WRNUs tvserieklubb: jan 2022

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Nu har jag sett de första 2 avsnitten av The Legend of Vox Machina.

Jag har fått se dem tidigt eftersom jag backade kickstartern. Hela säsongen släpps på Amazon Prime till helgen.

Den är bra. De har tagit allt material som kampanj 1 gett dem, och sedan klippt och klistrat skoningslöst för att få ihop något som fungerar som en berättelse. Vilket var helt nödvändigt. Jag saknar ingenting av det som har eliminerats - men så är jag inte någon fanatisk Critter heller.

Berättelsen är inte så värst djup ännu. Dessa inledande avsnitt handlar om hur Vox Machina går från att vara vanliga murder hobos till att bli mer eller mindre respekterade av landets makthavare. För den som känner till originalmaterialet är det alltså när de avslöjar och besegrar general Krieg. Så det handlar mest om att vi skall lära känna karaktärerna. Resten av säsongen kommer att vara litet tyngre material - det är "The Briarwood Arc" som många anser var en höjdpunkt i kampanjen.

Animeringen flyter bra. Karaktärsdesign är den där moderna litet-anime-men-inte-riktigt stilen. Skådespelarinsatserna är naturligtvis träffsäkra.

På det hela taget är det så lovande att jag tänker aktivera mina 30 dagar gratis Prime för att se resten av serien.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Som några andra har jag sett Archive 81 på Netflix. Jag tyckte väldigt mycket om den. En skön känsla av… jag vet inte. Lunch? Kult? Call of Cthulhu? Alltihop? Mysterier och skräck är en schysst kombo, framför allt ihop med lite lagom nivå av weirdfuckery. Jag blev inspirerad, och rekommenderar den varmt.

Nu vet jag däremot inte om jag hoppas på en S02 eller inte. S01 var så bra och jag vet inte om jag vågar riskera en S02…

EDIT: En sak har jag dock fortfarande svårt att fatta, kanske det största mysteriet av dem alla: vaddå "81"? Ingenting utspelade sig 81, jag vet inte om nån föddes då (eller, jag gjorde det, men i serien) eller om något annat hände det året. Jag såg aldrig något av arkiven i filmen vara numrerade. Jag vet att det typ kommer från podcasten serien baserar sig på, men i serien används det aldrig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har fastnat i Downton Abbey igen. Jag följde den under en tid innan streamingtjänsterna men sedan försvann den från min horisont i många år. Nu har jag plockat upp den där jag slutade och gillar den skarpt.

Det är en märklig hatkärlek jag hyser för de extremt priviligerade aristokraterna på den engelska landsbygden men nånstans är det ändå ofta allmänmänskliga teman eller en konservativ moral som ställer till det.

Och så är tempot så långsamt och trevligt. Inga snabba klipp eller actionscener. Samt fantastiska miljöer och kostymer.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
500
Jag såg också Archive 81 och var väldigt på kroken nästan hela tiden. Ljudet är underbart, påminner om det hemsökta affärsdistriktet i Disco Elysium, och känslan låts långsamt byggas upp till ett crescendo i fjärde avsnittet. Skådespeleriet är mestadels bra, huvudtjejen är lite ensidigt hispig bara och vissa karaktärer blir rätt så klichéartade. Det är också lite synd att de tonar ned huvudtjejens bisexualitet, det blir i stort sett en informerad egenskap, något andra påpekar men inget hon själv på något sätt spelar på. Kanske har det att göra med att både skådis och regissör är från Saudiarabien.

Några spoilertankar:
Vid slutet av avsnitt 4 tänkte jag såhär "Okej, huvudpersonen lärde sig att han kan kommunicera med det förflutna, nu har serien två val, antingen gör man nåt intressant med det, eller så blir det plötsligt oförklarligt otillgängligt så att den klassiskt utstakade handlingen kan hända."

I andra halvan av serien hände tyvärr det senare. En storm av andra saker började hända och fokus på detta försvann helt. Jag brukar tycka om att man lägger till många glimtar av något större utan att tydligt utveckla allt, för att det ändå kan vara djupa idéer bakom, men i detta fallet kändes det som att man mer lade till element för att skymma att karaktärerna lotsades in i ganska dumma och stereotypa beteenden utan att lära sig något.

Slutet hämmas av att de ska lägga upp för en fortsättning. Sista avsnittet var fyllt av dumma klichéer och kändes tomt på emotionellt avslut, det var mer som att karaktärerna bara gjorde saker för att handlingen skulle hända.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag skaffade Disney+, inte för att se Marvel eller Star Wars eller något annat nördigt, utan för att jag ville se Only Murders in the Building, och hittills är det precis så bra som jag hade hoppats.

