Nekromanti wrnuCon, någon?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Jag prokrastinerar. I mitt fall betyder det att jag hittar på nya projekt istället för att göra färdigt de hundra jag redan håller på med. Så här kommer lite fakta och tankar i någon slags lös ordning:

- Google hangouts finns kvar (jag trodde de hade stängt ned med G+, men icke). På hangouts.google.com kan en starta ett videosamtal utan att ange en mottagare, och sen få en länk som en kan dela med sig av så att folk kan ansluta genom att pejsta in den i URL-fältet på sin webbläsare.
- Om jag skulle vilja arrangera en oneshot-spelsession (exempelvis) så skulle jag kunna starta en tråd här med Vad, När och Antal deltagare. Folk skulle kunna anmäla sig i tråden, och när jag kör igång så delar jag en länk till videosamtalet till anmälda deltagare via PM.
- Om vi gemensamt skulle bestämma en helg då folk arrangerar sånt här, eller panelsamtal, eller workshops, eller vilka andra sessioner de nu kommer på går att köra via hangouts, så skulle det helt plötsligt vara ett konvent. For realz. Det skulle eventuellt bli skitmycket trådar om olika event, som tränger ut alla andra trådar ett tag (lite som alla årsmötestrådar vi hade en gång per år när vi hade förening). Men anmälningar kanske går att lösa på något smartare sätt?

So... Ska vi testa det här? Deltagare behöver vettig webbcam, mikrofon och uppkoppling. Och "vettig" innebär i princip att inget av det är irriterande dåligt. Ganska lågt krav idag.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Tycker det låter suveränt coolt, måste jag säga. Har exakt ingen erfarenhet av att spela rollspel digitalt, så det hade varit roligt att öva på det.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Jag tror inte jag vill binda mig till ett helt spel pass. Men 'live-NNO' skulle det ju kunna gå att fixa med enkla medel.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Med ett sånt här konvent behöver en inte ha ett schema med fasta passlängder och -tider, eftersom en inte har lokaler att anpassa sig efter. Någon skulle kunna ha ett spelpass kl 11-15 och någon annan en panel kl 10-11:30.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
Jag är teknologiskt obegåvad, men det vore kul att försöka delta i alla fall.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
Jag anar att något sådant skulle må bra av ett teknikpass en vecka innan. Så folk som inte brukar använda sånt får prova till sina grejer.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,557
wilper;n324497 said:
Jag anar att något sådant skulle må bra av ett teknikpass en vecka innan. Så folk som inte brukar använda sånt får prova till sina grejer.
Och en informationstråd ytterligare någon vecka innan så att folk vet vad dom ska köpa för grejer.
 

APM

Bläckfisk
Joined
9 Jul 2015
Messages
482
Jättebra initiativ! Paneler och så kunde ju sändas via twitch för de som har koll på sånt! (så att fler kan ta del av dem än bara de som är med i samtalet)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Björn Wärmedal;n324463 said:
So... Ska vi testa det här? Deltagare behöver vettig webbcam, mikrofon och uppkoppling. Och "vettig" innebär i princip att inget av det är irriterande dåligt. Ganska lågt krav idag.
Håller med om att de är ett lågt krav, men samtidigt så är min erfarenhet är att sånt här alltid krånglar, särskilt om vi nu pratar om att vi kommer vara uppemot 50 pers eller något sådant? Det kommer vara folk det inte fungerar för. Till och med på jobbet (jobbar på ett IT-företag) så har vi nästan gett upp videokonferenser för att det alltid krånglar så himla mycket...

Det sagt så tror jag ju att med informationstråd innan, ett valfritt tekniktest innan och någon slags contigency plan så att inte allt hänger på att en specifik person är tillgänglig (som reservlista på rollspelsscenariorna tex) så tror jag att det här skulle kunna bli superskoj.
 

dagbok

Veteran
Joined
25 Jan 2016
Messages
36
Jag tycker det låter jätteintressant! Jag skulle helt klart kunna tänka mig att vara med. Bra initiativ!
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
BDG: Intressant hur erfarenheter skiljer sig :) Vi har massor med videokonferenser på jobbet och det krånglar i princip aldrig. Det sagt så är förstås risken större att det krånglar för en enskild användare första gången den testar en ny setup, så wilpers och luddwigs förslag om tekniktest är nog vettigt.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jag tycker också det låter väldigt intressant!

Gällande tekniken så är det väl ofta när flera ska turas om att dela skärm och sådana saker som det blir knepigt. Samt att det kan fungera olika bra i olika webbläsare. Därför är det väl bra om några personer som kan skrämma teknik till lydnad testar det först och delar med sig av erfarenheterna.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Rätt säker på att det är hårdvaruproblematik med laptopens kamera (eftersom den funkar ibland och har färgpsykadelisk muppfnatt ibland), så det jag egentligen försöker säga är "spelar det någon roll om man deltar med video eller ej"?

Kul initiativ oavsett vad!
 

Tsianphiel

Swordsman
Joined
11 Jul 2007
Messages
419
Location
Edmonton
Jag går i liknande tankar, men tänker mig att roll20 hade varit ett utmärkt verktyg. På det sättet kan man dessutom göra handouts, kartor, SLP och liknande tillgängliga för spelare och spelledare genom verktyget, plus sätta tid och datum för passen. Vanligtvis när vi kör kör vi ljud över Discord, för Roll20 är inte så bra på det. Fast jag hade tänkt köra för vänner i Sverige främst, bor i Kanada nu.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Tsianphiel;n325661 said:
Jag går i liknande tankar, men tänker mig att roll20 hade varit ett utmärkt verktyg. På det sättet kan man dessutom göra handouts, kartor, SLP och liknande tillgängliga för spelare och spelledare genom verktyget, plus sätta tid och datum för passen. Vanligtvis när vi kör kör vi ljud över Discord, för Roll20 är inte så bra på det. Fast jag hade tänkt köra för vänner i Sverige främst, bor i Kanada nu.
Det här skulle egentligen vara en bättre lösning rent tekniskt. Jag tänker mest hangouts för att det verkar skitlätt att igång och ansluta, nästan hur oteknisk man än är.
 
Top