WRNUs kreativitetskalender 2023

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Lucka 17: En gammaldags kamera som en tomtenisse tar en bild med.

Dag 17: Kartläggningen av dokumenten är i fas och arbetet är lite mer än tre fjärdedelar klart när utredarna kommer till en kartonglåda märkt ”Potentiella klienter”. Lådan innehåller bilder tagna av utredarna genom deras fönster, när de är på offentliga platser och av en av utredarna när denne sover i sitt sovrum. Bilderna är inte nya utan är alla tagna år 2007. Detta innebär att vissa av utredarna är barn eller tonåringar på bilderna. Lådan är till och med dammig som om ingen rört den på flera år. Förutom bilderna finns i lådan flera sidor långa anteckningar skrivna med bläckpenna om hur sexiga utredarna skulle se ut om de inte hade lemmar eller ansikten, dessa är också märkta 2007. Anteckningarna är skrivna av någon som bara refererar till sig själv som ”Undertecknad”.

Om utredarna försöker visa innehållet i lådan för någon är bilderna bara av mörker och anteckningarna är tomma papper. Gör de detta till polisen kommer de att vifta bort detta med att utredarna är stressade. Visar de det för Göran kommer han vara orolig för utredarna, de verkar inte må bra och saker har varit kusliga. Han erbjuder dem att låta en av säkerhetsvakterna socialtjänsten har ett kontrakt med ifall hotfulla händelser inträffar vara med dem i lagret. Om de inte säger nej till detta kommer säkerhetsvakten Samantha Holm att komma till lagret först på morgonen och öppna samt vara i lokalen under hela arbetsdagen tills projektet är klart. Samantha är en lugn trettioårig kvinna som håller på med bodybuilding och som mest kommer nicka om någon börjar prata om det övernaturliga. Sådan skit har hon ingen tid för men hon är för artig för att säga det.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Lucka 17:

You are visiting Paludasaxa, a refuge for the magically gifted. You are investigating rumours that the recently deceased archmage Rapacus was making a deal with the devil. You seek out Rigorius, a telekinesis expert and a former apprentice of Rapacus, to hear if he knows anything about this.

DoR05-Rigorius.jpeg
Illustration by Claudia Cangini for the game Death of Rapacus by Frederik Jensen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,117
Lucka 17: En gammaldags kamera som en tomtenisse tar en bild med.

Dag 17: Kartläggningen av dokumenten är i fas och arbetet är lite mer än tre fjärdedelar klart när utredarna kommer till en kartonglåda märkt ”Potentiella klienter”. Lådan innehåller bilder tagna av utredarna genom deras fönster, när de är på offentliga platser och av en av utredarna när denne sover i sitt sovrum. Bilderna är inte nya utan är alla tagna år 2007. Detta innebär att vissa av utredarna är barn eller tonåringar på bilderna. Lådan är till och med dammig som om ingen rört den på flera år. Förutom bilderna finns i lådan flera sidor långa anteckningar skrivna med bläckpenna om hur sexiga utredarna skulle se ut om de inte hade lemmar eller ansikten, dessa är också märkta 2007. Anteckningarna är skrivna av någon som bara refererar till sig själv som ”Undertecknad”.

Om utredarna försöker visa innehållet i lådan för någon är bilderna bara av mörker och anteckningarna är tomma papper. Gör de detta till polisen kommer de att vifta bort detta med att utredarna är stressade. Visar de det för Göran kommer han vara orolig för utredarna, de verkar inte må bra och saker har varit kusliga. Han erbjuder dem att låta en av säkerhetsvakterna socialtjänsten har ett kontrakt med ifall hotfulla händelser inträffar vara med dem i lagret. Om de inte säger nej till detta kommer säkerhetsvakten Samantha Holm att komma till lagret först på morgonen och öppna samt vara i lokalen under hela arbetsdagen tills projektet är klart. Samantha är en lugn trettioårig kvinna som håller på med bodybuilding och som mest kommer nicka om någon börjar prata om det övernaturliga. Sådan skit har hon ingen tid för men hon är för artig för att säga det.
:D finns det någon reservlucka för hur man hanterar när spelarna går ”LOL, hej men nej, nej men hej!” och försöker fly staden/landet/kontinenten?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
:D finns det någon reservlucka för hur man hanterar när spelarna går ”LOL, hej men nej, nej men hej!” och försöker fly staden/landet/kontinenten?
Nu finns det!