Det är en mysteriekomediserie där en gammal avdankad skådis, en misslyckad teaterproducent och en ung hemlighetsfull tjej som bor i samma hus först bondar över en true crime-podcast som de alla gillar, och sedan bestämmer sig för att göra en egen när en man dör i deras hus, och de misstänker att det är ett mord, trots att polisen avfärdar det som ett självmord.

Jag är fyra avsnitt (av tio) in i serien än så länge. Avsnitten är lagom långa (drygt 30 minuter), tempot är bra, handlingen är lovande, och ibland är det hysteriskt roligt. Rekommenderas!
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag har sett kriminaldrama Mare of Easttown från 2021 där Mare (Kate Winslet) är polis i den sömniga småstaden Easttown, Pennsylvania och utför vardagligt polisarbete samtidigt som hon dras med familjetragedin att hennes son begått självmord. Staden har tidigare skakats av att en ung kvinna försvunnit och när en annan ung kvinna hittas mördad kryper rädsla och ilska på stadsborna där släktskap och relationer gör saker komplicerat.

Det här är en förbannat bra serie på 7 delar med många vändningar och bra rolltolkningar (kanske speciellt från Winslet som vann Golden Globe för rollen). Ger den min varmaste rekommendation.
 
Last edited:

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag har sett kriminaldrama Mare of Easttown från 2021 där Mare (Kate Winslet) är polis i den sömniga småstaden Easttown, Pennsylvania och utför vardagligs polisarbete samtidigt som hon dras med familjetragedin att hennes son begått självmord. Staden har tidigare skakats av att en ung kvinna försvunnit och när en annan ung kvinna hittas mördad kryper rädsla och ilska på stadsborna där släktskap och relationer gör saker komplicerat.

Det här är en förbannat bra serie på 7 delar med många vändningar och bra rolltolkningar (kanske speciellt från Winslet som vann Golden Globe för rollen). Ger den min varmaste rekommendation.
Jag har haft den på min att se lista sen den kom. Får ta tag i den strax.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Sett tredje och sista säsongen av Ricky Gervais´s After Life. Serien handlar om Tony. En medelålders man som förlorat sin fru i cancer och som i en form av depression bestämt sig för att sluta bry sig om både omvärld och medmänniskor. Jag gillade de två första säsongerna som jag tycker lyckades väldigt bra med att blanda det sorgsna och tragiska med det absurda och skrattretande. Den här sista säsongen var jag tyvärr inte riktigt lika imponerad av även om den inte var dålig. Jag tycker dock fortfarande serien är väl värd att se och jag rekommenderar den.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag har sett kriminaldrama Mare of Easttown från 2021 där Mare (Kate Winslet) är polis i den sömniga småstaden Easttown, Pennsylvania och utför vardagligs polisarbete samtidigt som hon dras med familjetragedin att hennes son begått självmord. Staden har tidigare skakats av att en ung kvinna försvunnit och när en annan ung kvinna hittas mördad kryper rädsla och ilska på stadsborna där släktskap och relationer gör saker komplicerat.

Det här är en förbannat bra serie på 7 delar med många vändningar och bra rolltolkningar (kanske speciellt från Winslet som vann Golden Globe för rollen). Ger den min varmaste rekommendation.
Kan bara hålla med! Otroligt bra!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag gillade de två första säsongerna som jag tycker lyckades väldigt bra med att blanda det sorgsna och tragiska med det absurda och skrattretande. Den här sista säsongen var jag tyvärr inte riktigt lika imponerad av även om den inte var dålig.
Jag struntade i att se tredje, faktiskt. Första tyckte jag jättemycket om och andra ville jag mest se som en epilog. Antog att serien inte hade så mycket mer att ge efter det.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Jag struntade i att se tredje, faktiskt. Första tyckte jag jättemycket om och andra ville jag mest se som en epilog. Antog att serien inte hade så mycket mer att ge efter det.
Exakt så. Sista säsongen kändes mest onödig för mig. Det fanns egentligen inget där som tillförde något vettigt till historien.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Sett tredje och sista säsongen av Ricky Gervais´s After Life. Serien handlar om Tony. En medelålders man som förlorat sin fru i cancer och som i en form av depression bestämt sig för att sluta bry sig om både omvärld och medmänniskor. Jag gillade de två första säsongerna som jag tycker lyckades väldigt bra med att blanda det sorgsna och tragiska med det absurda och skrattretande. Den här sista säsongen var jag tyvärr inte riktigt lika imponerad av även om den inte var dålig. Jag tycker dock fortfarande serien är väl värd att se och jag rekommenderar den.
Jävligt bra serie överlag dock! 1:a säsongen är lysande, men den avtar dessvärre.
Får nog ge den en 4a iaf!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Cobra Kai säsong 4

Denna serie måste få ett slut. Går helt på tomgång. Har blivit en såpopera som nu är inne på att exploatera de sista karate kid-filmerna och där alla nu varit ihop med alla, och alla allierat sig med eller varit eller fiender med alla andra flera gånger om.

