WRNU:s filmklubb 2025 v26

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v26 2025 – #648 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Jag har semester och har därmed tid att se hur mycket film jag vill. Såg Innan Frosten, första filmen av 13 med Krister Henriksson som Wallander.

Wallanders dotter flyttar hem efter ha gått ut polisskolan och tillsammans dras de in i ett läskigt fall.

Det var bra. Osannolikt att jag ser om den, men absolut trevligt medan det varade.

Den får 3 stjärnor, men jag har inte sett så mycket deckare så jag kanske får kalibrera om skalan när jag sett lite fler.

Såg Ballerina, eftersom jag i allmänhet gillat John Wick-filmerna, även om de blev mer och mer absurda för varje iteration.

Men jag vet inte... är inte den här formeln för att göra film uttjatad nu? Visst, fajtscenerna är coola. Visst, det är litet kul att se Ana de Armas göra det istället för Keanu Reeves. Men skillnaden mellan att se en man eller kvinna slåss försvinner mestadels eftersom alla de tränade mördarna i det här universumet kan ta orealistiskt mycket stryk. Detta till trots att det finns en scen tidigt i filmen där Eve (de Armas) uppmuntras att "slåss som en tjej" - filmen själv glömmer helt bort det efter den scenen.

Det tog mig ett tag att inse att både Gabriel Byrne och Ian McShane är med här och spelar olika karaktärer - ni kan inte casta två gubbar som är så lätta att blanda ihop!

Eftersom det är något av en omstart med en ny karaktär tonas mycket av mytologin ned, vilket är skönt, men faktum kvarstår att det finns absurt många professionella mördare i den här världen.

Jag kan på sätt och vis förstå att John Wick är med för att "pass the torch" så att säga, men var det verkligen nödvändigt att låta honom rädda Eve vid flera tillfällen? Det stjäl en del av hennes kompetens.

Slutligen måste jag få reta mig litet på slutet. Det känns väldigt mycket som "sequel bait", som att de vill göra 4 filmer om den här karaktären också. Vad jag menar är att även om de mest uppenbara trådarna i handlingen knyts ihop - att hon får hämnd för sin far och räddar den lilla flickan - så lämnas de större frågorna filmen vill ställa - om öde och sådant - obesvarade. Den första John Wick kändes betydligt mer avslutad, de var ju tvungna att hitta på en massa nya nonsens-regler för att kunna göra fortsättningarna. Hade det inte varit ett mer intressant slut om till exempel Eve hade fått bli den nya Kanslern för kulten eftersom hon besegrat den föregående?

Nåväl, det gjorde ju inte på något sätt ont att se detta, så 3 av 5 är den ändå värd i betyg.

Back