WRNU:s filmklubb 2025 v48

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v48 2025 – #670 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Jag har, sen på bollen som vanligt, sett Prey. Jag antar att det gått så lång tid att det inte undgått någon att filmen är en prequel till Predator så jag kommer inte att behandla detta som en spoiler.

Värt att säga är att jag inte håller de tidigare filmerna i serien som några mästerverk, men som helt okej underhållning. Har sett film 1-3 och tycker alla är lika mycket helt okej. Tror att filmserien har fått sin kultstatus mest på grund av att rymdisen har en cool design.

Denna film håller sig på samma nivå som de andra filmerna i serien, det vill säga helt okej spännande underhållning och inte så mycket mer. Det är kul att människorna som är byten börjar som jägare. Det är ett koncept jag lobbat för i filmserien länge.

Om jag ska klaga på något så är filmen lite märkligt klippt ibland. Man får känslan av att det saknas scener och att en hel del klippts bort. Men det är inget som stör jättemycket.

Detta är en film som underhöll för stunden men ingen som jag kommer komma ihåg.

Jag har sett The Last Voyage of The Demeter från 2023. Det är en slags Spin-off till historien om Dracula. Alla som är bekanta med Stokers originalhistoria vet vad det handlar om. Demeter är namnet på skeppet som transporterar Draculas kista till England och som vid framkomsten visar sig var helt tom på liv då Dracula tagit livet av hela besättningen på överfärden.

Problemet med filmen är inte att vi vet hur det kommer att gå, för det är ingen hemlighet. Utan problemet är snarare att vi vet vad besättningen har emot sig. Besättningen däremot vet inte, vilket är problemets kärna. Att tampas mot en klassisk vampyr, som det är fråga om i det här fallet, är en asymetrisk kamp. Vampyrer är otroligt mycket mäktigare än människor. Så att försöka att konfrontera en på lika villkor är dödsdömt. Ens enda chans är att utnyttja de svagheter de har. Att slåss fult. Det vet inte Demeters besättning. De vet inte vad de har att göra med och känner inte till att den har svagheter som går att utnyttja. Så när saker går bump i natten och besättningsmedlemmar börjar försvinna en efter en så reagerar de som att de har att göra med något som kan besegras på "vanlig" väg, dvs med knivar och skjutvapen. Och vi tittare vet att det inte går. Vilket gör att det aldrig infinner sig någon spänning.

Finns det något gott att säga om den då? Jo, det gör det. Filmen är snygg och stämningsfull. Helt ok skådisar är det även. Och det finns ett par riktigt lyckade scener, som till exempel
Att den lille skeppsgossen stryker med relativt tidigt. Det hade varit lätt att tro att ett barn skulle ha någon slags plot-armour och i slutändan visa sig vara den ende överlevande eller liknande. Men icke. Istället får han ett riktigt obehagligt slut.
Det var både otäckt och oväntat.

Jag velar med betyget men väljer till slut att vara lite snäll och ger den i alla fall två och en halv blodbestänkta sjömansjackor av fem möjliga (2.5/5). Filmen är inget mästerverk men heller ingen katastrof. Är du skräckfantast i allmänhet och Dracula-dito i synnerhet och inte har något bättre för dig och den finns tillgänglig så är det inte bortkastad tid att sätta på den.

The Last Voyage of The Demeter finns att se på Viaplay och Prime Video

Jag var just och såg den nya The Running Man. Jag hade egentligen tänkt se den gamla först och skriva en recension där jag försökte lura er att det var den gamla… Men sen insåg jag att det nästan inte finns något alls som lockar mig med den gamla filmen.

I alla fall. Det här är en actionrulle av Edgar Wright, med Glen Powell i huvudrollen, och Emilioa Jones, Lee Pace, Michael Cera och Josh Brolin i olika skojjiga sidoroller. Det är fint filmat och klippt, storymässigt lite hattigt och med ganska skarpa och märkliga svängar rent tonmässigt.

Det finns också… ska vi säga vissa subtila tecken på att filmen eventuellt har ett politiskt budskap.

Och med det menar jag att vi inom tio minuter etablerat att rollpersonen är en arbetarklasshjälte som svartlistats för att han informerat facket (som hälften av landet vill illegalisera) om strålning som gjorde hans kollegor sterila, och så har vi sett en byggnadshög "KILL THE EXECS"-graffiti. Och filmen blir så att säga inte mer subtil med tiden. Det här är inte en film för folk som tycker att det är dåligt med ursinnigt revolutionärt vänstervåld så att säga.

