WRNU:s filmklubb 2026 v32

krank

Radikal anti-AI-gubbe
Detta är WRNU's filmklubb för v32 2026 – #706 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

Code:
[spoiler]
Ditt innehåll
[/spoiler]

Spiderman: Brand New Day
2026

Tydligen kostar bio 99 kronor på måndagar så jag tog en spontanare och drog på bio. Det var väldigt många tonårsflickor i salongen och när jag såg Tom Hollands vältränade bara överkropp förstod jag varför. Bra actionscener och en väldigt bra skurk som jag inte kände igen förrän dom sade namnet. Skådespelaren i sig är klockren och visar på stor talang. Dialogen var delvis pinsamt dålig och krystad men fick mig att tänka på mina barndomsvänner som jag besökte under helgen och alla roliga stunder vi haft tillsammans. Blev lite rörd av filmen, trots att det var stundom krystat. Funkar att softa till.

BETYG: 3/5

Jag har nu sett Wes Craven's New Nightmare, som i vissa kretsar betraktas som den sjätte Nightmare on Elm Street-filmen. Det betyder att jag bara har Jason-crossovern och remaken kvar!

Det här var en väldigt trevlig upplevelse; Freddy har nog inte varit så här läbbig sedan film typ… tre? Väldigt lite Snurre Sprättighet. Det är nog också inte sedan ettan vi sett den här graden av sammanblandning och ihopvävning av verkligheten och drömmen…

…och filmen i sig. För det här är ju en riktigt bra meta-film, som handlar om Heather Langenkamp (som spelade den bästa protagonisten, Nancy, i ettan och trean). Hon är såklart kompis med Robert Englund och flera andra, som i filmen huvudsakligen spelar sig själva. Jag gillar verkligen det här greppet; Wes Craven tar grundkonceptet från den första filmen och förhöjer det ett steg till.

Det enda jag egentligen har att invända, är att medan filmen manusmässigt, narrativt, idémässigt och ret filmkvalitetmässigt är ett stort kliv upp, så saknar jag fortfarande splattereffekterna. De första filmerna i serien var ju fantasifullt kladd-äckliga där, och det tycker jag hör till. Lite som tuttar. Eller ja, tuttarna kan väl vara, åtminstone om de inte levererar manlig fägring i motsvarande grad. Men i B-skräckfilmer behövs det fantasifulla fysiska klägg-effekter med mycket röd vätska och hud som sluts sönder och tänder där det inte ska vara tänder, och så vidare. Ni vet. Och även om det här inte alls var lika barnvänligt som förra filmen så kändes det ändå väldigt sterilt.

Men ja, såhär var har väl filmerna inte varit sen… trean, kanske? Min personliga topp 3:a är nog ettan trean och så den här, utan inbördes ordning.

BETYG: 4/5

Back