WRNUs tvserieklubb: jan 2022

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Rekommendera tv-serier från streamingtjänster. Det behöver inte vara tv-serier du sett klart eller ens sett nyligen, men de måste vara tillgängliga via en streamingtjänst så att andra kan ta del av dem.



Skriv vad du gillar med serien eller funderingar du fick medan du såg den. Nämn gärna också vilken streamingtjänst du använde.

Undvik helst att förklara handlingen med mer än en mening; detta för att undvika spoilers. Måste du skriva mer än så, använd spoiler-taggen. Du kan markera en text och sedan i menyn välja … och Inline spoiler för att automatiskt få texten att wrappa runt [ISPOILER]den spoilade texten[/ISPOILER].


Själv tänkte jag främst rekommendera nördserier och vad jag anser är relativt okända tvserier.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Manhunt: Unabomber
Netflix

Netflix har väldigt många bra serier om seriemördare och psykopater men den här stod ut mest. En galning som skickade bomber till postkontor, men allt eftersom jag fortsatte att titta på det så insåg jag att mannen hade en klar poäng. Det mest träffande var scenen med trafikljusen - gav mig en wow-känsla. Väldig tänkvärd serie med ett meddelande som är mer aktuell idag än någonsin. En galnings metoder - en filosofs tankar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag såg Landscapers på HBO. Den handlar om ett brittiskt par som dömdes för att ha mördat hennes föräldrar och begravt dem i trädgården där de hittades femton år senare efter att paret flytt till Frankrike.

Serien är fyra avsnitt lång och berättad i en väldigt experimentell stil. Det finns scener där karaktärerna kliver ut ur ett rum som uppenbart är byggt inne i en studio, och vinkar med sig kameramannen och går bort till ett annat rum (som föreställer en helt annan tid och plats). Den avslutande rättegången varvas med scener där paret är western-hjältar som flyr från ett uppbåd bestående av poliserna.

Det är en väldigt konstig serie, men kort, och klart sevärd.

Just ja! Den är baserad på ett verkligt fall, men jag antar att den tar sig kopiösa friheter med verkligheten.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Raised by Wolves (HBO)
Serien börjar bra och förväntningar blir höga direkt. Här finns så mycket likheter med Aliensfilmerna att man blir hur glad som helst.
Tyvärr åker storyn in i för mycket existentiella grubblerier och rollpersonerna vänder lite för snabbt i sina övertygelser. Skapat drama av den klassiska modellen således, vilket blir alltför likt andra serier.
Jag roade mig med att kolla på Trailern för första säsongen igen och den beskriver ganska dåligt vad man kommer få se.

3 av 5 i betyg.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,059
Location
Stockholm
Snobbar som jobbar (1971-1972)
DVD
Har bar en DVD men nu vill jag få tag på hela serien. Roger Moore och Tony Curtis löser brott/hjälper folk tillsammans, med en massa humor, glimten i ögat o inget försök att vara realistisk eller rädsla för att vara lite töntig.

Utmärkt inspiration för Troubleshooters eller andra äventyrsspel i sent 60-tal/tidigt 70-tal.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,081
Location
Tindalos
Vigil (SVT play)
Om ni inte såg denna miniserie på sex avsnitt så kan jag rekommendera den.
En brittisk thriller där huvudkaraktären Amy Silva får i uppdrag att undersöka ett dödsfall på ubåten Vigil. Det till synes enkla uppdraget blir snart mer komplicerat.
En bra brittisk produktion med kända skådespelare i rollerna.
4 av 5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
The Silent Sea
Netflix

Har bara sett två första avsnitten, av åtta, men kände att den gav något som gjorde att jag ville rekommendera serien.

Bae "Sense8" Doona och Gong "Train to Busan" Yoo är med i en SF-thriller som börjar med att besättningen kraschlandat på månen. Deras uppdrag är att ta med sig en behållare från en övergiven rymdstation. Om jag hade spelat kampanjspel i Alien-rollspelet (utan att använda xenomorfen) så hade ett scenario sett ut på detta sätt. Jag får (ännu) inte samma krypande obehagskänslor som i Event Horizon men det är en subtil obekvämhet som jag känner medan gruppen inser att allt inte står rätt till.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Nu har jag sett första säsongen av the Mandalorian (efter att ha haft Disney+ i dryga två veckor).

Jag har gått från "jaha, en generell prisjägarserie med star wars som fond" till "hey, jag gillar det här, och samspelet mellan Mando och baby Yoda" till "jaha, en trist skurk klädd i svart som jag måste stå ut med i säsong två, vad synd".
4 av 5, kommer absolut titta vidare.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Peacemaker med John cena i huvudrollen

Sänds på HBO

Serien tar vid x-antal år efter att suicide squad tatt sig ann project star fish och Peacemaker supprise supprise vilket inte är någon supprise har överlevt och suttit i fängelse fram tills serien tar sin början och han släpps ut.

Han blir "kontaktad" av Murn en av Amanda wallers underhuggare och mer eller mindre tvingad att ingå i dennes team där dom skall bekämpa något som Murn kallar project Butterfly.


Peacemaker som karaktär är 80/90-tals ignorant selfunaware sexistisk och borderline rasistisk på samma sätt som Johnny lawrance i Cobra Kai , bara det faktum att han kör runt i en amerikansk muscle car lackerad som amerikanska flaggan och att hans sidekick är en örn som heter eagly fick mig att garva rätt gott.


