WRNU:s filmklubb 2025 v28

The Quiet Earth
1985
Soluppgång
Tre minuter in
Fortfarande soluppgång

Sex minuter in
En naken man i en säng. Stake!

Nio minuter in
En naken man går omkring. Stake!

15 minuter in
Man går omkring i en tom stad

18 minuter in
Man går omkring i en tom stad

---

Jag började kolla på Top 30 Most Underrated Science Fiction Movies of All Time på Watch Mojo och den här filmen var den första som kom upp och jag blev direkt intresserad. Lånade den gratis på cineasterna (kräver bibliotekskort). Det är väldigt mycket 28 dagar senare över början när vi får följa en vetenskapsmans (galenskap och) överlevnad i en tom värld. Filmen är baserad på romanen med samma namn och jag tror att det fungerar som roman, men sämre som film, särskilt med moderna ögon sett. Det finns inga tankar som direkt väcks av att se den här filmen. Knappt så att vi får se saker ur individernas ögon. Filmen bara är. Det sagt, produktionen är OK så det är ingen dålig film: den funkar att softa till.

BETYG: 3/5

BETYG: 4+/5 får den nog. Den var inte fantastisk. Men den var väldigt, väldigt bra. Jag velar lite mellan fem-minus och fyra-plus, men nu får det bli såhär.

Fast nu sitter jag ju och tänker att jag skulle vilja se om den igen snart och önskar att den redan fanns på streaming, så uppenbarligen ska den ha en femma.

BETYG: 5/5

Det är väldigt, väldigt, extra superkul att se en riktigt cool version av The Engineer från The Authority här, även om det är synd att hon får vara skurk. Jag tänker våga hoppas på en Gunn-ledd Authority-film. Eller kanske inte? Gunn tror jag älskar serier för mycket; The Authprity känns som helt fel sorts dekonstruktion för honom. Men nån annan skulle kunna göra den filmen i Gunns DC-universa.

FFFFFFFFF

Eftersom det är sommarlov och sådär så har jag faktiskt sett en film. Midsommar på SvtPlay. Den gillade jag faktiskt ganska mycket. Om man tänker att det är en skräckfilm som man ska se blir man säkert besviken, men om man tänker sig att det är ett wierd drama med sagotematik och några grisiga scener, som handlar om att göra slut så får man vad man är ute efter. Den kvinnliga huvudrollsinnehavaren gör ett jävla toppenjobb med att bära och liksom kanalisera alla filmens känslor - riktigt vasst. Allt är wierd och konstigt, och ibland humoristiskt fast på ett svart och märkligt sätt. Gillar också hur alla scener (efter inledningen) utspelar sig i ljusa miljöer typ. Det känns lite påhittat och skruvat som ljusa sommarnätter och -kvällar känns i Sverige.

Last edited:

Det konstiga med att de använder The Engineer är att de ju redan har en alt-universe version av henne specifikt för att slåss mot Stålmannen i Menagerie från The Elite.

Det är dock helt sjukt att live action The Authority karaktärer dyker upp, även så här långt in i superhjälte åldern. Ska de göra en superhjälte film där tre karaktärers krafter är att de kan göra vad som helst?

Det konstiga med att de använder The Engineer är att de ju redan har en alt-universe version av henne specifikt för att slåss mot Stålmannen i Menagerie från The Elite.

Jag tänker att hur konstigt det är väldigt mycket beror på vad man ska ha dem till. Om målet varit att varva upp till att göra What's so funny about truth, justice & the american way eller om det varit att bara ha en skurk med de specifika krafterna så håller jag med om att de borde använt Menagerie (eller snarare Vera Black, väl? Menagerie är väl Swift-alt:en? Med förbehåll för att jag egentligen inte har speciellt bra koll utöver vad jag läst på internets).

Men om tanken inte är att göra The Elite utan specifikt att göra The Authority (valfri variant) så är det ju inte alls konstigt; då är det bara plantering.

Jag undrar hur extrema de kommer låta The Authority vara. Som du är inne på ska de ju försöka samsas i ett universum med Superman och de andra. Just citatet från Gunn känns också en smula oroande; där känns det ju som att han utgår från en punkt där det redan är bestämt att Authority har fel. Det bästa tyckte jag med den serien var ju annars just spänningen som uppstår kring att "de har ju typ rätt, men…"

Samtidigt är ju en av de grejer Stålmannen gör i den här filmen – det är i förtexterna så inte ens jag räknar det som en spoiler – definitivt något slags typisk The Authority-grej. Att stoppa ett krig och hota en världsledare känns ju 100% som deras modus operandi; jag vet minst ett tillfälle där Midnighter gjorde exakt det.

Och att det här DC-universats Stålmannen är öppen för att göra lite Authority-grejer öppnar för en hel del intressanta grejer framöver. Jag gillade också att just den sortens frågor ändå flöt omkring i den här filmen även om de inte riktigt var i huvudfokus (även om intervjuscenen med Lois var jävligt bra).

Last edited:
Back