mycket fernissa som historierna i varje avsnitt.

Serien hade något, men hade behövt handpåläggning av någon med samma ögon som Edgar Wright eller James Gunn för att bli mästerligt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
G4TVs "Invitation to Party" hade premiär i måndags (och som jag förstår släpps ett avsnitt i veckan).

Det är DnD5 Actual Play, som Critical Role.
Skillnaden är är att G4TV är en "riktig" TV-kanal.

Jag har inte sett något själv
(jag tycker AP, som Critical Role är tråkigare än att se färg torka)
Men någon som orkar får gärna ta sig en titt och säga om det är sevärt eller ej.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Häromdagen såg jag och min partner klart Goda Omen.


Jag är till 90% positiv. Skådisarna är överlag bra, med de två huvudrollerna (David Tennant och Michael Sheen) på perfekt balans mellan att spela humoristiska och att spela över. Fantastiska insatser. Alla miljöbilder är också klart fina, och väl valda platser att spela in på. Manus är galet bra, och precis sådär som jag gillar, med många parallella handlingar som vävs in och ut ur varandra som Pratchett brukar göra.

Allt handlar om ängeln Aziraphael och demonen Crowley (Sheen och Tennant) som över historiens gång vaktat jorden, och hållit uppsikt över vad som pågår inför apokalypsen. När det till slut är dags för Antikrist att födas och Armageddon ska dra igång inser de båda att de egentligen trivs rätt bra på Jorden. Varför ska hela världen gå under i eld och krig? Är det inte bättre om vi bara låter saken bero? Så de försöker stoppa Armageddon, uppfostra Antikrist till att bli en trevlig prick och samtidigt lura sina respektive sidor att de inte alls spelar falskt. Riktigt underhållande premiss, särskilt när den kryddas med tramsbyråkrati på det sätt som engelsk humor är så bra på.

Gästspel av Gabriel (Jon Hamm) och ett gäng demoner döpta efter Cthulhu-mytos kryddar serien, i kombination med flashbacks till diverse tidpunkter i historien där Aziraphael och Crowley mötts tidigare och långsamt byggt upp en djup vänskap.

Det som skaver mycket av de där 10% som blir över är en storyline där humorn i princip enbart bygger på pilsnerfilmssexism. Shadwell, Tracy och det gänget är genuint obekväma några scener. Lilla Fridolf och Selmas dynamik på steroider, och det bara funkar inte. Det är till och med uselt.

Det som skaver lite är att det ibland känns som om de sparat in pengar på statister lite för mycket. Finalen i serien tar plats på en militärbas, och vi får se en soldat, sedan kanske sju-åtta stycken. I övrigt är det totalt tomt på hela basen. Inga fordon som rör sig, inga folk som marscherar på insidan, ingenting. Det känns billigt. Samma sak med en del smink och effekter - billigt och enkelt, om än inte på den där BBC-på-åttiotalet-nivån som jag var rädd för när jag såg en del bilder innan serien började.

TLDR
Rekommenderas. Humor och allvar i finfin blandning på den mest engelska humor jag sett sedan Wodehouses dagar.
 
Top