WRNU:s filmklubb 2026 v18

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v18 2026 – #692 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Förra veckan såg jag Taken, och nu har jag också sett Taken 2.

Och liksom… Man vet vad man får. Frånskild pappas fantasier, liksom. Den här gången är det elaka araber som är släkt med de elaka araberna som Liam Neesons karaktär (som jag redan glömt vad han heter) dödade förra filmen. De vill ha hämnd, och för att få det tänker de kidnappa hela familjen.

Hilarity, eller åtminstone rörigt klippta action- och biljaktsscener, ensues.

Jag tror att det som gör att jag har svårast att ta de här filmerna på allvar, är antalet män på internet som verkar ta dem på blodigt allvar. Det finns liksom seriöst män som argumenterar för att "jag skulle vara villig att dö för min familj" är det de har att bidra med i ett förhållande. Jag tänker att de inbillar sig att det är den här sortens hot de då ska hantera.

Dagens positiva överraskning är att Neesons karaktär inte torterar eller ens våldshotar dotterns nye pojkvän. Det trodde jag hörde till genren, men oh well.

BETYG. 3+/5

Last edited:
Kommer jag nu att se Taken 3 nästa vecka, trots att jag gett film 1 och 2 synnerligen ljumma betyg? Signs point to "yes".

EDIT: Jag undrar om vi i film 3 ska få se en kompetent kvinna? Hittills är ju de enda kvinnorna som varit med Neesonkaraktärens dotter och fru, och de är ju mest där för att vara mjäkiga åbäken karln måste rädda och som, i bästa fall, tillfälligt kan lugnas ner tillräckligt länge för att följa enkla instruktioner en stund. Dottern får vara duglig taxibiljakts-förare i tvåan, men under konstant baksätestjat från Neeson om att åka snabbare och vart hon ska svänga, så det räknar jag inte riktigt.

Jag såg ju tv-serien Ms Marvel för ett tag sedan, och det innebär att jag sett allt jag behöver se för att fatta filmen The Marvels. Och därmed gav jag mig i kast med den igår.

Detta är ju en film som har väldigt skamfilat rykte. När man hör om den på nätet så får i alla fall jag intrycket av att många klassar den som Marvels sämsta. Det kan jag direkt säga att jag inte håller med om. Jag tycker att den var medelbra, en del mindre bra saker men samtidigt med en del underhållande saker.

Serien handlar om Captain Marvel, Ms Marvel och Monica Rambeau. De har börjat byta plats samtidigt som de använder sina krafter samtidigt som en gammal fiende till Captain Marvel söker efter Ms Marvels armband.

Vi kan ju börja gå igenom de saker som jag inte gillade med filmen. För det första tycker jag att det är lite synd att man måste ha så mycket förkunskaper för att hänga med i filmen. Jag hade hört innan att man varit tvungen att se Captain Marvel, Wandavision och Ms Marvel för att fatta vad som händer här. Men även om man som jag gjort det finns det saker som jag tror hänt i andra grejer som man borde ha koll på. Jag fattar exempelvis inte varför Nick Fury blivit någon slags kapten på en rymdbas. Det känns lite konstigt, för filmen är gjord för att vara otroligt lättsam underhållning, då borde den vara mer lättillgänglig än såhär.

Vidare tycker jag att effekterna är en blandad kompott. Vissa saker är riktigt snygga medan andra tyvärr känns lite billiga.

Och apropå billigt så är många av kostymerna riktigt bedrövliga. Det var förvånande hur aktivt fula många av kostymerna var, som hämtade från någon billig tv-serie. Här verkar det verkligen som att det sparats pengar.

Men bortsett från dessa saker tycker jag att filmen var en trevlig upplevelse. Jag gillar ju ensemblefilmer och gänget här var riktigt kul att följa. Många filmer som handlar om team som skapas följer ju mallen att medlemmarna ska vara mycket osams till en början för att sedan börja samarbeta på slutet. Detta kan lätt bli lite tjatigt tycker jag så det var kul att filmen inte har det upplägget. Alla kommer hyfsat bra överens och när motsättningar sker blåses det inte upp till störiga proportioner.

Vidare har filmen en lättsamhet och humor som jag gillade. Humor är ju extremt subjektivt så det kan säkert finnas andra som detta inte alls klickar med. Men bland annat hamnar våra hjältar vid ett tillfälle på en Bollywood-planet där man måste sjunga för att göra sig förstådd och vid ett annat tillfälle måste personalen på en rymdbas transporteras genom att ätas upp av hungriga men söta rymdkatter.

Vidare så gillar jag karaktärerna och då främst Ms Marvel och hennes familj. De var ju den absoluta höjdpunkten i tv-serien och så är det här också. Familjens upptåg på Nick Furys rymdstation är kul och det är härligt hur positiv Ms Marvel är. Det är kul när hon är en sån fangirl mot Captain Marvel och jag skrattade gott när de kommer till Bollywood-planeten och hon direkt köper det och börjar dansa runt. Om jag ska vara liiite nitpicky tycker jag att det är synd att vi aldrig riktigt får veta varför just Captain Marvel är hennes favorit bland superhjältarna. Det hade kunnat ge en liten fördjupning kring hennes karaktär och hennes och Captain Marvels relation. Men det är en mindre sak i sammanhanget.

I övrigt tycker jag att filmen gör precis vad som förväntas av en Marvelfilm. Det är kul action, högt tempo. Ett kul rymdäventyr som underhåller.

Men jag tycker att filmens största krycka är att man måste ha så mycket förkunskaper för att se den, då det gör den svår att rekommendera. Om en kompis som inte sett Captain Marvel, Wandavision och Ms Marvel skulle be mig rekommendera en lättsam actionfilm skulle jag aldrig kunna rekommendera denna. Och det kanske är därför filmen har ett skamfilat rykte, den var svår att ta sig till då den vilade på att man måste sett så mycket annat?

Och det är synd, för filmen var underhållande tycker jag! Jag är glad att jag såg den.

Jag fattar exempelvis inte varför Nick Fury blivit någon slags kapten på en rymdbas.
Det vet jag inte om det egentligen etableras nånstans speciellt bra, om jag ska vara ärlig. Att han är det etableras nog i Spiderman: Far From Home's post-credits-scene, men jag är väldigt osäker på om hur-och-varför:et egentligen etableras. Kanske i Secret Invasion? Men nej, han är i rymden i början av den också, läser jag nu.

Det vet jag inte om det egentligen etableras nånstans speciellt bra, om jag ska vara ärlig. Att han är det etableras nog i Spiderman: Far From Home's post-credits-scene, men jag är väldigt osäker på om hur-och-varför:et egentligen etableras. Kanske i Secret Invasion? Men nej, han är i rymden i början av den också, läser jag nu.
Ah, men då vet jag att det inte är någon film eller serie jag missat i alla fall. Och nu har jag kollat ikapp alla Marvelfilmer! Eller, Ant-Man 3 har jag inte sett, men då Kang är skurk där och han är kasserad hoppar jag den.

Måste säga att Marvelfilmerna efter Endgame var bättre än ryktet gjorde gällande. Vissa var inte för mig, exempelvis Thor: Love & Thunder och nya Fantastic 4, men allt som allt var det mesta sevärt! Av de nya karaktärerna hoppas jag att de mer av Ms Marvel och medlemmarna i Thunderbolts.

Back