WRNU:s filmklubb 2026 v20

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v20 2026 – #694 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Jag har under gårdagskvällen sett ninja hunter även känd som wu-tang vs ninja ifrån 1984.

Någon gång under Ming dynastin så får Abbot White för sig att han skall bli den supreme härskaren över hela martial arts världen men efter att lidit ett förnedrande nederlag mot en shaolin mästare så drar sig Abbot White tillbaka till en grotta för att studera och träna hårt vilket består av att röva bort kvinnor som Abbot White sedan dränerar på livsenergi genom att ha sex med domn för att på så sätt kunna utöva iron skin tekniken vilken gör alla vapen inefektivta och att dom endast träffar Abbot White med ett kling klang ljud men se det är inte allt utan Abbot white kan får också tekniken att få marken runt honom att explodera i små färgglada rökpuffar.

Fuck you disiplinerade shaolinmunkar medans ni tränar hårt så får Abbot White mäktiga kung-fu tekniker genom att få fett på sylen

Abbot White allierar sig också med en ond ond ond ond ninjaklan som är så ond att dom springer runt i guldfärgade dräkter för alla vet att inget skriker ondska och är så bra för att kunna utöva stealth ninjatekniker som guldfärgade dräkter.

Dessa mycket onda ninjor tränar sina dödliga ninjaskills på ett så kallat jungle gym och deras ledare har en mycket suspekt liten fyrkantig mustasch i stil med en viss Adolf men oroas ej för allt är helt historiskt korrekt och låt ingen få dig att tro något annat.

Abbot White som det strategiska geni han är kläcker också en lömsk plan vilken ger shaolin skulden för att försöka ta livet av kejsaren vilket resulterar i att kejsaren beordrar förstörelsen av alla shaolin tempel.

Några shaolinmunkar lyckas dock fly och med nån kung-fu manual dom fått av en kung-fu mästare som den Onde Abbot White slog ihjäl så tränar dom i hemlighet upp nästa generation shaolinmunkar inför hämnd på Abbot White.

Betyg 3/5. Detta är en cheesy schlock fest men vi får sådana guldkorn som karaktärer som mitt i en strid förvandlas till en flygande matta och kung-fu zombies och ninjas i gulddräkter så därför blir betyget 3/5

Efter att ha sett ettan och tvåan så ville jag såklart se trean också. Eller ville och ville, jag kände att det väl vore bra så har jag liksom tagit allihop. Gotta catch 'em all, eller nåt. Så nu har jag sett Taken 3.

Det är en klart bättre film än de första två. Eller, fatta mig rätt nu – det är fortfarande inget lysande mästerverk. Plotten är mindre dum, skådespeleriet är bättre med Forest Whitaker och andra bra skådisar – men det är fortfarande en rätt dum actionrulle, där de sedan också klipper actionscenerna på ett så rörigt sätt att det ofta är svårt att hänga med på vad som händer.

Men; det är nästan lite märkligt att det här är en Taken-film, givet att det typ inte är nån som blir "taken" förrän ganska sent i filmen. Istället handlar det om att huvudpersonen Mills först traskar runt och har sina familjebekymmer (exfrun har känslor för honom men har inte skiljts från sin nye make så det är komplicerat, dottern vågar inte riktigt berätta att hon är på tjocken) och sen… hittar han exfrun mördad och polisen tror att det är han som gjort 'et.

Sen är större delen av filmen två parallella utredningar – dels den som polisen gör (deras utredare spelas av Whitaker) och dels den som Mills själv gör. Och jag gillar ju utredningar. Sen är det en massa action också såklart, men det är inte alls samma hämnd/räddningsvåldsorgie som ettan och tvåan präglades av, och det är nu inte heller enbart en massa svartmuskiga typer som mördas ihjäl. Utan… onda ryska gangsters.

Men ja, slutresultatet är ändå helt OK, känns inte superformulaiskt och gör en och annan intressant grej.

BETYG: 4/5

Back