WRNUs novellklubb 2023

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Det här funkar som serieklubben fast för noveller.

Läs en novell. Skriv något om den här.

Vill man får man diskutera (eller varna för) noveller också.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jag postar om det som jag redan postat i bokklubbstråden så att vi får allt på ett ställe:

Anton Tchechov - Fästmön
En oväntat positiv novell om uppbrott och om att våga lämna. Den har alla de klassiska dragen av ett misärupplägg med moralkaka men låter det istället bli ett lyckligt slut. Tycker mig se tydliga spår till et dukkehjem utan att veta om det är direkt påverkan eller tidsanda. Trots en tydlig huvudperson är den skriven i tredjeperson men utan någon tydlig berättarröst. Bra. Lästid 15-20m.

Fjodor Dostjevski - En löjlig människas dröm
En likgiltig människa som påminner mig om en del personporträtt hos Camus tar inte livet av sig utan drömmer istället om paradiset och hur det förstörs. Av barn och dårar får man höra sanningen är kanske lite av ett tema. Förstapersonsperspektivet gör sig bra då det lämnar lite tvivel till vad som hänt och vad som är dåren. Bra. Lästid 15-20m.

Nikolaj Gogol - En dåres anteckningar
En tjänsteman som redan från början har en annorlunda verklighetsuppfattning blir förälskad i direktörens dotter och sen sämre och sämre. Hamnar på dårhus där han blir mycket sämre. Dagboksformat där själva formen används för att visa hur han blir mer och mer galen, det är rätt snyggt. Mycket inre monologer, bra för rollspel. Sådär. Lästid 15-20m.

Fredrerik Pohl - The celebrated No Hit Inning
Det är superfascinerande att läsa om hur man tänkte sig framtiden förr, eller ja inte tänkte sig kanske men vilka dystopier man målade upp. Den här novellen handlar om hur baseball ser ut 1998, men av någon anledning så är metastoryn om en diva till baseballspelare som får åka tidsmaskin dit och sen blir en lagspelare. Den biten var sådär, och novellen var också lite sådär en novell för att ursprungsidén inte räckte till mer, men inget fel med det, jag kan tycka det blir kärnfullt att ha en idé och köra på det. Men då kunde man ju låtit bli att blanda in en tidsmaskin. Och man ska nog ha hyfsad koll på baseball om man ska förstå det roliga med titeln. Sådär. Lästid 10-15minuter.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,502
Jag läste 17776 av Jon Bois. Året är 17776 och 3 självmedvetna rymdfarkoster tittar på Jorden. På Jorden har mänskligheten blivit odödlig, löst alla problem, utforskat universum och nu… Spelar de saker. Det vi följer är vad amerikansk fotboll utvecklats till. Med matcher som pågår i hundratals år över tusentals mil, eller innefattar en kanon som skjuter bollen någonstans i Amerika.

Det är sorgligt och existentiellt och djupt. Och dumt och tramsigt och kul. Finns online med en blandning av text och multimedia. Finns här:https://www.sbnation.com/a/17776-football
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Michail Bulgakov - Livets stråle
En slags low-fi sci-fi berättelse i Sovjet under 20-talet om hur en professor av en slump råkar upptäcka en speciell inställning i elektriskt ljus som låter organismer föröka sig superfort men också gör dem aggressiva. Det är som ni kanske förstår lite av en skräcknovell och tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i sovjetiskt 20-30 tal för att helt förstå den satiriska udden, men helt klart är att den är kritisk mot byråkrati och politiker som lägger sig i vetenskap. Stundvis ganska grotesk och läskig. Rätt bra. Lästid 20-30minuter.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Sara Stridsberg - American Hotel
En mörk berättelse om trasiga människor som inte kan låta bli att älska. Satt i någon slags nutid eller i vart fall sent 1900-tal. Det är våldsamt men melankoliskt berättat, ibland nästan lite drömskt där sanningen och förtvivelse flyter ihop. Berättade i jagform men med många dialoger utskrivna med citattecken, det känns inte överraskande att den också satts upp som pjäs. Tror det är en setting som också hade passat väldigt bra för ett dramatungt lajv. Mycket sorgliga människoöden. Bra. Lästid 15-20minuter.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Anna-Karin Palm - Älven
En man har kört ner sig i älven med skotern och vi får följa hans fru någon timme från efter att dom upptäckt det. Den är väldigt sorg men också vacker på något sätt. Kort även för att vara en novell. Tredje person och det nämns i förbifarten att hon jobbar på äldreboende. Handlar också mycket om längtan, längtan till hembygden och längtan från den. Bra. Lästid 5-10minuter.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Susanna Alakoviski - Omsorgen
En kvinna som jobbar på ett vårdboende och hennes tankar medan hon förbereder middagen för en kollega. Tankarna handlar nästan enbart om jobbet och ibland blir det byråkratiskt och krångligt vilket stör läsrytmen men på vad jag tolkar på ett mycket medvetet sett för att förmedla känslan av stelbenta lagar och bestämmelser. Skriven inte bara i tredjeperson utan även huvudpersonen nämns nästan alltid med namn och inte med andra kortare pronomen. Mycket värme och kanske ett subtilt inslag i den debatt som är och har varit om vården i Sverige. Bra. Lästid 10-15minuter.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Malou von Sivers - Var du lycklig farmor
En kvinna gifter sig med en änkling och blir styvmor åt två små barn. Äktenskapet blir inte riktigt som hon tänkt sig men hon hittar ett brev från mannens förra hustru och lär sig vad kärlek är vilket hon sen för vidare till sitt barnbarn. Det är fint, tredjeperson, tårskapande och bra men i perspektiv ändå något programmatisk. Kan vara mina fördomar mot att det inte riktigt är en 'författare' som skrivit den som gör att den känns lite hopplockad. Bra. Lästid 10-15 minuter
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Det här är första novellen i darkness klassiker, så först lite kort bara om samlingen. Det är en samling nyskrivna noveller som tar en klassisk Disneyhistoria och sätter den i ett nytt sammanhang eller byter huvudperson eller riktning, en nytolkning helt enkelt lite som teatrar ofta nytolkar gamla klassiker. Och så förstås då novellformatet istället för långfilm. Jag är superpepp på upplägget men har inte läst dom innan.

Marielle Jansson - Drakontia
Ett ungt flickebarn överlever efter att ha fått en draktår, när pappan lockas att gå it I kriget så inser hon att hon är en drake och går ut i hans ställe. Jag har nu inte sett Mulan så referenserna plockar jag inte vilket är lite synd då det nog var en stor del av poängen. Som novell sig tyckte jag den var lite platt. Sådär. Lästid: 5-10 minuter.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Jimmy Håkansson - En förlorad man
En hemlös person drömmer sig tillbaka till landet ingenstans. Tycker den skildrar det som ändå tolkas som galenskap på ett kärleksfullt sätt. Och här kan jag referensen och det används snyggt för att lite så tvivel om vem som är galen. Också känslosam. Tredje person med namn som ofta upprepas. Bra. Lästid 5-10 minuter
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Josefine Wallander - Sova räv
En vacker kvinna bor med sju dvärgar i en stuga i skogen. Sen kommer en efterhängsen prins och vill gifta sig med henne och hon hittar på en historia om ett förgiftat äpple. Första persons perspektiv vilket känns som att det var ett tag sen, och snygg grundide med en bra twist. Var inte jätteförtjust i språket och den försökte vara lite väl realistisk för en saga men ändå nog den bästa av dom tre jag läst hittills i boken. Bra. Lästid 5-10 minuter.
 
Top