WRNU:s filmklubb 2025 v41

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v41 2025 – #663 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Jag har under morgonen (då jag vaknade tidigt) sett komedifilmen beerfest.

Dom två bröderna Jan och Todd Wolfhouse får under sin farfars johans begravning reda på att en uråldrig tradition påbjuder att dom måste åka till München och delta på oktoberfest för att sedan sprida sin farfars aska över theresienweisse.

Väl på plats super dom sig fulla i ett öltält och springer på sin kontakt Mr schnitzelweisen som tar med dom till ölhävartävlingen beerfest som hålls av baron Wolfgang von wolfhausen.

Det visar sig att wolfhouse och wolfhausen är släktingar vilket ivrigt förnekas av familjen wolfhausen som hävdar att Johan inte var något mer än en stallpojke som stall receptet till Zee greatest beer in zee world ifrån familjen wolfhausen och sedan flydde till amerika med sin h*ra till moder.

Föraragde över tyskarnas elaka anklagelser utmanar Jan och Todd tyskarna på ölhävartävling vilken dom förlorar och får utstå djup förnedring.

Nu måste bröderna återvända hem till USA och sätta ihop ett team med suputer som kan utmana och besegra familjen wolfhausen i ölhävning.

Betyg 1-2/5. Det här är american pie frat boy bro humor.

Skämt som att en i det amerikanska ölhävarlaget måste hoppa av på grund av ptsd framkallad av en pingpong match i Thailand som slutade med att hen fick ett pingpong racket uppkört i anus eller att en deltagare i det amerikanska ölhävarlaget är judisk och när han går in nån sorts concentrated rage efter att blivit mobbad av tyskarna får hen the eye of the jew vilket innebär att hans ögonglober förvandlas till davidsstjärnor.

Det är på den här nivån humorn är igenom filmen och det var kanske roligt när man var i tonåren men som 43 åring är det inte lika kul längre

Jag har sett Lektioner i överlevnad (originaltitel: Persischstunden, internationell titel: Persian Lessons). Det är en tysk/rysk/belarusisk samproduktion från 2020 och utspelas i ett koncentrationsläger under Andra världskriget. Huvudpersonen, en ung belgisk jude, lyckas undgå en massavrättning på vägen till lägret genom att hävda att han inte är jude utan perser, detta genom att han, nära på av en slump, precis kommit över en bok på persiska som han kan visa upp som bevis. Det visar sig nämligen att en av lägrets officerare har "efterlyst" någon fånge som talar persiska då han vill lära sig språket.

Huvudpersonen, som efter dedikationen som står skrivet på den persiska bokens försättsblad, kallar sig Reza, inser nu att hans överlevnad hänger på att han lyckas lära någon tala ett språk han inte behärskar ett enda ord av. Så i ren desperation börjar han hitta på glosor, något som bara blir svårare och svårare ju mer tid som går. Speciellt då han måste ligga steget före den tyske officeren som, till skillnad från honom själv, har fördelen att kunna skriva upp orden i en ständigt växande tysk-persisk ordlista.

Filmen är en slags mental katt- och råtta-lek som bitvis är rent nagelbitande spännande. Det är också bra skådisar överlag.

Lektioner i överlevnad får 4/5.

Jag såg filmen på SVT Play.

Last edited:
Lite otippat blev det idag Nalle Puhs film - Nya äventyr i Sjumilaskogen från 2011.

Jag har ärligt talat aldrig förstått charmen med Nalle Puh innan och hade kanske inte jättehöga förväntningar men den här filmen landade bra för mig och minst lika mycket för vår yngste grabb på 7 år.

3/5
Gillar du att läsa böcker kan ni prova böckerna om Puh, de är närmast poetiska i sina formuleringar.

Min The Conjuring-resa fortsätter. Jag har sett The Conjuring 2 från 2016. I den återvänder vi till makarna Warren från del ett i serien. Denna gången tar de sig an ett fall i Storbritannien (bygger på ett, påstått, äkta fall från 1977.) med ännu en familj som terroriseras av demoniska krafter.

