WRNUs tvserieklubb: juli 2022

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
Foundation var många gånger bättre än jag vågat hoppas på. Skiljer sig en hel del från böckerna och ibland kan jag vara känslig mot sådant, men tycker det fungerar utmärkt här. Längtar efter nästa säsong.

The Expanse höll hela vägen, även om det var synd att de inte filmatiserade alla böcker så en del trådar förblev oavslutade. Dock, en av de bästa (den bästa?) sf jag sett som tv-serie.

Battlestar Galactica (reimagined) håller än! Den är där uppe med The Expanse och slåss om förstaplatsen.

Westworld - den första säsongen är med om toppstriden. Tyvärr drar följande säsonger ned helhetsbetyget till bara godkänt.

Bloodline. En sjukt bra första säsong följs upp av två fortsättningssäsonger som till stora delar håller måttet, men ändå inte kan mäta sig med säsong ett.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag har sett How to Build a Sex Room (Netflix). Mysig, wholesome edutainment med en brittisk tant.

För mig som är ganska vanilj var det en lättsam och varm introduktion till några olika kinks, och även lite inspirerande när det gäller kommunikation i relationer.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Suppose a Kid from the Last Dungeon Boonies moved to a starter town (Crunchyroll)

Komprimerad åksjuka.

... Mer detaljer? På pappret låter det här OK. Ta power fantasy isekai, ta bort isekai-delen. Huvudpersonen är (enligt utsago) svagaste medlemmen i sin by, med det finstilta att byn ligger precis bredvid den där sista dungeonen som finns i RPGn. Ni vet, den där med Demonkonungen. Han tar sig till ett kungarikes huvudstad för att bli soldat som hjälten i hans favoritböcker. Självklart är han fruktansvärt OP, med twisten att han inte har en aning om det, med medföljande självkänsla.

Jag såg 4 avsnitt. Det täckte intagningsprov till soldatakademien och att de besegrar en demonherre som tagit över konungen. På den tiden har de introducerat en häxa, häxans mästare, två instruktörer, en legosoldat, kärlekskrank tjej med förbannelse. Allt detta plus överansträngda (och få bra) skämt. Händelserna avhandlas i rask takt utan att de andas alls - de kör en checklista. Det värsta är att de kör karaktärsutveckling baklänges. Saker som hade gett gravitas till karaktärer om de introducerats tidigare introduceras när de inte längre spelar in.

Det är frustrerande för det finns tecken på att de försöker men det känns som att de vill ha den lättsamma tonen i en fantasykomedi med lite allvarliga inslag. Men som folk vet - komedi är svårt. MCU-filmerna missar lite för ofta med sin "humor" och saboterar scener med den men de försöker inte driva berättelserna kring det.

Animationen är bra. Den är inte dåligt, den är inte fantastiskt. Den gör sitt jobb. Jag tror det är det mest positiva jag har att säga om den här serien.

Se hellre: Sleepy Princess in the Demon Castle. Den saknar världsbygget som den här serien har (för att den lutar sig mot jRPG-troper) men ärligt talat är världsbygget i Last Dungeon Boonies exposition dumps. Vill man ha äldre är Slayers och Rune Soldier Louie också bra.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Down Town Abbey - 6 säsonger

En av de bättre serie jag sett. Dessutom en som inte envisades med att bli sämre eller hålla på mer än nödvändigt länge.

5/5

Nån som har en åsikt om huruvida filmerna är värda att se?
Har bara sett en film, den första då den andra knappt hunnit blivit tillgänglig? Den första filmen är precis lika perfekt som serien och det känns trevligt att se att det finns fler som uppskattar riktigt bra serier!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Foundation var många gånger bättre än jag vågat hoppas på. Skiljer sig en hel del från böckerna och ibland kan jag vara känslig mot sådant, men tycker det fungerar utmärkt här. Längtar efter nästa säsong.

The Expanse höll hela vägen, även om det var synd att de inte filmatiserade alla böcker så en del trådar förblev oavslutade. Dock, en av de bästa (den bästa?) sf jag sett som tv-serie.

Battlestar Galactica (reimagined) håller än! Den är där uppe med The Expanse och slåss om förstaplatsen.

