WRNUs tvserieklubb: juni 2022

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Rekommendera tv-serier från streamingtjänster. Det behöver inte vara tv-serier du sett klart eller ens sett nyligen, men de måste vara tillgängliga via en streamingtjänst så att andra kan ta del av dem.

 'Skriv vad du gillar med serien eller funderingar du fick medan du såg den.

Nämn gärna också vilken streamingtjänst du använde. Undvik helst att förklara handlingen med mer än en mening; detta för att undvika spoilers. Måste du skriva mer än så, använd spoiler-taggen. Du kan markera en text och sedan i menyn välja … och Inline spoiler för att automatiskt få texten att wrappa runt [ISPOILER]den spoilade texten[/ISPOILER].


Själv tänkte jag främst rekommendera nördserier och vad jag anser är relativt okända tvserier.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Beforeigners
HBO

Varför talar inte fler om den här serien?

Polisen Leif Haaland ska precis skriva på kontraktet, tillsammans med sin fru, för sin nya lägenhet när ljussken framträder i sundet med folk från forntiden. En uppvuxen tonårsflicka, ett brutet äktenskap och ett opiatberoende senare och han blir tilldelad en "framvandrare" som partner: en sköldmö nyutexaminerad från polisakademin. Denna norska serie överraskar på flera sätt; dels får vi höra gammelnorska och gammelsamiska, dels är kvaliteten på fotografiet skyhögt - varje avsnitt börjar exempelvi med en introduktion likt på film, dels är det nordisk subtil humor, dels är musiken jättebra i första säsongen med folkmusik blandat med nutida toner och dels är det bra skådespel.

Detta hade lätt kunnat handla om rasism, likt Alien Nation eller Bright, men serien är så mycket mer än så. Det finns massor av potential här. Vad händer om gamla ärkefiender kommer till nutiden? Vad händer om en seriemördare, typ Jack Uppskäraren, skulle dyka upp? Vad jag verkligen gillar är hur de berättar deckarhistorien, där vad som verkar vara oväsentlig information får mycket mer substans senare, vilket skapar en hel del "oh shit!?"-ögonblick för mig som tittare. Det är mycket så jag spelleder mina mysterier. Andra säsongen blir lite mer övernaturlig för min smak, men de knyter ihop säcken bra. Jag hoppas verkligen att det blir en tredje säsong, men skådespelaren till huvudpersonen är nu med i en annan serie, så jag har inte höga förhoppningar.

Norsk SF med fornnordiska toner? Lätt sevärd.

 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Spy x Family

Hemlig agent får i uppdrag att infiltrera akademi för att hindra planer som kan leda till krig mellan Västland och Östland*. För att lyckas måste han ordna fram en familj. Efter att ha adopterat Anya så gifter han sig med Yor Briar, lönnmördare. Bara den telepatiska Anya vet om allas äkta identiteter.

Kalla kriget-spionthriller med romcom/familjecom-drag, helt enkelt.

Bra grejer.


*inte deras riktiga namn
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Life, Death and Robots - Season 3 (Netflix)

Har tyckt bra om alla säsonger överlag, men kanske inte varje kortfilm. Men överlag är det här en hög med scenariofrön i mångt och mycket.
Har funderat på att sno ett par av filmerna och köra dem som one shots eller dylikt.
Underhållning och oftast animation som faller mig i smaken.
Jag betygsätter alla 3 säsongerna.

4/5 Robotarmar
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Life, Death and Robots - Season 3 (Netflix)

Har tyckt bra om alla säsonger överlag, men kanske inte varje kortfilm. Men överlag är det här en hög med scenariofrön i mångt och mycket.
Har funderat på att sno ett par av filmerna och köra dem som one shots eller dylikt.
Underhållning och oftast animation som faller mig i smaken.
Jag betygsätter alla 3 säsongerna.

4/5 Robotarmar
Överlag tyckte jag tredje säsongen var starkare än andra. Om det är något jag tycker är lite trist är det den där "standard-CGI"-looken som en del avsnitt haft, vilket oftast inte hjälpts av att de kortfilmerna haft en del svaga. Men jag gillade Swarm.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Slötittade på Didn't I Say to Make My Abilities Average in the Next Life?! (Crunchyroll)

som är en comfort food isekai-anime om en smart men ensam tonårstjej som hjälps till en annan värld av den alltid lika hjälpsamma Truck-kun. Som sin obligatoriska begäran så ber hon om att vara en medelmåtta... Och guden tolkar det lite fritt och ger henne genomsnittsstats mellan den svagaste och mäktigaste varelsen, så runt en Elder Dragons nivå, och median-sociala ståndet - aristokrat. Utrustad med detta så ger hon sig ut på uppdrag att skaffa vänner.