Det är lite samma sak som det från första The Conjuring-filmen, det mesta har vi sett förut. Men jag undrar om denna ändå inte är snäppet bättre. Filmen är snärtigt berättad och även om vi får en ganska lång uppbyggnad innan något egentligt otäckt händer så blir det ändå aldrig tråkigt. Precis som i ettan så har man vinnlagt sig att få till en nästan dokumentär stämning som bara ökar känslan av olust. Filmen innehåller ett par genuint skrämmande scener.

Filmen innehåller även element som pekar vidare mot spår som senare kommer att tas upp i The Nun-spinoff-serien.

The Conjuring 2 är än så länge nog den bästa filmen i serien. Den får 3.5/5.

Fantastic Four (2025)

Rätt bra film, som lever helt på designen (sextiotalssettingen är utmärkt), karaktärerna, och skådespelarna. Handlingen är bara sådär, och Galactus-porträttet är rätt dåligt. Manus hade mått bra av att tajtas upp litet - en hel del saker spretar eller får inte payoff. Men verkligen inte en dålig Marvel-film.

4-/5

Och Thunderbolts.

Nä, det här var vekt och inget vidare, som en av Marvels tv-serier (känns mest som en fortsättning på de också risiga Falcon & The Winter Soldier och/eller Secret Invasion). Svårt att inte jämföra med den oerhört mycket bättre Suicide Squad på DC-sidan (eftersom teamen har samma koncept).

Marvel-filmerna behöver verklig kämpa för att ens överleva fram tills X-Men kan komma och förhoppningsvis rädda franchiset.

2+/5

Last edited:
Svårt att inte jämföra med den oerhört mycket bättre Suicide Squad på DC-sidan (eftersom teamen har samma koncept).
Jag tänkte innan jag såg filmen att den skulle vara väldigt lik Suicide squad, men jag tyckte faktiskt inte att likheterna var så stora. Suicide Squad handlar ju om rena skurkar som gör saker under tvång. Här handlar det om karaktärer som gjort tveksamma saker i sitt förflutna som söker upprättelse och vill bli hjältar. Jag såg större likheter med Guardians of the galaxy.

Jag har sett King of Comedy från 1982. Den är en av Martin Scorseses mindre kända filmer men är, trots det, kanske min favorit ur hans filmografi.

Vi ser Robert De Niro som Rupert Pupkin, både misslyckad komiker som försöker få in en fot i underhållarbranschen och störd stalker, och Jerry Lewis som Jerry Langford, etablerad komiker, känd Talkshow-värd och Rupert Pupkins stora idol och förebild. Pupkin gör allt för att komma nära Langford som till slut tröttnar och allt eskalerar.

Som alltid när Scorsese är inblandad så är hantverket oantastligt. Samma sak med skådespeleriet. Detta gäller framförallt Jerry Lewis som överraskar som dramatisk skådespelare. Även värd att notera är Sarah Bernhard i birollen som Pupkins stalker-medhjälpare. Det förekommer även en hel del cameos av diverse kända skådespelare och komiker som sig själva

En sak, nästan metaartad, att notera med filmen är likheten med Joker från 2019. Den har en liknande handling. En störd komiker som desperat försöker få en break genom ett gästspel i sin idols tv-show. Men här är rollerna utbytta. I King of Comedy spelas komikern av De Niro medan han spelar rollen av den etablerade komikern i Joker.

En annan grej värd att notera, dock mest för musiknördar, är att ett par av medlemmarna i The Clash kort förekommer som statister i en gatuscen.

King of Comedy är en spännande och absurd historia om besatthet, idoldyrkan och att steg för steg, sakta sjunka ner i galenskap. Fler borde se den. Den får fyra stabila burkskratt av fem möjliga (4/5).

Filmen finns på SVT Play.