Westworld - den första säsongen är med om toppstriden. Tyvärr drar följande säsonger ned helhetsbetyget till bara godkänt.

Bloodline. En sjukt bra första säsong följs upp av två fortsättningssäsonger som till stora delar håller måttet, men ändå inte kan mäta sig med säsong ett.
För den som vill kolla in dem gissar jag att @Äventyr sett dem på:
  • Foundation, The Expanse: Amazon Prime
  • Battlestar Galactica: …hyrd/köpt på Amazon/Microsoft?
  • Westworld: HBO Max
  • Bloodline: Netflix
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Medhåll!
Men det är Downton Abbey ;)
Jepp, men jag har tyvärr(?) nästan slutat att bry mig om hur folk skriver saker då jag har tre språk att tala hemma och bara det gör att jag ibland känner mig dement. Sen att min son och dotter använder engelska/svenska och japanska ord jag aldrig tidigare hört då jag är en medelålder grinig gubbe som inte hänger med i hur folk talar längre, gör inte saken bättre. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag får revidera min åsikt om den här serien. Jag är runt avsnitt 20 nu och har genomgående haft svårt att hålla intresset uppe. Kanske den rör sig framåt för långsamt eller så klaffar något med pacingen inte för mig.
För mig var det tvärt om.
Jag tycker om den för att det inte är en shonen jump och för att man inte slåss.
Och jag tyckte att den blev bättre och bättre ju längre serien höll på..
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
First Kill: Är kanske den dummaste live action paranormal romance grejen. Den är lätt dummare än Twilight, Vampire Diaries, True Blood och Teen Wolf. Den FANTASTISKT trubbiga symbolismen där tillexempel en burk med körsbär krossas precis när någon ska bli av med sin metaforiska/bokstavliga oskuld är omöjlig att missa. Där är också mer återkommande penetrations motiv är du kan skaka en/ett påle/spjut/huggtand/svärd/orm mot. Oh, också? Det är en Romeo & Julia pastich där en huvudperson heter Juliette och den andra Calliope, skolan sätter upp Rome & Julia och vissa karaktärer är direkta motsvarigheter till sidokaraktärer i pjäsen (det är lite coolt att säsong 2 sätts upp som Macbeth).

Men jag gillar det! Ja, det är dumt men det är fucking tonårs vampyrer vad vill du ha?! Det är kul melodrama, kul mördande och stora känslor. Lika bra att vara ärligt med det.

Men jag vill inte tala om något av det där. Jag vill tala om twisten! Så se upp! Härifrån är det spoilers…

Det är så coolt att twisten är hela världsbygget! Att monster är något alla i hela världen känner till! De har antytt det tidigare men jag missade det i alla fall och var helt tagen på sängen. Sjukt coolt! Vill se fler sådana här twister.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jepp, men jag har tyvärr(?) nästan slutat att bry mig om hur folk skriver saker då jag har tre språk att tala hemma och bara det gör att jag ibland känner mig dement. Sen att min son och dotter använder engelska/svenska och japanska ord jag aldrig tidigare hört då jag är en medelålder grinig gubbe som inte hänger med i hur folk talar längre, gör inte saken bättre. :)
Det var inte menat att rätta dig, utan herr Conan.
Men jag förstår dig och att man slutar bry sig efter ett tag.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Banished from the Hero's Party, I Decided to Live a Quiet Life in the Countryside (Crunchyroll)

Äventyraren Gideon (Red) mobbas ut ur Hjältens grupp* och bestämmer sig för att bli apotekare i avlägsen by. Tjej som gillade honom från äventyrardagarna, Rit, flyttar in med honom.

Kadokawa-anime, så det är så klart baserat på en light novel. Ingen isekai, fokus är knappt på att huvudpersonerna är OP (ingen av dem är fullkomligt brutna, vilket vi ser att Hjälten är). Handlingen kretsar mest kring att bygga upp apotekarföretaget tillsammans med kärestan och skydda friden i byn. Det varvas med att vi följer Hjälten och hennes grupp medan de äventyrar för att besegra Demonkungen som tagit över halva kontinenten.