Det är lite trevligt med serier med tjejfokus. Jag är inte så förtjust i isekai-genren eftersom den brukar vara fantasy utan att de ens anstränger sig med världsbygge och andra perspektiv utan bara rycker en modern tonåring med "förväntade värderingar" (läs: typ ingen personlighet) och sedan brassar på med (male) power fantasy och RPG/MMO-termer istället för att göra en kul värld. Protagonistkvinnor existerar som romantiska intressen för huvudpersonen och icke-protagonister oftast som minimalt tuggmotstånd. Men här är en tjejprotagonist som vill ha kompisar och sedan så tränar de lite, gör lite äventyrande, löser ett par backstory-konflikter men hänger mest.

Jag ska vara ärlig, det här är inte en fantastisk show. Huvudpersonerna är inte väldigt komplexa, de (tacksamt få) återkommande skämten landar inte lysande och animationen är mest funktionell. Men den är trevlig.

För kontext är de bästa Isekai-animeer jag sett i linje med andras åsikter: Konosuba, So I'm a Spider, So What?, Re: Zero och My Next Life as a Villainess: All Routes Lead to Doom! Den här är bättre än Knights & Magic*, men det säger inte mycket. Under My Next Life as a Villainess. Helt OK, helt enkelt.

*Som sumpar ett fantastiskt koncept med mechanörd som bygger isekai-mechs i en fantasyvärld. Av många olika anledningar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
So I'm a Spider, So What? (Crunchyroll)

Klassens mobbade enstöring reinkarneras som låglevel spindelmob efter en svärm av Truck-kuns en okänd händelse dödar henne i nutida Japan. Hon är dock inte den enda som reinkarnerats...

Den här serien har en del av de dåliga delarna med Isekai - skills, MP/HP, levelling. Samtidigt har den en bra blandning av överlevnad, världsbyggnad och udda svåra strider uppbrutit av en (ganska tråkig) B-plot om de andra eleverna som har en betydligt mer standard-isekai-upplevelse. Men hade det inte varit för B-handlingen så hade jag nog tröttnat och den knyter tillbaka till den viktiga handlingen om en spindeldam som bara försöker klara sig i en fientlig värld. De har en diegetisk förklaring till statsen också men eh whatevs på den biten.

Jag gillar det här. Det är inte bara powerlevelling och springande från monster, men det är välgjort överlag. Mer action än annat men det finns plats för en och annan politisk manöver och pantade ungdomar som mördar och startar krig för att de är ambitiösa och dumma i huvudet.

En del bra twists också. De har koll på hur man gör strider intressanta också för den delen.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Överlag tyckte jag tredje säsongen var starkare än andra. Om det är något jag tycker är lite trist är det den där "standard-CGI"-looken som en del avsnitt haft, vilket oftast inte hjälpts av att de kortfilmerna haft en del svaga. Men jag gillade Swarm.
Jag måste se igenom de först två igenom för att bedömma det.
Ja,rent animationsmässigt gillar jag de avsnitten med "CGI" minst.
Mitt favorit avsnitt är nog "Ice", den gav mig ett sug av att spela i en dylik mljö. Och jag gillar animationen i det avsnittet skarpt.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag har sett färdig Better Call Saul säsong fem. Snart är jag ikapp med allt som släppts (sju avsnitt av säsong sex, resten kommer i juli)


Serien fortsätter vara bland det mest välskrivna jag sett. Herreminje vad jag gillar den. Jag är rädd för brutal separationsångest efter att serien är slut på riktigt sen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Spy x Family
Det är helt klart en av mina animefavoriter den här säsongen.
Den andra favoriten är:

Paripi Koumei / Ya Boy Konming

1654614621927.png

Zhuge Liang levde för nästan 2000 år sedan i Kina var ett geni och en extremt smart militärstrateg.
Tydligen är han så känd att att man kan göra en anime om honom och förvänta sig att alla japaner känner till denne kines.

Zhuge Liang dör år 234 i Kina och önskar vid sin död att återfödas i en fredligare era.
Han "återföds" (transporteras) fullvuxen till dagens Japan, i sina 2000 år gamla kläder, med den ytterligare egenskapen att han nu kan tala flytande japanska.
Närmare bestämt transporteras han till Shibuya (Tokyos berömda shopping/nöjes-kvarter) på Halloween.
Inte helt oväntat tror han först att han hamnat i helvetet.

Ett par snubbar tycker att han en cool maskeradkostym, drar med honom till en nattklubb och super honom under bordet.
På nattklubben går han på konsert, får höra den okända sångerskan Eiko Tsukimi och blir förälskad... i hennes röst.
Det ena leder till det andra och Zhuge Liang blir Eikos manager och använder 2000 år gamla militärstrategier för att slåss mot dagens mediemoguler för att hon ska slå igenom och bli en stjärna.

Jag tycker att den är fantastiskt underhållande och älskar när en 2000 år gammal kines dansar loss till japansk hiphop (och jag tycker inte ens om hiphop)

Här är öppningsmelodin:
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag såg nyligen klart dramakomedi-serien "This is Us" som gjorde sin sista säsong nyligen. Tycker det här är en närmast genomgående stark berättelse som är finurligt framställd med flashback/flashforward-delar utöver seriens nutid. Ett närmast mästerligt hantverk med många starka skådespelarinsatser (kanske allra främst Steling K. Brown). Jag kanske inte behöver gå i terapi nu när serien är slut, men den kommer lämna ett alldeles eget litet tomrum efter sig.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Love, Death & Robots på Netflix. Säsong 3.