Efter mycket TV-serietittande så ger jag mig på filmhögen igen, idag blev det Mortal Engines (2018).
Jag såg reklam för den på TV, det är typ framtiden där folk har stoppat hjul under sina städer och åker runt med dem i krigar i ödelandskapet. Ascoolt!

Jag köpte filmen på skiva och har haft den liggande ett tag, men idag var det rätt tid.

Filmen är från 11 år. Och tja, det säger nog ganska mycket. Själva premissen är naturligtvis ascool. Men jag är för gammal och tråkig för att riktigt uppskatta den. För att få ut max av den här skall man nog vara 10-12 bast och se hela spektaklet på bio eller hemma med stereon så högt uppskruvad att basen gungar soffan.

Sedan är den datoranimerad i stora stycken. Det är så att jag önskar att den kommit 30 år tidigare, så de hade varit tvugna att ta till modeller och stop-motion, då hade den blivit en av sin generations mest minnesvärda rullar. Nu blev det dock rätt meh, jag snabbspolade inte genom några partier, men jag somnade ifrån en stund utan att tycka att jag kan ha missat så mycket. Två stjärnor.

Sett You've Been Trumped från 2011 som handlar om skotska tomtägare som blir överkörda när Donald Trump ska bygga golfbana. Jag tycker kanske inte den här filmen är jätteintressant bortsett just när man ser hur Trump gör sina uttalanden och förminskar missnöje (det var bara två personer som demonstrerade), överdriver det storslagna i allt han gör (det ska bli världens bästa golfbana) etc etc som är mer eller mindre exakt så han låter idag - men nu handlar det inte längre om en golfbana och dess grannar utan USA och världssamfundet.

3/5

I kontrast till Trumps upptåg i Skottland så såg jag Zeitgeist: Moving Forward från 2011 som är ytterligare en film i Zeitgeist-serien. Många intressanta och politiskt ofärgade reflektioner om vart världsekonomin är på väg och den alternativa vägen framåt.

4/5

Har även sett den danska filmen Kapringen från 2011 som handlar om ett danskt lastfartyg som blir kapat av pirater vid Afrikas kust. Blekt, ångestfyllt och framförallt välspelat drama.

4/5

Slutligen den här veckan (iaf hittills) har jag sett Amour från 2012 som berättar den tragiska historien om ett äldre par där kvinnan drabbas av stroke och hur deras förhållande ställs på prov och slutligen på sin spets.

4/5

Det är oktober, och skräck är inte min genre egentligen, men jag har sett The Toxic Avenger (1984). Detta kulturella mästerverk finns på Cineasterna.

Tio minuter in i filmen har vi fått oss en sexscen, fjolliga bögar och ett barn på cykel som blir överkört (två gånger) av våra skurkar. Tjugo minuter in i filmen har vår töntige* huvudperson ramlat ner i en strategiskt utplacerad tunna (utan lock, förstås) med giftigt avfall och förvandlats till Toxic Avenger. Och sen är det splatter för hela slanten, när The Toxic Avenger härjar runt och bankar skurkar så blodet stänker. Det måste nog ses för att uppskattas hur mycket alla spelar över och hur splattigt våldet är.

B-skräck alltså, men effektivt berättat. Icke en minut slösas bort i denna 82 minuter långa film. Jag fattar att det blev en klassiker, och blir lite nyfiken på de två uppföljarna. Se om vet jag väl inte, så svag fyra på krankskalan.

*) På gränsen till att det är att driva med förståndshandikapp snarare än att rollen är "töntig".

Ska du se remaken med Peter Dinklage?
Internet verkar inte kunna bestämma sig för om den rullen är från 2023 eller släpps i år!!??
Hursomhelst verkar den inte lika lätt att få tag i (Cineasterna har de tre gamla filmerna) och jag tänker inte jaga, men kommer den på streaming så.

Remaken gick på bio i typ en kvart nu under hösten men försvann ganska snabbt. Jag hade tänkt se den men missade den… Får vänta tills den dyker upp på de sju ha lämplig streamingtjänst.

Back