Och det här är ju såklart helt i linje med Stephen Kings originalroman, som ju är en dystopisk antikapitalistisk och anti-medialandskapsbok där huvudpersonen i slutet av boken kör in ett flygplan i TV-företagets skyskrapa.

Jodå, det här funkar. De märkliga tonskiftena arbetar emot filmen; ibland funkar den Wrightska humorn bra, men framför allt hela segmentet med Michael Cera tyckte jag funkade rätt crap. Och jag gillade inte slutet, det kändes alldeles för sockersätt och tillrättalagt. Det kändes som att de kört ett dystrare, argare slut med amerikansk testpublik och vi vet ju vad amerikanska publiker tycker om filmer som inte har lyckliga slut… Här är slutet Jag velat se: Flygplanet sprängs. Huvudpersonen dör. Eftertexter. Under eftertexterna får man storyn om folk som hittade den svarta lådan från flygplanet, och hela den sekvensen kulminerar med att publiken dödar Killian och bränner ner TV-studion.

Sedan finns ju ett meta-lager som alltid finns där, när hollywood gör systemkritik. Liksom, förutom att vara en lysande dekonstruktion av fascism och toxisk manlighet, så har ju Fight Club en del samhällskritik. Men det är samhällskritik man ändå som tittare vet gått igenom hollywood-execs godkännande. Om det här vore farligt för dem på riktigt skulle filmen inte blivit gjord. Så det blir tandlöst. Revolutionsromantik-teater. Låt pöbeln leka lite med de här idéerna i en ofarlig sandlåda; köp sedan film-merchen och lek att du själv är Tyler Durden.

Den här filmen får ju lite samma fadda smak. Okej, det är anti-Hollywood, anti-TV, anti-hjärndöd underhållning. Kanske lite anakronistiskt, men samtidigt är jag glad att Ben Richards inte åläggs att läggs ut TikToks varje dag, utan att det är små kassettband han ska spela in. Men i alla fall: Det är Hollywoodgodkänd kritik av Hollywood.

Hollywood gör våldsunderhållning som kritiserar Hollywoodsk våldsunderhållning för att den bara fördummar. Publiken ser filmen och tycker att de fått något "riktigt". Men de har bara blivit ytterligare fördummade.

De hade inte låtit den här filmen göras, om de på riktigt trodde att något de säger i den skulle kunna leda till att deras positioner (eller liv) hotades.

Så ja. Meta.

Men schysst film. Väldigt schysst film.
Kommer antagligen att se den igen när den kommer på streaming.

BETYG: 4+/5

Jag såg Josie and the Pussycats (2001)

Filmen bygger på en animerad tv-serie från 70-talet (Finns på YouTube för den hågade, det är typ Scooby Doo, fast med en trio musiktjejer istf en folkabuss.) och en serietidning, jag har vare sig sett eller läst förlagorna.

Det är en musikkomedi om tre tjejer som har ett garageband och vill bli kända. Det spelas rock, det är hjärtevärmande ögonblick och det är stundtals lite roligt. Det finaste med filmen är nog att den speglar den positiva stämningen som rådde i kölvattnet på 90-talets regndränkta estetik, plötsligt lever vi i 2000-talet, framtiden är här och allt är möjligt.

Det är knappast en viktig film, men den är underhållande så det räcker och blir över. Jag drar till med fyra stjärnor och lekte med tanken på fem under korta stunder.

Jag har sett Black Angel (1980)

En kortfilm i sagofantasy-genren. Skulle kunna vara en av de sorgligare historierna om en av riddarna av Runda Bordet.

Hela finns helt gratis där. Rekommenderas som allra minst för stämning, och det FANTASTISKA fotot gjort på i princip ingen budget alls.

Helt missat att det kommit en ny Running Man, din recension avskräckte inte direkt från att leta upp den. Tack för tipset!

Jag har på Tubi sett dirty kung-fu.

Dirty kung-fu är en kung-fu action comedy ifrån 1978.

Vår protagonist är en ung man med mediokra kung-fu färdigheter som slår sig ihop med olika prisjägare för att jaga bovar och banditer och sedan låter prisjägarna göra lejonparten av jobbet så hen kan vara med och dela på belöningen.

Betyg 3/5: Denna film har den där stilen av kung-fu komedi som jackie chan senare blev känd för här i västvärlden men filmen är inte lika rolig som jackies filmer och skådespelet känns många gånger väldigt överdrivet dock har filmen riktigt bra fight scener och har sagts vara den film bland klassiska kung-fu filmer som har dom bästa fight scenerna

Back