Vad gör jag om utredarna flyr jobbet för det blir för läskigt?: Utsätt dem för händelserna från dag 23 i förväg tills de återgår till arbetet, då slutar de händelserna inträffa, eller tills de inte längre är i skick att någonsin kunna återgå till jobbet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Lucka 18: Ett timglas med röd sand nästan helt nere på botten.

Dag 18: Absolut ingenting särskilt händer den här dagen. Hoppa inte över den! Spela ut några scener där utredarna arbetar. Beskriv hur vädret ändras. Beskriv hur en svart katt slåss med en korp om mat som ramlat ut ur en soptunna utanför lagret. Beskriv hur någon av utredarna vaknar med ett ryck på morgonen av ingen anledning. Låt dem prata med varandra och andas ut eller stressa upp sig själva.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Lucka 18:
I din dröm driver du mot en perfekt kvadratisk lucka i en absolut tomhet. Luckans kanter lyser vitt, och när du öppnar den
ser du demonen som gett dig dina krafter. Demonens mänskliga ansiktsdrag verkar driva omkring i en trögflytande vätska. Dess hår, dolt under hucklet, är klickande spindelben. Den öppnar munnen och en sävlig, ljus röst talar till dig. Du kan inte riktigt greppa orden, de är som en inoljad tvål mot dina öron, men oregelbundna diskanttoner och brusljud skakar om dig. När demonen tystnar verkar den vänta på svar, och du famlar efter orden. Det verkar inte som att du kan svara tillräckligt snabbt, så demonens vagt mänskliga kropp spräcks upp på mitten och blottar en skog av tentakler och spindelben som växer ur något som påminner om ett djur som vänts in och ut. I mitten av skogen öppnas en mun, och en tunga med tre spetsar kryper ut.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Lucka 19: På luckan finns… En lucka!

Dag 19: Arbetet börjar närma sig sitt slut, bara några dagars jobb kvar. Mitt i en hög med helt orelaterade papper finns det en ifylld blankett med kontaktuppgifter för en medarbetare på socialtjänsten, Elsie Möller! Blanketten är ifylld med samma handstil som anteckningarna som hittades dag 17. Här finns ett telefonnummer, en e-mail adress och en faktisk adress som ligger precis utanför staden scenariot utspelar sig i. Om någon ringer till telefonnumret svarar ingen, men några signaler går fram innan personen på andra sidan lägger på luren. Om någon gör detta, sms:ar numret eller mailar mailadressen kommer det gå några timmar och sedan kommer de att få ett svarsmail eller SMS. Svarsmailets ämnesrad kommer vara Från: ”Undertecknad”. Mailen innehåller inte någon text utan bara bilder, dessa kommer innehålla mardrömslika bilder av nakna människor med alla lemmarna amputerade och sina ansikten förstörda på olika sätt. Kontaktas polisen kommer de att beslagta telefonen (eller datorn) som svarsmailet kommit till och be utredaren att inte använda sin mail. Mer mail med mer mardrömslika bilder kommer följa om de inte lämnar ifrån sig telefonen/fortsätter följa mailen. Åker någon till eller på annat sätt undersöker adressen är det bara en gjuten betonggrund de aldrig byggde ett hus på. Mitt på betongplattan finns en lucka som inte leder någonstans, där är bara betong under den.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Lucka 20: På luckan finns ett pepparkakshus med flera dörrar på varje sida av huset. Det har till och med en dörr på taket!

Dag 20: Utredarna kommer att se dörrar och luckor som inte leder någonstans dyka upp på ställen där de inte varit tidigare. Som på grannars husfasader, på bussen, i caféet där de köper sitt kaffe på morgonen och på andra ställen. Detta kommer inte att hända i deras hem eller i lagret. Om de pekar ut dörrarna eller luckorna för någon annan än en annan utredare kommer dörrarna försvinna som om de aldrig var där. De är så, så nära att vara klara med jobbet nu! Bara några lådor dokument kvar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Lucka 21: En släde med renar fastspända framför den.

