WRNU:s filmklubb 2025 v46

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
37,520
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v46 2025 – #668 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 
DreamScape
1984

Dennis Quaid är en sådan där helyllekille som jag direkt får en bra känsla för. Jag har gillat i princip alla filmer han har varit med in, mycket på grund av honom. Lägg då till min förväntan när namn som Max von Sydow och Christopher Plummer dyker upp bland namnen under introt. Jag började kolla på grund av premissen, om folk som kan träda in i andra folks drömmar. Jag blev överraskad av att se massor av ansikten som dyker upp jag aldrig sett utanför deras mest kända roll: Norm från Skål, "Warriors, come out and play-ay"-snubben och Kate Capshaw, för henne har jag bara sett som skrikande våp i en Indiana Jones-film. Premissen lät spännande men tyvärr gör dom inget av det, som i den mardrömspoetiska The Cell, utan manusförfattaren verkar bara ha haft en cool idé som den inte kunnat göra något med utan byggde istället någon sorts intrig i verkligheten istället. Jag blev lite uttråkad av den fåniga drivkraften hos skurken och försöket till psykadelisk synth-musik var verkligen horribel. Det sagt, jag tycker filmen funkar att softa till.

BETYG: 3/5
 
Jag har sett Guillermo del Toros nyligen släppta version av Frankenstein.

Jag blev lite besviken. Och det mest för att jag hade för högt ställda förhoppningar snarare än att det är en dålig film. För det är det inte. Den är rent löjligt snygg och den är rena drömmen för suckers för gotisk skräck-romantik med fallfärdiga ruiner och skarpa färgkontraster. Och jag gillar verkligen designen på varelsen. Vissa har kritiserat den och tyckt att han är för sexig. Jag tycker han balanserar perfekt mellan det sköna och det monstruösa.

Vad var då mindre bra? Det handlar mest om filmens pacing. En bit in så känns den både för långsam och för lång. Man hade lätt kunnat klippa bort tjugo minuter från den första halvan. Vi behöver till exempel inte en grundlig genomgång av Victor Frankensteins barndom för att förstå hans motiv. Man hade kunnat nöja sig med en introduktion av Victors bror och en redogörelse för hans föräldrars öden. Det hade man kunnat beta av på ett par minuter och sedan gått vidare.

Men filmen är klart sevärd. Jag ger den stabila 3/5 i betyg.
 
Jag såg Save the last dance (2001)

Julia Stiles, som vi känner från 10 things I hate about you och Bourne-filmerna, är en vit tjej som tvingas läsa på en övervägande svart skola. De andra barnen ägnar sig åt tonårsgraviditeter, hip hop, knarklangning och drive by shootings medan Julia mest vill vara kompis med folk.

Mycket dans och musik. Jag känner att jag har sett den här filmen förr, med en annan ramhandling, men samma film. Ni fattar.

Det är helt OK. Jag tror den är tänkt för en mycket yngre publik men jag hade trevligt ändå. Den får tre stjärnor.
 
Jag såg Ghost dog : The way of the samurai (1999)

Forest Whitaker är en man som studerat Hagakure lite för djupt och blivit lönnmördare åt den italienska maffian.

Rätt skruvad film. Mycket hip-hop i soundtracket.

Det är inte en dålig film, men den är rätt speciell. Vi drar till med tre stjärnor.

Överväg att se Leon i stället om du känner dig intresserad av den här. Leon är bättre men de är lika i vissa avseenden.
 
Frankenstein
2025

Jag gillade verkligen Mary Shelley's Frankenstein och tycker det är en av Robert de Niros bästa prestationer. Jag har också läst den flera gånger som serietidning när den postades i Fantomen(!). Så vad bidrar Guillermo del Toro med? Det är blott två av hans filmer jag gillat och jag har börjat fråga mig om Pans labyrint verkligen är så bra. Guillermo har en tendens att ta en kort historia, dra ut den och sedan få den att kännas ännu kortare. Det är snygga animerade stillbilder på skärmen och det är ett bra hantverk, men är det en bra film? Lägg därtill min besvikelse när Oskar Isaak - en skådis jag verkligen gillar - går stenhårt på det teatraliska. På ett sätt, man skulle kunna säga att det är en callback till Kenneth Branagh överspel. Så vad bidrar den här filmen med? Jag vet inte. Ser nu Mia Goth för första gången, för mig känd från sexploitationskräck, och hon gör en intressant tolkning. Jag kan tänka mig att filmen funkar att slökolla på, om du har 2,5 timmar till övers.

BETYG: 2/5
 
Jag tyckte det här klippet var intressant, särskilt som koncept där mer än bara regissör och skådespelare talar om filmen, särskilt när del Toro beskrev hur han filmer i en högre framerate och sedan drar ner till 24 fps för att få skådespelarna att bli mer docklika i sina rörelser.

 
Back
Top