WRNU:s filmklubb 2026 v32

Då jag är sjuk och ligger hemma på sofflocket så passade jag på att se lite film under gårdagen och valet föll på mystery of chess boxing ifrån 1979

Filmen är en hong kong kung-fu film regisserad av Jospeh Kuo och med Lee Ye-Min i huvudrollen och Mark Long som filmens main villain.

Den unge Ah Pao måste lära sig chess boxing av en åldrad kung-fu mästare för att kunna besegra den onde skurken ghost faced killer

Betyg 4/5 Detta är en riktig kultklassiker inom kung-fu genren och konceptet att koppla samman dragen i kinesiskt schack (Xiangqi) med kampsport är briljant och visuellt fängslande. Det som gör att jag inte ger filmen en 5:a i betyg är att det är ganska standard hämndhistoria som följer standardmall 1A och för folk som sett mycket kung-fu film ifrån den här eran så känns varenda plot twist igen samt att filmen kan kännas lågbudget när det tex kommer till ljudeffekter och klippningen av scener känns abrupt vilket iofs speglar den tidens tekniska begränsningar.

Denna film låg även som kraftig inspiration till amerikanska rapgruppen wu tang clans debutalbum da mystery of chessboxin och en av medlemmarna tog sitt artistnamn efter filmens huvudantagonist ghost faced killah.

En film för entusiaster av hong kong kung-fu film.

Last edited:
Back