Jag såg
Frantic med
Harrison Ford igår (1987).
Så här i modern tid ger regissören (Roman Polanski) lite bitter eftersmak, och även det utjatade temat med en ung kvinna och en äldre herre. Men det görs ändå kanske rätt bra i denna och har en poäng.
Hursomhelst. En amerikansk doktor, Richard Walker, reser till Paris med sin fru på en konferens. Han är väldigt tafatt och ganska ovan vid att resa. Hans fru sköter det mesta och har koll på både Paris och franskan, vilket doktorn inte har. Strax efter ankomsten till hotellet försvinner hustrun, och det är bara Dr. Walker som tror att något allvarligt har hänt. De flesta andra tror att hon har en älskare i Paris
Snart kommer han i kontakt med en ung fransyska som av misstag har förväxlat sin väska med fru Walkers på flygplatsen. Därefter börjar jakten på Walkers fru.
Det hela utspelar sig som en modern noir-film tycker jag. Klassisk Hitchcock-känsla där Harrison Ford gör det han är bäst på: spelar lite vimsig men ändå handlingskraftig. Allt med filmen känns väldigt trovärdigt, och den är väldigt långsam med toppar här och där.
Bäst och starkate scenen är när Dr.Walker klättrar på hustaken i Paris.
Jag är osäker på hur filmen skulle te sig om det inte vore för Ennio Morricones soundtrack. Antagligen lite sämre.
Det är ändå skönt att det aldrig anspelas på att Dr. Walker skulle vara lockad av den unga fransyskan, utan han har fullt fokus på att hitta sin fru. Det känns mest som att duon ska porträttera någon form av generationsklyfta.
Jag har konstigt nog, ända sedan jag såg den första gången 1988(?), ansett att det är en mycket bra film. Nu har jag egentligen lättare att relatera till Dr. Walker än vad jag hade då. Jag har sett om den ett par gånger, men efter den här sittningen är jag nog färdig med den. Den håller än och är på något sätt tidlös, samtidigt som den känns väldigt gammal (den behöver kanske en restaurering och 4K

).
Jag ger den 4.5 poäng av 5. Mycket sevärd och man gillar grundade thrillers utan actionhjältar.
Spoilerklipp på takscenen.