WRNU:s filmklubb 2025 v40

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v40 2025 – #662 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Jag har funderat på vad jag ska göra för Filmklubben #666 på Halloween.

En tanke jag hade var att se alla Halloween-filmerna. Men ärligt talat är jag helt ointresserad av dem. Till skillnad från Hellraiser ser jag verkligen inte poängen.

En annan vore att se ett gäng filmer med Halloweentema eller som utspelar sig på eller kring Halloween. Men jag vet inte, jag såg inte så många som faktiskt lockade mig.

Just nu är min minst dåliga idé att helt enkelt spendera höstlovet med att se ett gäng skräckfilmer av olika genre och ålder. Just nu är min skissade lista:
  • Alien
  • Get Out
  • Shaun of the dead
  • Ringu
  • Evil Dead
  • Night of the Demons
  • The Thing
Lite klassiker, lite nytt, lite seriöst, lite komedi, lite scifi, lite modern tid. En eller ett par faller säkert bort bara för att jag inte kommer lyckas se en film om dagen trots att jag är ledig, men det är i vart fall planen. Den enda av ovanstående jag inte tror att jag sett tidigare är Get Out, men det räcker ju med en ny film tycker jag…

Fantastic Four - First steps

Nej, det här var inte min kopp te. 3 av 5 på sin höjd.

Jag har sett Alien: Romulus. Med alldeles för lite romulaner, menmen.
  • Vi har sett rymdtruckers i Alien, rymdmarinsoldater i Alien, fångar i Alien, orakade rymdsluskar i Alien. Nu är det dags för dystopiska YA-ungdomar i Alien. Det funkar väl. Weyland-Yutani är ju ett skitföretag, och även om de är löjligt uppenbara med sitt förslavande av kolonisterna så funkar det i en YA-kontext.
  • Det är liiite mycket att huvudpersonen kan peppra ihjäl en hord xenomorfer. Visst att hon har en självsiktande pulse rifle, men det finns sex tidigare filmer som demonstrerar att civilister som inte heter Ripley är körda mot xenomorfer.
  • CGIan Holm har nämnts i andra Filmklubbentrådan. Det är något som är off med honom men jag är inte lika bra på att sätta fingret på det som andra. Han ser för ung ut på något sätt.
  • Ja och så passade de på att göra om, göra rätt med hybriden från Alien 4. Den är riktigt äcklig.
Det här landar väl ändå nånstans efter gamla ettan och tvåan, men bättre än de övriga (som jag ändå tycker är OK). Kan tänka mig att se om om ett tag. 4 på krankskalan.

Och så har jag sett The Old Guard 2. Första var lite ball, det här känns mest som vilken actionfilm med tacticoola legosoldater som helst. Fast de är odödliga med allt vad det innebär i biljakter och sånt. Och så slutar den med en cliffhanger för någon förväntar sig att få göra en tredje film, så denna tvåa är inte en komplett film.

Lite beige faktiskt. Gick väl att se, mycket svag trea på krankskalan.

CGIan Holm har nämnts i andra Filmklubbentrådan. Det är något som är off med honom men jag är inte lika bra på att sätta fingret på det som andra. Han ser för ung ut på något sätt.
Jag har en teori om detta som jag kom på när jag läste in scenariot Destroyer of Worlds till Alien RPG. Där förekommer en synth av samma modell som Lance Henriksons karaktär från Aliens. (Det är ingen spoiler. Den är öppet en synth och till och med en av rollpersonerna som spelarna har att välja mellan och presenteras redan innan själva scenariot startas.) Rollpersonens illustration ser mycket riktigt ut som Lance Henrikson men påtagligt yngre. Det fick mig att fundera över om inte synthar "åldras", dvs att materialet som utgör deras hud med åren blir lite mattare, stelare och med mindre "nybilskänsla". Om detta är något medvetet för att få syntharna att framstå som "mänskligare" eller bara något som sker naturligt med materialet låter jag vara osagt.

Det skulle kunna förklara effekten ovan. Eller läser jag in för mycket?

Jag lyssnade nyligen på ett avsnitt av filmpodcasten Bio min bio med Anders Jansson och Edvard af Sillén (Den är riktigt bra. Lyssna på den om du gillar film.). Där nämnde man att The Conjuring: Last Rites nyligen hade haft svensk premiär vilket påminde mig om att jag, trots att jag är skräckfilmsaficionado, aldrig sett en enda av filmerna i The Conuring-franchisen. Och då de båda poddarna ovan, två personer vars åsikter om film jag lärt mig respektera och lyssnar på, sade sig tycka om serien så beslöt jag mig för att försöka beta av den.