Och serien är trevlig men vill bara nämna att världen är sinnessjuk: levande varelser får Välsignelser från guden när de når en viss ålder. De är typ som Klasser och går inte i arv. Så du kan vara ädling och bli Tjuv, eller Hantverkare, eller Hjälte. Vissa är bättre än andra, alla ger starka impulser i linje med vad de är - är du Slagskämpe så måste du kämpa mot att inte lösa konflikter med våld t ex. Enda sättet att bli bättre är att döda andra med mer kraftfull variant av din Välsignelse. Demonerna vet vi inte så mycket om men de verkar inte vara utanför systemet. Så det är inte mardrömsbränsle eller en dystopisk setting.

Med allt det sagt, det är fint animerat, och det är trevligt att drömma sig bort till en annan värld där husägande är en möjlighet med pastoral fantasy och en gnutta svärd och svartkonst som hindrar handlingen från att stagnera. Det är rätt kul att B-plotten är den hyperseriösa striden mot Demonkungen som huvudpersonerna håller sig ajour med men inte oroar sig över - det ordnar sig nog liksom. Det är en värld som följer RPG-logik och huvudpersonerna har bestämt sig för att göra bättre saker med sin tid medan de kan.

*Av en sage som inte inser vikten av soft skills och gruppdynamik. Lite av ett egocentriskt aschle.
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
990
Location
Bureå
För den som vill kolla in dem gissar jag att @Äventyr sett dem på:
  • Foundation, The Expanse: Amazon Prime
  • Battlestar Galactica: …hyrd/köpt på Amazon/Microsoft?
  • Westworld: HBO Max
  • Bloodline: Netflix
@krank Ja, det skulle jag kanske angett. BSG såg jag från mina dvd-boxar, men i övrigt stämmer listan. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Jag såg just klart The Expanse [Amazon Prime]

Det är en ganska ojämn filmatisering av en ganska tråkig men bruksduglig scifiserie. Grejen är att det fortfarande placerar den ganska högt bland scifiserier – det är en genre vi sannerligen inte är bortskämda med högbudgetserier i, framför allt inte om man vill ha sin rymdscifi hyfsat "hård". Jag menar, jag gillar Star Trek men jag skulle inte beskriva det som "hård scifi" direkt.

På det hela taget funkar den precis som The Boys mycket bättre som TV-serie. Men av olika skäl. Med The Boys handlar det ju mest om bortfilad edgelordighet; här tror jag den stora skillnaden är mediet. I bokform hamnar liksom handling och världsbygge i fokus; här kan man bländas lite av skådespeleri, personkemi, rekvisita, estetik, specialeffekter.

Tekniskt sett är serien nu avslutad. De fick krysta ganska mycket för att få ihop ett hyfsat slut, den här sista säsongen kändes ganska hattig som resultat. Överlag får jag säga att serien inte blir bättre med tiden. Det är också fler trådar som lämnas helt oihopknutna. Hoppades de in i det sista på en ny säsong, tro? Jaja.

Trots dess svagheter har jag svårt att inte rekommendera den här. Det är som sagt snygg högbudget-hyfsat-hård-scifi som fått ett gäng säsonger. Det är snyggt, välskådespelat, bra personkemi och så vidare.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Har sett 1883 som är en prequel till Yellowstone. 1883 var grymt bra men inget som jag klarade av att se utan att gråta som ett barn. Se inte 1883 om du ogillar att gråta och överväldigas av känslor. Se den om du vill se en mångfacetterad historia om en grupp människor och deras öden på leden mot Oregon under året 1883 där det verkligen inte har sparats på att visa allt hemskt och vackert som människan är kapabel till.

Jag älskade serien och kommer se den igen när jag är på rätt humör, ser jag den för snart är risken på riktigt stor att jag går in i en depression.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett första säsongen av britcrime-serien Broadchurch som är indelad i tre säsonger med 8 avsnitt per säsong.

Dramat kretsar kring en pojke som hittas död på en strand i det lilla kustsamhället Broadchurch och där polisinspektörerna Hardy (David Tennant) och Miller (Olivia Colman) utreder historien. Man får även följa den mördade pojkens familjemedlemmar och lite andra bybor som dras in i utredningen på olika sätt.

