WRNU:s filmklubb 2025 v37

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v37 2025 – #659 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Goldfinger (1964)
Sean Connery är hemlig agent i drottningens tjänst. Den här gången dras han in i en utredning som börjar med guldhandel och slutar med rafflande spänning. Dessutom heter Bond-bruden Pussy Galore (fantastiskt rollpersonsnamn) och spelas av Honor Blackman (även det ett fantastiskt rollpersonsnamn).

Den är bra, krystad handling till och från, men bra som Bond-film.

Den får fyra stjärnor, vilket är mer än jag tänkte när jag först såg den, men en natt av eftertanke höjer betyget.

The big bang (2010)

Antonio Banderas är en sådan där cool självföraktande privatdeckare som lejs av en proffsboxare för att hitta dennes försvunna flickvän. Sen blir det WEIRD!

DVDn är jättebra, klar och tydlig bild. Stundtals riktigt trevlig att titta på.

Filmen som sådan är helt ok, tre stjärnor.

Just det! Jag såg ju The Naked Gun (2025)

Det här är en komedi med rak koppling till de gamla Naked Gun-filmerna (och innan dess TV-serien Police Squad) med numera framlidne Leslie Nielsen som polisen Frank Drebin som jobbar inom specialstyrkan Police Squad. Liam Neeson gör här rollen som Frank Drebin Jr, son till Frank Drebin i de tidigare filmerna som slår sig ihop med ingen mindre än gamla Baywatchstjärnan Pamela Andersson för att lösa ett rån och ett misstänkt mord.

Jag var extremt skeptisk till att Neeson skulle axla den här rollen då han generellt sätt känns som en mer allvarlig skådespelare, men så här i efterhand inser jag att det är precis detta som gör honom perfekt i rollen. De gamla Naked Gun-filmerna har ju en komisk poäng i att huvudkaraktären har en allvarlig ton trots att allt runt omkring är fullständigt skruvat. och när han säger något roligt så är han fortfarande allvarlig, trots att dialogen är rolig eftersom de pratar förbi varandra (t.ex. när man undersöker en bilolycka, kollegan ställer frågan om föraren var påverkad och Neeson svarar utifrån att han själv varit ute och druckit kvällen innan).

Även om det här inte är en film i toppklass så tycker jag den var oväntat bra och mycket tack vare just Neesons allvarsamma Drebin Jr. som visade sig så mycket bättre än jag kunnat föreställa mig.

3/5

Jag snubblade över att Mr Nice Guy med Jackie Chan fanns på youtube (i inte superduper bra kvalité), och då blev det att jag kollade på den.

Det här är akrobatikaction från sent 90-tal (Jackie Chan är väl sin egen genre typ), och är det vad man vill ha så är det här ett bra sätt att spendera sin tid. Är man ute efter drama, fantastisk plot eller oscarsnivå på skådespeleriet så är du på fel plats.

Jag tyckte den här var sjukt rolig när jag såg den kring millenieskiftet. Inte riktigt lika rolig nu, kanske mest för att jag sett mer film (av olika slag) och den inte sticker ut på det sättet den gjorde för mig då.

3 hoppsparkar av 5.

Diamonds are forever (1971)
Vi tar farväl av Sean Connery som den hemlige agenten James Bond. Fast om man lyssnar på vad de säger i filmen så är James Bond tydligen någon sorts kändis, inte så hemlig som man kan tro. Iaf så är det diamantsmuggling på temat den här gången.

Det är en rätt skruvad film, även för att vara Bond. Och Bond känns gammal och grå, fast han var bara 40 bast när filmen gjordes. Men jag tror inte det var Sean Connerys fel att jag bara ger filmen tre stjärnor, och svaga sådana.

Diamonds are forever (1971)
Vi tar farväl av Sean Connery som den hemlige agenten James Bond. Fast om man lyssnar på vad de säger i filmen så är James Bond tydligen någon sorts kändis, inte så hemlig som man kan tro. Iaf så är det diamantsmuggling på temat den här gången.

Det är en rätt skruvad film, även för att vara Bond. Och Bond känns gammal och grå, fast han var bara 40 bast när filmen gjordes. Men jag tror inte det var Sean Connerys fel att jag bara ger filmen tre stjärnor, och svaga sådana.

Det är verkligen en av de svagare Bond rullarna!

Sen beror det ju på hur man ser på saken, men för mig var Never say never again den sista Sean Connery rullen.

Problemen med Diamonds are forever är enligt mig följande:

Man har i denna film tagit bort den uns av seriositet som de gamla filmerna hade för att istället göra en renodlad komedi. Och det behöver absolut inte vara fel i sig. Men filmen är tyvärr alldeles för långsam för att funka som en komedi. Och vissa av skämten fattar jag inte trots att jag sett filmen tusen gånger. Vad är grejen med astronauterna?!

Connerys lön åt upp en stor del av budgeten vilket påverkar både actionscener och effekter.

Stackars Connery är verkligen inte i form här.

Homofobin.

Det finns dock en aspekt med filmen som gör att jag ändå gillar den: Charles Gray som Blofeld! Han lyfter verkligen hela filmen!

Jag har sett eaten alive ifrån 1980.

Sheilas syster har försvunnit och joinat nån religiös kult ute I tjotahejtis djungler och Sheila vill hitta sin syster och återföra henne till civilisationen men problemet är att utöver den religiösa kulten som håller sheilas syster i sina klor så är tjotahejtis djungler fulla med vilda,blodtörstiga kannibaler så Shiela slår sig ihop med Mark en krigsveteran för att bege sig till tjotahejtis djungler för att rädda sin syster.

Det här är en sån där italiensk explotation cannibal shock movie i still med cannibal holocaust som försöker shocka och uppröra genom att vara så provokativ, grafisk och in your face som möjligt och hur försöker filmen få dig upprörd - Genom tortyrscener, våldtäktsscener, rasistiskt framställande av ursprungsbefolkning.

Betyg 1/5 det här var inte riktigt min grej

Last edited:
Arn 1 & 2 (2007-2008)

Egentligen ganska mediokra.

Men ändå otroligt att man i Sverige har producerat så pass storslagna, snygga, och påkostade epos.

Hackigt skådespeleri tror många tunga skådisar.

Bra rollspelsinpiration.

Får svag 3/5

Hade ändå velat se Ridley Scott göra Arn-filmerna. Visst, projektet blev till Kingdom of Heaven och vi vet ju hur bra det blev.

Directors Cuten där de inte klippte ut karaktären som är GUD i filmen om Gud är mycket bättre!

Folk brukar säga att director's cut är mycket bättre, men jag funderade mest på om jag inte bara såg samma film igen. :)

Jag tycker det är en helt annan film. Directors cutten har hela temat och allting som får saker att klicka.

Back