Denna månad har jag läst
Virtual Light - den första boken i Gibsons andra trilogi.
Wow. Very cyberpunk. Much hobo.
I korta drag: Chevette snor ett par "solglasögon", vilka egentligen är Virtual Light-glasögon (VR/AR fast direkt kopplade till hjärnan istället för att visa för ögonen, för det är en jättebra idé). Företag har folk med tveksam moral som ger sig efter henne.
Men det är ramberättelsen. Stora delar av boken är setting - fula moderna byggnader, säkerhetsföretag som tar över polisens roll, folk som bosatt sig på en förstörd bro, en martyr vars HIV/AIDS-variant räddat mänskligheten från AIDS, kristna som tror Gud finns i filmer, med mera. Överlag en rätt trevlig cyberpunkroman.
Jag läste den när jag var yngre - en 15 år sedan - men kom knappt ihåg något från den. Eftersom jag tänkte läsa Idoru så kändes det som en bra grej att läsa den här först (trots att jag läste den sista boken innan).
Jag läste också det mesta av en Lovecraft-novell-samling, däribland the Call of Cthulhu och the Rats in the Walls. En del bra grejer i dem, men Lovecrafts skrivssätt kan vara tungrott att läsa.
Böcker för nästa månad blir Non-stop av Brian Aldiss, som jag redan påbörjat, Gibsons Neuromancer och Iain M Banks Hydrogen Sonata. I ingen speciell ordning, utom att Nonstop är först.