Dag 21: Arbetet med dokumenten är färdigt! Äntligen! Alla papperna är sorterade innan lunch. Nu är det här någon annans problem. När Göran får reda på detta kommer han komma ut med varsin ask dyr choklad till utredarna och bjuda alla på champagne (eller ett alkoholfritt alternativ). Han kommer berätta hur glad han är över att de gjorde klart jobbet trots allt som hänt. Nu kommer en annan grupp gå vidare med arbetet och lagret ska rivas. När allt är klart och alla ska lämna lagret kommer utredarna upptäcka att en ny dörr har dykt upp längs en av lagrets väggar. Om dörren öppnas finns inget bakom den förutom väggen där någon med blod skrivit ”Undertecknad”.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Lucka 22: En röd smartphone hänger som en prydnad i julgranen.

Dag 22: Utredarna är jullediga. De har äntligen en dag där inget med jobbet händer. Lite efter klockan sex på kvällen får de alla ett grupp SMS från Göran. I SMS:et är ett videoklipp. På videoklippet är där en kvinna klädd i trasor som en gång var kläder, hennes ansikte är förstört och ser ut som om det är täckt med ett fruktansvärt infekterat brännsår och andra öppna sår. Hon är i källaren under lagret och filmar med Görans telefon. Göran är där, naken, han ligger i den stora baljan med armarna och benen fastbundna över dess kanter. Kvinnan ser rakt in i kameran och säger med en lugn och professionell röst ”Hej, det är trevligt att äntligen få ett ansikte på varandra. Jag är Undertecknad och är er nya handläggare. Jag kommer göra er fantastiska, jag vet att det är jobbigt men det är för ert eget bästa. Låt mig visa processen som jag kommer gå igenom med er. Tänk på att era armar är de ni kommer ha resten av livet.”. Hon, kvinnan, sätter sedan ner telefonen så att den filmar baljan och Göran. Hon sätter sig på knä bredvid Göran som ber och gnyr, hon häller sedan syra från en glasburk på hans ansikte och i hans ögon som hon håller öppna. Han skriker. Som tur är slutar filmen när hon sätter en rostig såg i hans armbåge och börjar dra. Videon försvinner när utredarna sett den om de inte tar steg för att spara den (screenshots kan sparas till exempel). Om de skickar filmen (eller bilder av filmen) till polisen eller ringer 112 kommer poliser åka rakt till lagret. Om de direkt ringer polisen eller de själva åker direkt till lagret kommer de hitta Göran som har nyligen kapade lemmar, förstörda ögon och punkterade trumhinnor. Han kommer kunna överleva. Om utredarna inte agerar direkt kommer det bara finnas en nyligen rengjord balja i lagrets källare och inga spår efter Göran. Hemma hos Göran kommer det att finnas en ny dörr på väggen i hans sovrum. En dörr som inte leder någonstans, bakom den finns bara väggen. Om utredarna åker till Görans hem kommer de upptäcka detta, om de inte gör det kommer polisen berätta det för utredarna.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Lucka 22:

You are visiting Paludasaxa, a refuge for the magically gifted. Your investigations have revealed that infernal forces have corrupted the hearts of the weak. Fearing an imminent threat from below, you seek out Ultor -- lightning from a clear sky -- to warn him and win him for your cause.

DoR07-Ultor.jpeg
Illustration by Claudia Cangini for the game Death of Rapacus by Frederik Jensen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Lucka 22:

You are visiting Paludasaxa, a refuge for the magically gifted. Your investigations have revealed that infernal forces have corrupted the hearts of the weak. Fearing an imminent threat from below, you seek out Ultor -- lightning from a clear sky -- to warn him and win him for your cause.

View attachment 15799
Illustration by Claudia Cangini for the game Death of Rapacus by Frederik Jensen.
Den här killen är cool!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Lucka 23: En tomtenisse med en lurig min spelar på en flöjt.

Dag 23: Utredarnas hem är inte längre säkra. Dörrar och luckor som inte borde vara där dyker upp i deras sovrum, på toaletter och på andra ställen när de är ensamma. Öppnar de en av dörrarna kommer de att se ett omöjligt stort rum gjort av svart betong. Om de går in där upptäcker de att den enorma våta betong salen, som är stor som flera fotbollsplaner, har korridorer i slutet av den. De kommer också upptäcka att dörren försvinner när de kommer för långt från den. Elektronik som tas med in genom en av dörrarna slutar fungera ordentligt. Ficklampor blinkar eller slocknar helt, mobiltelefoner börjar göra märkligt knastrande ljud och kan inte ringa någon eller nå internet. Utredarna kan vandra bland den mörka och våta betongen i många timmar innan de hittar en ny dörr ut. De hör ibland pipande som ifrån faxmaskiner eller pipor där i mörkret men kan inte finna några källor till ljuden om de letar.

