JohanL
Champion
Det är sjukt roligt hur Tim Hunter var en mörkhårig, glasögonförsedd Chosen One brittisk pojkmagiker med uggla långt före Harry Potter.
Jag kommer aldrig mer läsa Deadpool, trots att jag köpte en till när jag köpte denna.
Stumptown
Du har såklart alldeles rätt, och den sanningen är på många sätt så trist. Spawn var jämte Sagan om Ringen den litteratur som för mig i tonåren var allra mest drabbande. När jag var 14 år brukade jag de flesta kvällar läsa Spawn och avnjuta serien till tonerna av Marilyn Manson. Och vad hände? Spawn visade sig egentligen vara en dålig serie och Marilyn Manson var en sexualsadist. (Det är dessutom apropå ingenting en ganska intressant tanke att en viss grupp av människor idag säkerligen skulle gå i taket och anklaga serien för att vara ”woke” medan ingen normalt funtad människa skulle tänka den tanken när serien publicerades)Jag läste Spawn Compendium 1 för ett tag sedan.
View attachment 8717
Har jag sagt att Amazon Kindle Comics eller vad de nu kallar det är helt värdelöst? En av de saker man tydligen inte kan göra är att kolla på sitt bibliotek och därifrån klicka sig in till enskilda seriers information. Man kan alltså inte gå till typ "My library", "Spawn Compendium 1" och sedan till köpsidan för det albumet och därefter till listan med Spawn-kompendier. Nej, för att få fram den här länken var jag tvungen att manuellt söka efter albumet. Jävla clownshow är vad det är. Ja, jag är fortfarande i nördrage-läge över vad Amazon gjort mot Comixology.
Det här är i varje fall de första 50 numren av Spawn.
Jag minns när jag först fick kontakt med serien. Jag hade en kompis i gymnasiet som gillade Spawn och hade en massa tidningar hemma. Just då var de verkligen coola. Tecknarstilen kändes fräsch och ny, och framför allt var färgerna och det lyxiga blanka pappret något som gav serien en väldigt stark liksom premiumkänsla. Det här var en serie som ville något, som berättade saker som spelade roll, det var mörkt och coolt.
Men… det var det såklart inte. Såhär i efterhand är det rätt töntigt, alltihop. Det finns en kärna av intressanta koncept, eller iaf koncept som hade kunnat göras intressant, men det faller på att vara så otroligt taffligt genomfört. Serien är för all del snygg, även om man nog får vara beredd att svälja ganska, eh, kreativ anatomi och sådär. Det är inte bara Spawn själv som är tillverkad av något slags nekromagisk modellera – jämfört med andra karaktärer är han anmärkningsvärt konsekvent i proportioner och så. Alla andra kan byta ansiktsform mellan två bildrutor, och när de rör sig och talar så flyttas ganska mycket massa runt där under huden. Folk sväller och krymper. Men ja, det är konststilen, man får liksom köpa den.
Men. Plottingen är så jävla dålig. McFarlane säger att han har ett slut planerat, men att han aldrig vill använda det för att han vill att Spawn ska vara som Stålmannen och vara liksom en oändlig karaktär. En sak är säker: De här första 50 numren får jag aldrig någonsin känslan av att han tänkt längre än kanske ett eller två nummer framåt. Det finns inga riktiga arcs, ingenting sås och skördas på något rimligt sätt. Saker som avslöjas glöms bort, karaktärer som introducerats försvinner eller ändrar karaktär.
Plus att Spawn själv är en så förbaskat osympatisk jävel. Inte för att han är ond eller sadistisk, utan för att han är så barnslig, kortsiktig och dum i huvudet precis hela tiden. Lättlurad, fånig och med kort stubin. Inkonsekvent och egocentrerad. Helt enkelt inte en karaktär jag blir sugen att känna sympati för. Inte en antihjälte, bara inte en hjälte.
Med lite ordentlig plotting hade storyn om Al Simmons, död legoknekt som sålt sin själ till Malebolgia för en chans att se sin familj igen och omformad till en blivande helvetesgeneral och uppskickad till jorden för träning, kunnat bli bra. Nu blir det för mycket hattande, plötsliga infall och trådar som inte går nånstans. Ibland är det här skräck. Ibland är det slapstick. Jag säger inte att man inte kan ha flera olika genrer i samma serie, men här får jag stundtals whiplash när serien inte kan bestämma sig.
Jag köpte det här albumet på något slags rea, har jag för mig. För nån hundring. Det vet jag inte om det var värt egentligen, men det är ganska många sidor per krona och jag är glad att jag äntligen läste seriens första nummer i ordning. När jag bara läste enstaka lösa nummer hos min gymnasiekompis fick jag ju helt fel bild, och nu har mina missuppfattningar korrigerats.
Jag kan bara rekommendera det här som något slags historisk artefakt.
Blir det bättre? Ingen aning, och jag är djupt osugen på att hosta upp 4-500 spänn för nästa kompendium för att ta reda på det. Kanske om det kommer på rea. Men det finns trots allt en massa bra serier att läsa istället för det här.
Och vad hände? Spawn visade sig egentligen vara en dålig serie och Marilyn Manson var en sexualsadist.
Jag tycker att alla får dra sin personliga gräns vad gäller att konsumera saker som skitstövlar gjort och jag tror att den gränsen alltid kommer att vara godtycklig. Personligen har jag väldigt svårt att lyssna på musik gjord av Marilyn Manson och Michael Jackson, samt kolla på Woody Allens filmer efter att det kommit fram vad dessa personer gjort, men jag kan fortfarande exempel se filmer av Roman Polanski efter vad han gjort och läsa böcker av Strindberg och HP Lovecraft trots att de hade åsikter som var riktigt vidriga. Det ligger finns ingen logik bakom dessa gränsdragningar, det är bara som jag känner, och jag skulle aldrig klandra någon som drar sina gränser på annat sätt.Jag hade inte råd att själv köpa Spawn när det begav sig, men jag tillhör ju också de som de senaste åren fått brottas en del med Brian Warners rövhålighet. Jag gillar ju fortfarande musiken och kan inte höra den utan att få positiva nostalgiska känslor. Men samtidigt är det ju inte möjligt att helt separera konstnär från verk. Jag är iaf glad att hans nutida produktion inte är sådär supermycket att hänga i julgranen så att valet att inte ge honom mer pengar blir lätt…