Ja, ju äldre jag blir och ju bättre hemmaupplevelsen av film blir, desto mer tenderar jag överlag att uppskatta liksom den sociala aspekten av biografmörkret, och det övrig publik tillför upplevelsen. Vill jag sitta helt ensam i ett tyst rum och se på bio så kan jag ordna det hemma, liksom. Bio ger mig 1) filmerna ett par månader i förväg och 2) den unika upplevelsen av att sitta med andra människor.
Jag noterade också att presentatören innan filmen (jag gillar verkligen att de har en fysisk människa som går ut och pratar numera) sade att man skulle typ "prata tyst så man inte stör andra" snarare än att man skulle vara tyst.
Jag tror att om biofilm ska ha en framtid så måste det nog vara den vägen man går. På bio ser man film med andra. Sen får de såklart ogärna överrösta filmen men dels är det ingen risk på IMAX och dels finns det ju oftast textning. =)
(Det här är definitivt en åsikt som jag är medveten om är kontroversiell, ja. Man ska respektera andra på bio eller för all del andra offentliga miljöer, men det behöver inte betyda att man sitter knäpptyst)
Jag är sen också rätt glad över att ungdomarne faktiskt går på bio. Och, såvitt jag märkte, inte hade mobilerna framme.
Ja, och specifikt skräckfilm har ju alltid fungerat minst lika mycket som en social upplevelse som att det handlar om filmen. Den genren existerar ju för att ungdomsgäng skall väsnas, skrika av jumpscares och sedan skratta.
Störs man av det så tycker jag man gott kan stanna hemma och låta de som fattar grejen ha sin bioupplevelse.