WRNU:s filmklubb 2026 v8

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v8 2026 – #682 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Jag såg Miss Congeniality (2000) Men "congenial" är ett svårt ord så filmen fick heta Miss Secret Agent i Sverige.

FBI får in ett bombhot mot en skönhetstävling och Sandra Bullock tvingas bli Miss New Jersey för att kunna skydda de tävlande i den här romantiska komedin.

Det är stundtals rätt cringe, vilket jag har svårt för, men ju längre filmen går desto varmare blir den och när vi närmar oss slutet blir det riktigt feel-good-fest. Jag skrattar till och med till några gånger, vilket måste sägas vara ett väldigt högt betyg på en komedi.

Stora stjärnan i filmen är Michael Caine som är känd från nästan precis alla filmer som gjorts, karln spelade in filmer i 73 år innan han gick i pension! Bara en sån sak.

Vi får dock en liten liten tår i ögat av att se filmens Miss Texas - Deirdre Quinn - för vilken Miss Congeniality blev toppen på filmkarriären, hon hade gott kunnat få göra många fler filmer om jag fick bestämma.

Fyra stjärnor.

Jag och sonen har kollat på Da Vinci-koden på disney+.

"Det är en bokadaption som är lite sämre än boken" är snabbrecensionen. Men det är 20(?) år sen jag läste boken så det är lite luddigt vad som kapats bort. Huvuddragen kom jag ihåg lite allteftersom filmen rullade på, och sonen var förvirrad någon gång så det stressades väl lite i handlingen kanske (eller vad han bara ofokuserad i fel ögonblick).

Tre starka hela graal i betyg.

Film idag igen med sonen, nu X-men från 2000 som går att hitta på Disney+. Som en slags allmänutbildning.

Det han tyckte var roligast var när Wolverine visade långfingret via mittenklon på ena handen. 15-åringens inre småbarn lever och frodas...

Filmen känns väldigt mycket som en intro-kurs i vad en mutant är och vilka som finns, vilket passade nu och vilket passade för mig när jag såg den strax efter den kom ut. Jag har nog läst exakt 0 sidor X-men-serietidningar.
Helt okej underhållning, och jag blev klart sugen på att titta på uppföljaren.

Däremot är jag lite bortskämd av att precis ha sett Stranger Thing S5, där det är lätt att hitta en scen som berör mer än någon scen i den här filmen kommer upp i... men nu vill jag inte vara snål, så det här får bli 4 mutanter i betyg där den sista mutanten kommer från vad filmen satte i rullning.

Jag såg Oldboy (2003).

Det är en koreansk film. IMDB tycker att den är en "dark comedy", men näääää... en thriller kanske?

Choi Min-sik blir kidnappad, och när han senare släpps så ställs han inför frågan varför han blev kidnappad från första början. Mystiken tätnar!

Det är blodigt, rått och våldsamt. Jag hade för mig att jag sett den tidigare, men jag hade nog sett Hollywoodremaken som kom några år senare.

Den får tre stjärnor av mig, kanske är det egentligen en bättre film än så, men det är verkligen inte alls min typ av film.

Jag såg Savate (1995) Filmens titel rimmar på "rabatt", inte på "karate".

Västern där hunken Olivier Gruner är en fransk officer som reser runt i Texas efter inbördeskriget med målet att delta i en fighting-tävling och ha så lite kläder som möjligt på överkroppen.

Inte en speciellt bra film alls. Men den har några goda sidor: Marc Singer, dvs motståndsmannen Mike Donovan i V, spelar skurken. Dessutom dyker Ian Ziering, Steve Sanders ifrån Beverly Hills 90210, upp i en biroll.

Musiken är förvånande bra för att vara från en så dålig film. Någon måste ha sagt till Kevin Kiner att de skulle göra typ en västern som Ennio Morricone, och han levererade precis det. Synd bara att ljudet massakrerades så musik och dialog kommer och går helt slumpmässigt under filmen. Men man får njuta av musiken ordentligt i introt och till eftertexterna i alla fall.

Den får två stjärnor så ingen luras att tro att det är värt att leta upp den.

Jag har sett Batman vs TMNT

Är det här precis vad jag trodde skulle hända när Batman möter Turtlarna? Japp.

Är det en bra film? Jovars, helt okej.

Hade det varit världens bästa film om jag sett den när jag var 12? Absolut.

Jag såg The Devil's Advocate (1997)

Keanu Reeves är en framgångsrik försvarsadvokat på landsorten som blir bjuden till New York för att hjälpa till att välja ut en bra jury till ett fall som Al Pachinos byrå skall försvara.

Det är typ en thriller, typ.

Det är bra. Inga klagomål annat än att hjältinnan går från en jättesöt frisyr till en mer alldaglig sådan under filmens lopp.

Den var från 18 år enligt DVDn, det tror jag inte att den hade varit om den kom ut för första gången i dag.

Tre stjärnor, starka sådana. Har du inte sett den kan den nog vara värd att se om den går på TV eller så.

Jag såg Cidad de Deus (2002)

Brasiliansk film om ungdomar i en förort till Rio på 70-talet. De är jordens absoluta avskum, för att bota tristessen så knarkar, mördar och våldtar de vilt. Gängstrider om knarkrevir hör till vardagen. Vi följer en kille som med kameran i hand dokumenterar det som sker.

Helt OK film, välgjord även om figurerna i den är väldigt osympatiska.

Tre stjärnor.

Jag har sett One Battle After Another (2025) och den var väl typ... bra? Vet inte om jag hade för höga förhoppningar utan nånting annat att gå på än att andra sagt att den var bra (hade så lite förhandsinfo att jag blev förvånad över att han som var så lik Sean Penn var Sean Penn!), eller om filmsällskapet som var mindre övertygad av filmen plockade ner mig ett snäpp också.

Gillade den, men det blir en krankisk trea för mig.

Jag har sett La Cité des Enfants Perdus (De förlorade barnens stad, alltså) och jag skulle inte bli förvånad om nån sade att det var 20 år sedan sist.

Krank.gif

Så… Det här var en av de formativa verken i min ungdom. Fight Club, The Matrix, Marilyn Manson… och den här. Det här med grisigt, skitigt mörker och gärna då något slags smak av fantastik men fortfarande urbant/modernt/scifi, det var min grej. Är min grej.

Det här är en surrealistisk saga i en tidlös, anakronistisk fransktalande kuststad, där myndigheterna över huvud taget inte verkar finnas men där det finns gott om märkliga kulter, onda genier, barntjuvar och tjuvbarn… Ute på en platform sitter Krank, som inte kan drömma. Han stjäl barns drömmar – barn han får levererade från staden. Samtidigt har vi One, spelad av Ron Perlman, en "världens starkaste man"-typ som tjänar sitt uppehälle genom att vara stark och ta sönder kedjor inför publik samtidigt som han tar hand om sin upphittade lillebror. En dag blir lillebrodern kidnappad av den märkliga cyklopkulten…

Jag har precis suttit och kollat på extramaterialet på den här bluray:en och det slår mig hur inåthelvete imponerande den här filmen är. De har verkligen enorma fysiska kulisser; visst använder de (för den tiden väldigt avancerad) bluescreen och komposit-effekter och så, men väldigt mycket är praktiskt. Jag visste inte heller att Gaultier gjorde kostymerna…

Men ja. Otroligt snygg och stämningsfull film som jag tycker att alla som är det minsta intresserade av surrealistisk anakrnistisk drömlik sagofantastik borde se pronto.

BETYG: 5−/5

Back