Hittills finns det nio filmer i The Conjuring-universat. Originalserien har fyra delar och det finns sammanlagt fem spin-offer i två olika serier. Jag kommer antagligen misslyckas att se dem alla då hela serien inte finns tillgänglig på de streamingtjänster jag har tillgång till men jag ska försöka beta av så många jag kan.

Så, jag har sett den inledande filmen i serien, The Conjuring, från 2013, den som startade det hela. Den handlar om det i vår värld existerande äkta paret Lorrein och Ed Warren, självutnämnda demon-/spökjägare och exorcister som försöker hjälpa en hemsökt familj. När filmen kom blev den en enorm framgång. Den blev kritikerrosad, många kallade den en modern klassiker och den fick, som sagt, ett flertal efterföljare.

Var den värd hypen? Delvis. Den är mycket kompetent filmad och är bitvis väldigt ruggig. Den har en nästan dokumentär känsla vilket bara förstärker den otäcka stämningen. Det är också överlag bra skådisar.

Finns det något som är mindre bra att säga om den? Ja. Efter ungefär halva filmen så slaknar det otäcka en aning när vi får reda på vad som ligger bakom hemsökelsen. Det är betydligt otäckare när hotet är okänt. Mot slutet blir läskigheterna mest mer av sådant vi redan sett och som dessutom var läskigare under första halvan av filmen.

Men på det stora hela är det en bra film som levererar. Den är inte något världsomvälvande mästerverk men den är helt klart sevärd för den intresserade monsterdiggaren. Framförallt så gör den mig mer nyfiken på resten av filmserien.

The Conjuring får tre solida hemsökelser av fem möjliga. (3/5)

Filmen finns att se på flera ställen. Jag såg den på HBO Max.

Last edited:
Jag har sett avtionfilmen TC 2000

År 2020 har naturkatastrofer drivit världens elit till att leva i en underjordsstad.

Jason storm är del av en elitenhet kallad the tracker communicators vars uppgift det är att skydda eliten mot onda surface dwellers.

Sedan sker saker som bla bla komplott, bla bla betrayal , bla bla revenge , bla bla onda surface dwellers osv.

Betyg 2/5: huvudrollen Jason storm spelas av mannen bakom tae bo och filmen skulle tydligen vara ett försök att sälja in martial arts redskap.

Bolo yeung är dock med i filmen och därför blir det automatiskt 5/5 i betyg

Nytt betyg 5/5

Sett filmen William Tell (2024) ... finns mycket snyggt att titta på. Men skådespel och repliker faller platt, lite som att de inte kunnat välja om det är teater eller dramafilm ... eller fantasy. Den här filmen skulle varit bättre som ren fantasy. Känns som den egentligen vill vara det.

Stark tvåa eller supersvag trea. Går att se, men då mest för att sno några saker till ett äventyr man sitter och planerar.

Jag har sett Hunger Games del 3a och 3b - Mockingjay part 1+2. De har delat sista boken i två filmer precis som Harry Potter.

Som ni kanske minns så gillade jag inte del 2 alls, och det var där jag slutade min läsning av böckerna. Jag dök därför in i avslutningen utan att ha någon aning om vad som väntade. Del 3a kändes ganska mycket som en fortsättning på 2an, jag var rätt oimponerad. Men idag när jag tog en lugn dag så såg jag sista delen och tusan, tyckte jag inte att den var bra!?

Det ser fint ut, det hade kunnat vara finare om inte allt var datoranimerat, men det var ändå rätt fina datoranimationer. Och hjältinnan har vuxit upp en del mot de tidigare delarna. På det hela taget rätt bra faktiskt.

Del 3a får två stjärnor. Men 3b, som faktiskt blir det bestående minnet som punkten till det hela, den får fyra stjärnor. Och hade kanske fått fem om jag varit i en annan sinnesstämning. Den är genuint rätt bra.

Serien som helhet kan väl få tre stjärnor, men jag tror inte det är så lätt att hoppa över de tidigare delarna och gå direkt till mandelmassan i den här bitvis ganska torra semlan till film.