Berättelsen har ett ganska konventionellt upplägg och även om man försökt skruva till säsongsavslutningen med en gärningsperson som skulle vara känd för tittaren men ändå vara svår att misstänka, så blev avslöjandet på samma sätt osannolikt och lite märkligt. Kanske kändes det konstigt just för att vi tidigt gissade rätt på gärningspersonen samtidigt som det även för oss kändes osannolikt. De ledtrådar som fångats upp under säsongens gång var på något sätt inte riktigt vägledande till gärningspersonen utan kändes mer som en efterkonstruktion för att passa den tänkta gärningspersonen.

Summerat så kan jag nog ändå tycka det här är ett hyffsat kriminaldrama med en bra stämning, men har definitivt sett bättre. Jag tycker på något sätt att upplägget påminner om danska Forbrydelsen (som senare blev amerikanska The Killing), men jag minns den serien som bättre genomarbetad.

Har börjat titta på andra säsongen, och i nuläget känns den aningen svajigare och lite flamsigare och där det hittills till stor del kretsar kring samma personer och samma brott. Får återkomma med ett utlåtande när jag sett klart den.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
The Fruit of Evolution: Before I Knew It, My Life Had It Made (Crunchyroll)


Lite runda och mobbade Seiichi isekai:as med hela hans klass/skola men hamnar i djungeln eftersom ingen ville ha med honom i sin grupp. Han käkar mysko evolutionsfrukt och blir efterhand OP. Apflicka förälskar sig i honom (strengthsexual/strengthromantic, don't @ me) och tillsammans kommer de till stad och blir medlemmar i äventyrsgille fullt med pervon och skumma typer.

Det här är... Ok? Skämten landar oftast inte för mig och många är samma sort, det funkar inte som en komediserie trots att den verkar ha den fokusen. B-handlingen berör alla som gick på hans skola och är fast i evighetsträning och är ganska tråkig men tar upp minimum av handlingen. Det är en harem-grej också, fast egentligen inte? Är karaktärerna lysande? Nej, men de viktigaste är trevliga. Och det finns en del lek med troperna, även om de kör rakt på en del. Uppskattar att antagonisterna har sina egna grejer på gång och att Människor Är De Riktiga Monstren.

Ska jag sammanfatta det så är det som om någon som sett en hel hög anime rökte på och skrev en isekai. Jag kan lista en hög med de saker jag uppskattar men det är så mycket "bara ok" mellan där. Och jag är säker på att S&M-skämten älskas av en del och hatas av andra - själv var jag ganska oberörd.

tl;dr: tågkrasch som är svår att titta bort från. Det finns hjärta här men det blir aldrig bra. Varning för sexladdade skämt.


Bonuspoäng för gillesflaggan dock

Se hellre: Life With an Ordinary Guy Who Reincarnated Into a Total Fantasy Knockout som har bättre pardynamik, bättre skämt och mer hjärta.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har börjat se Parallell World Pharmacy (Crunchyroll)

Professor inom medicin vars syster dog i sjukdom* utan botemedel jobbar ihjäl sig (protip: Sov mer än 15 minuter per natt) och vaknar till liv i ung adelspojkes kropp efter denna träffats av blixt.

Kroken: Person med medicinska kunskaper i fantasyvärld med medeltida nivåer. Det finns magi men de fysiska lagarna och medicinska kunskaper i övrigt är 100% överförbara - att folk använder "de fyra** elementen" i magin verkar vara på grund av att deras kunskaper om världen inte nått så långt än. Huvudpersonen är läkare/biokemist och vill bota sjukdomar där han kan. För mig som lekman verkar de iaf ha koll på en del.

Den här har precis börjat släppas (2 avsnitt så långt, nästa borde komma söndag) så jag kan inte säga om den leder till besvikelse men så här långt är det en trevlig twist på isekai-formeln där huvudpersonen förvisso har OP magi (gissningsvis p g a att han blivit välsignad/överförd av läkarkonstens gudinna) men stor fokus är på behandling av sjukdomar. Feelgood-anime helt enkelt.

*Inte Truck-kun
**Fem tekniskt sett, de har en "färglös" i kategoriseringen
 
Top