WRNUs tvserieklubb: april 2022 


krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag såg just klart säsong 2 av Russian Doll. På Netflix.

Första säsongen tycker jag är riktigt, riktigt bra. Nadia fyller 36 och har födelsedagsfest och… dör. Och vaknar på samma födelsedagsfest. Jag älskar tidsloopar. Måndag hela veckan regerar. Och Russian Doll säsong 1 som måndag hela veckan fast en hel serie som bara bygger på det. Och mer avgränsat och fokuserat. Och med en kedjerökande, alkoholiserad, knarkande rödhårig kvinna i huvudrollen. Riktigt, riktigt kaotiskt och bra.

Säsong två är… ett väldigt klassiskt exempel på hur det brukar gå när man försöker göra en andra säsong till en serie som inte behövde en andra säsong. Den försöker vara mer, bättre, bredare, större, och fånga lite av den där magin som första säsongen hade. Givetvis lyckas den inte, för "mer" var inte vad det som var bra med första säsongen behövde. Det var snarare en fördel att det inte var "mer". Så det enda som händer när man tillför "mer" är att det blir mer uttunnat, spretigt, otydligt. Dessutom är det inte en tidsloop den här gången, och även om jag uppskattar andra sorters tidsnonsens också så är tidsloopar faktiskt bäst och allt annat är lite, lite sämre.

Därmed inte sagt att den här säsongen är dålig eller saknar poänger. Men där första säsongen var en stark fyra, fyra komma fem så är det här en trea. En stark trea på en bra dag. Men man kan hoppa över den med ganska gott samvete.
 
Top