Kvinnan med det förstörda ansiktet kommer att komma ut ur en av dörrarna som dyker upp nära utredarna om en utredare är ensam vid den i mer än en liten stund. Detta kommer aldrig hända i utrymmet bortom dörrarna. Hon är mekaniskt ett monster och går inte att slåss mot. Hon kommer jaga efter utredarna, ta tag i dem med omöjligt starka händer, slå dem sönder och samman innan hon drar in dem i en dörr som inte borde vara där. De andra utredarna kommer sedan få en film där den försvunna utredaren vanställs och amputeras i lagrets källare, precis som Göran. Kvinnan försvinner eller flyr genom en dörr ifall utredaren lyckas ta sig till en plats med andra människor innan hon får tag på dem. Så länge utredarna håller sig bland andra människor eller håller ihop kommer de att kunna överleva den här dagen.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
194
Location
Stockholm
Lucka 23:

You are visiting Paludasaxa, a refuge for the magically gifted. You want to win over the strongest wizard for your cause and confront the infernal threat with force. Everybody speaks of Victoria, ice queen and prideful genius, whose magic can make hell freeze over (you’ve heard).

Victoria.jpg
Illustration by Claudia Cangini for the game Death of Rapacus by Frederik Jensen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Lucka 23:

Denna lucka blinkar och vibrerar. På andra sidan luckan anas musik som verkar vara en blandning av electro och klassisk 70-talsfunk.

Disco Jam - En setting till Neotech-Somalia

Detta är det största och mest gozo Funk-House i hela Somalia och finns beläget i huvudplexet Megadishu. Du är ingen true mpya-funk om du inte besökt Disco Jam. Stället har femton olika dansgolv som alla spelar olika varianter av mpya-funk.

När ett dansgolv stängs öppnas ett annat så festen behöver aldrig sluta. Det finns peeps som tillbringat veckor på Disco Jam och under denna tid levt på kräm, drinkar, snacks och näringsersättande piller.

Här finns barer när du kan köpa drinkar som lyser, blinkar och ibland vibrerar rytmiskt. Det finns barer där du kan köpa dussintals olika knarkvarianter i pulverform. Det finns en skjutbana så att du kan styla inför dina saaxiibs samtidigt som du tömmer magasinet i din Smith & Wesson M500. Det finns till och med en rallybana som snirklar sig runt och genom byggnaden där gästerna tävlar i skinande Ford Mustangs. EBB, en av Megadishus största ikoner inom mpya-funk har deklarerat Disco Jan en meltad cirkus och amok tillhåll som borde stängas ner så det slutar dra mpya-funk i smutsen. Det är okänt vem som blev mest virrhatad därefter, EBB eller Disco Jam.

Stället drivs av Harbi Issack Adow, en entreprenör tillhörande Hawiye. Harbi är delvis känd för sina kostymer, så färgstarka att till och med de mest extrema shapers kan bli yra bara av att titta på dem. Han är även känd för sin bomba förmåga till övertalning och hustling. Många säger att han skulle kunna kunna sälja sand i öknen till en kamel.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Lucka 23:

Denna lucka blinkar och vibrerar. På andra sidan luckan anas musik som verkar vara en blandning av electro och klassisk 70-talsfunk.

Disco Jam - En setting till Neotech-Somalia

Detta är det största och mest gozo Funk-House i hela Somalia och finns beläget i huvudplexet Megadishu. Du är ingen true mpya-funk om du inte besökt Disco Jam. Stället har femton olika dansgolv som alla spelar olika varianter av mpya-funk.

När ett dansgolv stängs öppnas ett annat så festen behöver aldrig sluta. Det finns peeps som tillbringat veckor på Disco Jam och under denna tid levt på kräm, drinkar, snacks och näringsersättande piller.

Här finns barer när du kan köpa drinkar som lyser, blinkar och ibland vibrerar rytmiskt. Det finns barer där du kan köpa dussintals olika knarkvarianter i pulverform. Det finns en skjutbana så att du kan styla inför dina saaxiibs samtidigt som du tömmer magasinet i din Smith & Wesson M500. Det finns till och med en rallybana som snirklar sig runt och genom byggnaden där gästerna tävlar i skinande Ford Mustangs. EBB, en av Megadishus största ikoner inom mpya-funk har deklarerat Disco Jan en meltad cirkus och amok tillhåll som borde stängas ner så det slutar dra mpya-funk i smutsen. Det är okänt vem som blev mest virrhatad därefter, EBB eller Disco Jam.