Jag har under gårdagen ihop med lite korv,chips och några goda öl sett Iron warrior ifrån 1987 även känd som Ator il guerriero de ferro . Filmen är den tredje filmen om Ator Stridsörnen

Ator och hans bror blir åtskilda som barn av den elaka häxan Phoedra som på grund av detta blir bannlyst av nån sorts häxtribunal och av med sina magiska krafter.

18 år senare återvänder Phoedra med en maskerad krigare känd som mästaren av svärdet och tillsammans dräper dom rikets konung och dennes familj och tar över makten.

Enda överlevaren ifrån kungafamiljen är prinsessan Janna som i sista stund blir räddad av Ator ifrån att offras i nån sorts ritual

Ator och Janna måste sedan slå sig ihop och färdas till den myatiska ön stygian för att hitta en magisk artefakt som låter dom besegra Phoedra och mästaren av svärdet så Janna kan ta sin rättmätiga plats på rikets tron.

Betyg 3/5: Det är typisk 80-tals barbar action och vad man kan förvänta sig av en film I den kategorin

The Turin Horse - Filmen är ordentligt hyllad med fina recensioner och betyg på många håll. Det här funkar dock överhuvudtaget inte för mig. 1/5.
Såg den när den kom, på bio med en tjej. Tror jag gillade det jag såg men somnade lite här och där också.

En god vän skrattade gott när jag berättade: "Du kan ju inte gå på dejt och se Urinpesten!"

Jag har sett Torsdagsmordklubben (2025), en stjärnspäckad deckarkomedi om ett gäng pensionärer som klurar på gamla kalla fall som hobby, Baserad på en bokserie som jag inte har läst. Första fick lite uppmärksamhet tyckte jag, men tycker inte att följande delar verkar ha lånats så mycket på biblioteket jag jobbar i alla fall.

Nå, naturligtvis sker det ett mord i pensionärernas närhet, och klubben tar sig an att utreda det. Inte minst för att det hotar det lyxiga stället där de alla bor.

Första tio minuterna undrade jag om den här filmen verkligen skulle få nån udd, men rätt fort var jag inne i den, och se på tusan: mot slutet var jag helt med och tyckte den rundade av rätt starkt.

Det blir en krankisk fyra från mig.

Jag har sett Torsdagsmordklubben (2025), en stjärnspäckad deckarkomedi om ett gäng pensionärer som klurar på gamla kalla fall som hobby, Baserad på en bokserie som jag inte har läst. Första fick lite uppmärksamhet tyckte jag, men tycker inte att följande delar verkar ha lånats så mycket på biblioteket jag jobbar i alla fall.

Nå, naturligtvis sker det ett mord i pensionärernas närhet, och klubben tar sig an att utreda det. Inte minst för att det hotar det lyxiga stället där de alla bor.

Första tio minuterna undrade jag om den här filmen verkligen skulle få nån udd, men rätt fort var jag inne i den, och se på tusan: mot slutet var jag helt med och tyckte den rundade av rätt starkt.

Det blir en krankisk fyra från mig.
Jag var pepp pga kul ensemble skådisar och gillade böckerna (well, har bara läst de två första) men just första 10 minutrarna kändes rätt bleka och sen somnade jag. Kanske skulle man kika om ändå.

(Det hann förvisso kännas roligt att gå på den direkt efter att ha avslutat MobLand med Mirren, Brosnan och Geoff Bell.)

Såg den när den kom, på bio med en tjej. Tror jag gillade det jag såg men somnade lite här och där också.

En god vän skrattade gott när jag berättade: "Du kan ju inte gå på dejt och se Urinpesten!"
Ja jag ska inte säga nåt om att somna. Rätt säker på att jag somnat på bio till Natural Born Killers, Pulp Fiction och Konungens Återkomst :D

Angående The Turin Horse så strider jag verkligen inte för att kalla filmen dålig. Det handlar såklart bara om att där inte fanns något (överhuvudtaget, någonsin på något sätt) som tilltalade just mig. :D

Ja jag ska inte säga nåt om att somna. Rätt säker på att jag somnat på bio till Natural Born Killers, Pulp Fiction och Konungens Återkomst :D

Angående The Turin Horse så strider jag verkligen inte för att kalla filmen dålig. Det handlar såklart bara om att där inte fanns något (överhuvudtaget, någonsin på något sätt) som tilltalade just mig. :D
Aye, jag skulle inte gå och se den idag, inte ens på dejt 🙂

Back