Synd på en serie som byggde på en så smart premiss och började så starkt. Med gnället avklarat så håller den fortfarande - om en knappt - än nivå som gör att den är sebar om man absolut vill följa med till, vad som förhoppningvis snart, blir slutet.

TV-serie formatet har verkligen blivit vår tids förbannelse.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Narcos Mexico - 3 säsonger

Långsammare, tyngre och allvarsammare än Narcos (Colombia) som var ganska glättig och frossande.

Tyvärr är vissa av huvudgestalterna runt knarkbaronerna (framför allt den amerikanska polisen och den modiga journalisten) lite träiga.

Men på det hela taget kanske den mest mörka och vuxna serien jag sett Netflix producera. Inget glamour utan bara uppgivenhet och ond bråd död.

Verkar dock blivit cancelad lite sådär mitt i storyn efter säsong 3.

Får en stark 4 av 5
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag har sett Archive 81, och tyckte den var riktigt bra! En skräckserie som samtidigt är ett bra mysterium! Jag brukar ofta bli besviken på mysterieserier då upplösningen sällan är lika bra som förväntningarna som sätts, men här är förklaringen till hur allt hänger ihop tillfredställande och logisk! Jag får lite vibbar av mysterieskräck som Call of Cthulu och Kult (baserat på hörsägen, har inte spelat spelen sen tonåren och gjorde det då inte särskilt bra) så personer som gillar dessa spel borde ge serien en chans!

Jag måste ge en särskild eloge till seriens miljöer och musik! Miljöerna är riktigt stämningsfulla, mörka korridorer, gamla hus, betongbunkrar och skumma källare. Och musiken är amazing! Filmens musik och de ljud som förekommer "på riktigt" går liksom ihop, så ibland vet du inte om det hördes något läskigt ljud i ett mörkt hörn eller om det hörde till musiken. Ett riktigt bra grepp!

Det finns bara två yttepyttesmå problem jag har med serien. För det första har jag svårt för situationer där rollpersonen befinner sig i ett tydligt underläge och kommer hamna i fara om de onda får reda på att hen vet hemliga saker om dem. Och hen ändå skriker: "Jag vet nog vad för sjuka grejer ni sysslar med! Jag ska göra allt jag kan för att se till att ni misslyckas!" Jag fattar att människor kan göra så när de befinner sig i panik, men jag retar mig ändå på det. Personlig preferens helt enkelt.

Den andra grejen kanske är lite av en spoiler:

Jag tycker inte att monstret är läskigt. Den ser ut som något som skulle passa på ett hårdrocksalbum från 90-talet. Eller en monstermanual till ett fantasyrollspel. Mer coolt än skrämmande.

Dessa invändningar är dock mer små nitpicks än dealbreakers och ska inte hindra någon från att se serien! Det är en riktigt bra serie, rekommenderar den varmt!

EDIT: Serien finns på Netflix. Tack @Rickard för påminnelsen, glömde säga det :)
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Dessa invändningar är dock mer små nitpicks än dealbreakers och ska inte hindra någon från att se serien! Det är en riktigt bra serie, rekommenderar den varmt!
När du ändå redigerar inlägget för att visa spoilern (du har en hakparentes för mycket), kan du också lägga till var man kan se serien?
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Sagan om Ringen | SVT Play (1971 - om man ska tro Wikipedia så är det här den äldsta filmatiseringen av SoR)
En två episoders tolkning av Sagan om Ringen för barn, som inte rör säg längre än till att de lämnar Riftedal. Den har Evan Storm som berättare, Bo Hansson står för musiken och teckningar av Peter Lindblom, det finns också skådespelare men de illustrerar bara vad berättaren säger.

Man kan lyssna på den här som en enmans radioteater utan problem, men det är kul att se hur de valt att gestalta karaktärerna (bl.a. har inga av hobberna håriga fötter, Aragon har en mustasch, Gimli är skägglös o har en båge, m.m.). Det är också intressant att se vad man valt o behålla o man valt att klippa bort av historien.

Musiken och berättarrösten är riktigt bra, medan det visuella faller under charmigt som bäst, och billigt o fult som sämst.

Vet någon om varför den slutar bara efter Riftedal? Var det planerat att göra fler episoder men det sedan inte blev så? Eller är det en fråga om att man bara ska presentera den första delen så folk blir intresserade att ta upp boken och läsa vidare? Eller något annat?
 
Top