WRNU:s filmklubb 2026 v28

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v28 2026 – #702 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

Code:
[spoiler]
Ditt innehåll
[/spoiler]

Nu har även jag sett nya Stålflickan. Den var helt OK för att vara en modern superhjälterulle. I sin kategori är den väl 3,5/5.

Kan inte tillägga så mycket till de andra recensionerna som gjorts här på forumet. Även jag har (tyvärr?) läst källmaterialet, och jämförelsen är inte till filmens fördel. Visst, jag förstår att de inte kan ha med saker ur serien som är deep lore, såsom att referera till tidigare äventyr Stålmannen haft eller superhästen Comets bisarra moderna backstory eller magiska teleporteringssfärer. Men enkla saker som att ändra huvudskurkens personlighet och utseende, eller skurkgruppens motivationer, var ju också till det sämre, och jag förstår inte vad syftet med dem var.

Sedan har jag en teori om varför Lobo är med, trots att han inte är i serien och inte tillför något särskilt här. Filmbolaget var helt enkelt rädda för att grabbar inte skulle gå och se en film som bara handlar om två kvinnor. Så de stoppade in en tuff snubbe som är fan favorite, och gav honom oproportionerligt mycket utrymme i trailern. Allvarligt, nästan alla hans scener är med i trailern, och nästan i sin helhet...

Italian Spiderman
2007 (it. Italian Spiderman)

Youtube-kommentarer:

People who claim The Godfather is the greatest film of all time simply have not seen this movie.

I love how he's always referred to as italian spiderman, suggesting that the non-italian spiderman also exists in this universe

"Italian Spiderman" doesn't waste time or money with 'webbing'. Just uses a shotgun. You know, like real spiders do.

"Respect women!" [punches the girl in the face then tells her to make a macchiato for him]

I always wanted to have the body of a superhero. Dreams do come true.

BETYG: 5/5

Attachments

• Screenshot 2026-07-09 at 02.50.11.png
    Screenshot 2026-07-09 at 02.50.11.png
    1.9 MB · Views: 6
Back