Det finns också något djupare i serien där Peacemaker nu mera är en nedbruten man plågad av Rick flaggs sista ord "Peacemaker what a joke" och där man får stifta bekantskap med Peacemakers brutalt rasistiske och sexistiska alpha male far som föraktar alla former av svaghet vilket ger ett to overcome the sins of our fathers perspektiv och en insyn till varför Peacemaker är den douchebag som han är .


Den här serien var definitivt min cup of tea
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Ozark (Netflix)

Marty tvättar pengar åt en stygg kriminell organisation från Mexico.
Saker går åt helvete och han måste dra till annan plats med sin fru och två barn.
Ozark är namnet på ett område i Missouri som består av ett par konstgjorde sjöar dit många rika åker för att turista under sommaren.
Här måste Marty med familj börja om på nytt.
Det här är en rätt mörk serie. Säsong 1 var asbra. Säsong 2 är också enormt bra hitills. Finns 3 säsonger ute och det droppar snart en fjärde.
Rekommendera Ozark. Lite Breaking Bad över det hela.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
The Expanse - Säsong 6

Bra sista säsong på en riktigt bra serie som hade börjat lagga lite och förlora magin, men som återfick mycket av den i den sjätte säsongen.

Den utan jämförelse bästa sci-fi serien som gjorts.

Tydligen har den blivit skrotat sådär halvvägs igenom böckernas berättelse. Men vi slipper i vart fall se den bli våldförd på i stil med GoT. Nu kan jag med gott samvete avsluta mitt Amazon Prime provmedlemskap.

*Både bitter och nöjd*
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
The Silent Sea
Netflix

Har bara sett två första avsnitten, av åtta,
Sett klart serien och den tappade verkligen mot slutet. Påminner lite om upplägget i den svenska serien Jordskott där de egentligen bara har en tunn story men försöker skapa intresse genom att slänga in oväntade saker precis i slutet av avsnitten.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Har sett första avsnittet av Peacemaker och är helt hooked! Smart edgy humor, roliga karaktärer och snyggt foto och klippning!

@Dr_Dängrot redan beskrivit seriens koncept och handling bra så ska jag inte upprepa, läs hens beskrivning 🙂👍

Jag är faktiskt överraskad då jag tyckte att Peacemaker var rätt trist i Suicide Squad. Hoppas att de övriga avsnitten också är bra 😁
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost
Jag har ägnat de senaste veckorna åt att se de tre säsongerna av Bakuman.

Det är en anime om två killar som bestämmer sig för att börja göra manga.

Jag tror inte jag kommer att se om den någon gång, men det var absolut en spännande resa medan det varade.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Tydligen har den blivit skrotat sådär halvvägs igenom böckernas berättelse. Men vi slipper i vart fall se den bli våldförd på i stil med GoT. Nu kan jag med gott samvete avsluta mitt Amazon Prime provmedlemskap.
Jag tycker också sista säsongen var bra, även om jag gillade säsong 5 också (och nog såg 3-4 som det svagaste partiet). kanske kunde just handlingen i de två sista avsnitten fått något avsnitt till på sig, men det är detaljer.

Men rent berättelsemässigt är det ett intressant sätt att förhålla sig, att inte hetsa eller försöka krama ur så mycket det går at slutet mer utan lugnt ta det narrativ man har i mål och låta det andra vila, trots att bara 6 av 9 böcker avhandlats. Anti-Game of Thrones på sitt sätt. Sen ska det tydligen ske ett längre tidshopp mellan bok 6 och 7 så det var väl en naturlig plats att sluta på. Kanske kommer det framtida säsonger om något årtionde. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Såg Archive 81. Krypade, obehaglig och alldeles lagom läskig. Jag avskyr ren skräck men sån här fixar jag. Riktigt bra och dessutom fanns det någon form av logik i det övernaturliga. Finns på Netflix.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag tycker också sista säsongen var bra, även om jag gillade säsong 5 också (och nog såg 3-4 som det svagaste partiet). kanske kunde just handlingen i de två sista avsnitten fått något avsnitt till på sig, men det är detaljer.

Men rent berättelsemässigt är det ett intressant sätt att förhålla sig, att inte hetsa eller försöka krama ur så mycket det går at slutet mer utan lugnt ta det narrativ man har i mål och låta det andra vila, trots att bara 6 av 9 böcker avhandlats. Anti-Game of Thrones på sitt sätt. Sen ska det tydligen ske ett längre tidshopp mellan bok 6 och 7 så det var väl en naturlig plats att sluta på. Kanske kommer det framtida säsonger om något årtionde. :)
Der var synd att de inte fick 10 avsnitt på sig till den sista säsongen. Men med en beskuren budget gjorde man ändå så gott man kunde. Att en del karaktärer inte fick ett riktigt avslut, utan visades bara i förbifarten är ändå bättre än GoT där man skapar nån slags meningslös supergrupp av alla överblivna karaktärer.

Hoppas verkligen på en ny serie som behandlar de sista böckerna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Har sett de 4 första avsnitten av Peacemaker nu, vilket om jag förstått rätt är halva säsongen.

Det är förbluffande nyanserat och mörkt, men samtidigt lika gonzo som Gunn's Suicide Squad. Eller med andra ord fantastiskt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Har sett de 4 första avsnitten av Peacemaker nu, vilket om jag förstått rätt är halva säsongen.

Det är förbluffande nyanserat och mörkt, men samtidigt lika gonzo som Gunn's Suicide Squad. Eller med andra ord fantastiskt.
Det är som de där lite mer seriösa avsnitten av Archer som dyker upp nån gång per säsong men varje avsnitt. En rikgit bra överraskning.
 
Top