Wrnus Novellklubb 2024

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Det här funkar som serieklubben fast för noveller.

Läs en novell. Skriv något om den här.

Vill man får man diskutera (eller varna för) noveller också.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Mattias Lönnqvist - Det vita tornet
Håller mig kvar i 'Darkness klassiker' och det här är en nytolkning av Rapunzel, eller kanske snarare Trassel även om det vävs ihop fint. Den håller sig i sagans värld och är en fin liten sån där 'tänk om' tolkning där ett ny twist spinns kring. Inte det mest fängslande men som kuriositet mycket fin. Bra. Lästid 5-10 minuter.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Alice E. Nord - Auroras förbannelse
Det här är samlingens andra nytolkning av törnrosa men väldigt annorlunda. Här befinner vi oss i ett nutida Stockholm, och Aurora väcks upp av en sjuksköterska, de blir sambos och livet går från grått till mycket surrealistiskt. Jag gillade det poetiska anslaget mycket men hade nog gärna sett den i första person. Istället är det tredjeperson och det gör det hela lite mer distanserat. Bra. Lästid 10-15 minuter.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag påbörjade boken The King in Yellow igen(!) nyligen då jag startade läsa den först för något år sen men inte kom vidare. Nu fick jag en ny version hemskickad av Arc Dream Publishing och denna har notiser av Ken Hite genom hela boken. Så jag kände mig tvungen att ta tag i detta projekt igen.

Jag läste The Mask senast och det är en snabb novell. Man inser ganska snabbt vad som kommer hända en av rollerna och så sker dessutom. Däremot var själva slutet mer överraskande.

Boken idag känns inte utmanande, men för över 130 år sen måste novellerna framstått som mycket orginella. Jag kommer läsa resten av boken och med notiserna så blir det lite extra behållning.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Philip Stenström - Upproret i Vildskogen
Mina tankar om den här novellen är lite motsatsen till flera andra i att jag gillar språket, och stilistiken men tycker själva berättelsen faller ganska platt och med en underlig moral. Jag tror att det kan spela roll att jag inte har sett det susar i säven och således inte har referensen, allt som allt så blir den lite menlös för mig. Också oklart för mig varför han envisas med att stava metall som metal, men det kanske är en musikreferns som jag inte plockar. Hyfsad. Lästid 5-10 minuter.
 
Last edited:

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Nathalie Sjögren - Huvan
En Robin Hood som leker med de väldigt välkända julavsnittet och den klassiska berättelsen, till skillnad från flera andra så är det här satt i samma miljö men med ett lite annat perspektiv. Det här är både ett skickligt hantverk och konst och jag tror att även om den i slutändan ändå är mer lustig än gripande eller spännande så tror jag att det här är den novell i denna samling som jag gillat bäst hittils. Mycket bra. Lästid 5-10 minuter.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Patrik Söderberg - I skuggan av Notre Dame
Detta är en gripande novell av den typen som rör mig till tårar. Det är dessutom en jättefin omskrivning av den klassiska ringaren satt som en parallelberättelse i en modern miljö med fina refenser till den ursprungliga berättelsen. Det här är bra, riktigt bra, och jag har nu en ny favorit i samlingen. Något längre än många av de tidigare men utan att kännas för lång. Mycket bra. Lästid 10-15minuter.
 
Top