Stället drivs av Harbi Issack Adow, en entreprenör tillhörande Hawiye. Harbi är delvis känd för sina kostymer, så färgstarka att till och med de mest extrema shapers kan bli yra bara av att titta på dem. Han är även känd för sin bomba förmåga till övertalning och hustling. Många säger att han skulle kunna kunna sälja sand i öknen till en kamel.
Det här är galet bra! Skjutbanan är en så vansinnig cyberpunk grej!
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
324
Lucka 23
sitter i furstinnans sovrumsdörr. Du öppnar den och
ser hur furstinnan talar med en matrona med flytande ansiktsdetaljer och spindelbenshår. Du hinner precis reagera med utomvärdslig skräck, då du känner en tung hand på din axel. Du vänder dig långsamt om och stirrar in i vaktchefen Feribald Hööks skarpa ögon. En pratbubbla stöts ut ur hans mun: "Nu har vi dig fast, mördare! Trodde du att du skulle komma undan?" Bakom honom står ankriddaren, graf Aythyon von Entengruber, med ett blått öga. En taggig pratbubbla ur hans näbb: "Det var hen som mördade der Furst! Sie müssen ihn sofort hinrichten, Herr Höök!"
 

pellejones

Warrior
Joined
8 Aug 2000
Messages
359
Location
Sverige, Uppsala
Lucka 24
Musik i rollspel!
För snart 20 år sedan skapade jag sex låtar och delade dem med rollspel.nu. De har spelats nästan så många år under våra sessioner, så här är de igen plus några fler! Använd dem bäst du vill :) De gick inte att ladda upp så en länk till vardera låt får duga.

Cthulhu

Fantasy/Postapoc.

Neotech
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,499
Lucka 24: I granens topp sitter en stor stjärna. Runt denna dansar flera mindre stjärnor.

Dag 24: Julafton! Utredarna får ett meddelande. De får det via mail, SMS, fysisk post eller på något annat sätt som det går att nå dem på. Är det omöjligt att nå dem kommer ett fysiskt brev bara dyka upp i deras jackficka eller liknande. Meddelandet är signerat ”Den Sanna Myndigheten” och kommer att ha följande text:

”Vi välkomnar din ansökan om en roll i vår organisation. För att fullfölja den sista delen av intervjun stig in genom en av ingångarna till myndighetens kontorslandskap. Vi har just nu en person i rollen som ”Undertecknad” som vi inte anser reflekterar våra värderingar. För att ta över hennes position i organisationen, och de medföljande privilegierna, måste du visa dig mer kapabel än henne. För att kunna utmana henne på hennes kompetensområde måste du avlägsna ditt ansikte. Vi rekommenderar också att du tar med ett passande verktyg såsom ett gevär eller en kniv som kan användas i dialog med ”Undertecknad”. Positionen i vår organisation innebär oändliga möjligheter till personlig utveckling.”

Om en av utredarna stiger in till platsen av våt, svart betong bakom en av de omöjliga dörrarna och allvarligt skadar sitt ansikte, kommer ”Undertecknad” att dyka upp genom en annan dörr. Är detta gjort är ”Undertecknad” inte längre ett monster för utredaren och hon kan därför dödas. Om utredaren dödar ”Undertecknad” kommer området fyllas med skratt från hundratals röster och spelandet av omöjliga flöjter kommer att höras från överallt runt dem. Den utredaren, platsen av mörkt betong och de omöjliga dörrarna kommer att försvinna som om de aldrig fanns. Den utredaren är inte längre spelbar. De övriga utredarna kommer att finna sig åter i vardagen med få spår av det som hänt bortom sina minnen och trauman.

Om ingen utredare på det sättet dödar ”Undertecknad” kommer hon till sist strunta i att utredarna är nära andra människor. Hon kommer att komma ut ur dörrar som inte borde vara där, normala dörrar, spegelbilder, vatten, ånga eller bara mörker för att slå sönder och dra med sig utredarna. En efter en kommer de amputeras och vanställas i baljan under lagret tills de alla är döda eller önskade att de var det.
 
Top