Det här är alltså en antologiserie där varje avsnitt är en ganska fristående animerad kortfilm. Det enda de egentligen har gemensamt är att de är någon form av fantastik, även om scifi verkar något vanligare än andra genrer. Och så är antingen kärlek, död eller robotar med, men det är ju knappast något som begränsar speciellt mycket.

Men, jag tyckte om säsong 3. Kommer knappt ihåg S02, men minns den som mer ojämn; den här tyckte jag genomgående var minnesvärd och bra. Från den osubtila samhällskritiken i "Three Robots: Exit Strategies" till det lovecraftska i "In Vaulted Halls Entombed" till den humoristiska och söta "Night of the Mini Living Dead". För att inte tala om den helt fantastiska "Jibar"o; sista avsnittet var rent fantastiskt snyggt. Och kräver en del av tittaren.

Kortfilmsformatet är, liksom novellformatet, väldigt speciellt och de här avsnitten tycker jag tar tillvara på formatets möjligheter.

Man behöver inte ha sett de tidigare säsongerna för att se den här. Faktum är att man kan se bara de avsnitt som intresserar en. Men vill man se lite schyssta kortfilmer eller bara vill uppdatera sig om lit cutting edge animation… Så är det här ett bra val.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
För typ 20 år sedan kollade jag på en tv-serie som hette (och heter fortfarande för den delen) Futurama. Det var tre fantastiska säsongen med Fry som trillar ner i en kryopod och blir nerfryst i 1000 år, och får spendera år 3000 med en blandad grupp mer eller mindre onormala typer på en rymdtransportfirma. Sen kommer en hyfsad säsong 4 och en rätt dålig säsong 5 och sen försvann serien.

Fast forward till i år när jag märkte att Disney+ satt på 10 säsonger! Så jag plockade upp säsong 6 och började kolla och just idag blev jag klar med sista avsnittet i s10. Serien är klart mer gonzo i sin andra halva, och avsnitten är mer fristående galenskaper än tidigare, men det är fortfarande kul. Klart bättre än sin fantasy-syster Disenchantment som jag inte alls tycker lyckades hitta sin ton.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Tokyo Vice
HBO

Såg klart den med frugan. Båda gillade den. Handlar om en amerikan som vill bli reporter i Tokyo och hänger med snutar för att lära sig mer om yakuza. Det är sköna karaktärer som flätas samman och alla känns intressanta. Det ger också sitt att serien är baserad på verkliga händelser.

Jag brukar säga att jag inte gillar snutserier, men efter att nu sett denna och Beforeigners (Bron är också lysande) så får jag väl ta och släppa min stora aversion för krim-media som svensk film och serier har gett mig. :)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag har sett Severance säsong 1, som finns på Apple TV+, men jag piratade den.

Det är en serie om dystopi, övervakning, teknologi, arbetarrätt, personliga tragedier, arbetslivssatir, allusioner och mysterier.

Den är också ganska spoilerkänslig, iaf i början, så jag säger inte så mycket mer. Mysterierna är av Lost-karaktär, där man får en massa kryptiska grejer att försöka pussla ihop men saker löses inte helt i första säsongen.

Betyg: Äpple med guldkant.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
För typ 20 år sedan kollade jag på en tv-serie som hette (och heter fortfarande för den delen) Futurama. Det var tre fantastiska säsongen med Fry som trillar ner i en kryopod och blir nerfryst i 1000 år, och får spendera år 3000 med en blandad grupp mer eller mindre onormala typer på en rymdtransportfirma. Sen kommer en hyfsad säsong 4 och en rätt dålig säsong 5 och sen försvann serien.

Fast forward till i år när jag märkte att Disney+ satt på 10 säsonger! Så jag plockade upp säsong 6 och började kolla och just idag blev jag klar med sista avsnittet i s10. Serien är klart mer gonzo i sin andra halva, och avsnitten är mer fristående galenskaper än tidigare, men det är fortfarande kul. Klart bättre än sin fantasy-syster Disenchantment som jag inte alls tycker lyckades hitta sin ton.
Det finns även fyra Futurama-filmer:

Dessutom så är jag superglad att det kommer en säsong 11 nästa år:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Det finns även fyra Futurama-filmer:

Dessutom så är jag superglad att det kommer en säsong 11 nästa år:
Jämför jag din länk med säsong 6 på Disney+ verkar det vara samma. Så det verkar som att jag har sett filmerna utan att fatta att jag sett filmerna. :)
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jämför jag din länk med säsong 6 på Disney+ verkar det vara samma. Så det verkar som att jag har sett filmerna utan att fatta att jag sett filmerna. :)
Jättemärkligt, men jag misstänkte det utifrån avsnittsreferensen som finns i länken.
Då får vi istället ge oss till tåls inför 2023 😄
 
Top