WRNU:s filmklubb 2025 v22

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v22 2025 – #644 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl har 8.1 på imdb och finns att titta på hos Disney+.

Har sett den en gång förut (när den kom typ) och har sett film två och tre (tror jag iaf, orkar inte gräva) också. Ingen av filmerna mer än en gång.

Det visade sig att jag verkligen verkligen ogillade
hela odödlighetsgrejen hos de förbannade piraterna, vilket gör att filmen går fram "jag var jättesugen på att se en piratfilm efter att ha lyssnat på Historiepoddens piratavsnitt" till "den här filmen är nere på en svag 2/5, jag bryr mig inte alls om hur det går för en endaste person" ungefär när Black Pearl dök upp första gången, och då är det myyyycket film kvar
.

Så det var ju synd, för jag minns det som att jag gillade den förra gången jag såg den. Då visste jag ju inte vad som skulle hända, och även om jag inte hade alla detaljer i minnet så var huvuddragen uppenbara och det blev en hög grad av transportsträcka av allting nu.

Gillar du pirater, matiné och disney-filmer (det går lagom bra för de goda och lagom dåligt för de onda) och inte har sett filmen så måste du givetvis göra det! Har du redan sett den måste du verkligen älska pirater för att det ska vara någon poäng med att se filmen igen.

Jag har sett Captain America: Brave New World. Presidenten är röd och kolerisk. Samtidigt, i filmens värld...

Skämt åsido, Falcon är nya Captain America (för oss som inte sett Falcon & the Winter Soldier än).
  • Den här filmen blev inte så populär, så jag var inte så spoilad förutom av Disneymarvel själva - Leader är med, Ford blir Röde Hulken. Det var ju kul att få bli lite överraskad av saker.
  • William Hurt är död så nyblivne presidenten Thunderbolt Ross spelas av Harrison Ford. Han bär förstås halva filmen på sina axlar.
Den är lite blek men inte alls så dålig som folk säger. Svag fyra.

Sen har jag sett Mickey 17 på HBO Max.
  • Robert Pattinsons karriär efter Twiligt är ju nästan lika cool som Radcliffes efter HP.
  • Samma regissör som Parasit alltså? Det köper jag.
  • Tror jag hade sett björndjuren i nån trailer men jag hade väl förträngt det eller var iallafall inte beredd på att de skulle vara så stor del av filmen. Najs.
En solid femma.

Jag har sett untill dawn.

Clover och hennes vänner beger sig ut på jakt efter clovers försvunna syster Melanie och efter att talat med en anställd på en bensinstation beger dom sig mot gruvstaden Glore Valley då dom fått reda på att ett flertal personer försvunnit i Glore valley genom årens lopp.

Ett kraftigt lokalt regn tvingar dom att söka skydd i ett turistcenter och nu börjar konstigheterna där dom blir fångade i en tidsloop som återstartas om någon dör och ända sättet att bryta tidsloopen är att överleva natten.

Betyg 3/5. Det här är en skräckis som bygger på tv-spelet untill dawn men som ändå är sin egen grej och inte följer storyn i tv-spelet .

Vad skall man mer säga ,jag var väl inte direkt jätte imponerad av vad jag såg

Peter Stormare är dock med och gör en repris på sin roll ifrån spelet.

Spider-Man: Across the Spider-Verse 2023

Multiversumtrams. Synd då första filmen var riktigt bra. Manuset verskar vara skriver av en chatbot.

Ser ut som en jäkla migrän.

Får svag 1.5/5 förutsatt att slutet (som jag inte mäktat med än) är okej.

Kommer ni ihåg Fear Street-filmerna? En trilogi sammanhängande helt dugligt hantverksmässiga skräckrullar som Netflix släppte sommaren 2021. Jag såg del 1, del 2 och del 3 och skrev om dem.

Nu har det kommit en till – Fear Street: Prom Queen. Det är en fristående rulle i samma universum och tidslinje. Denna gång handlar det om ett gäng tjejer som tävlar om att bli just prom queen, och så går det… dåligt… pga att det givetvis finns en seriemördare. Jag tycker inte att det är en spoiler att säga att det är en mördare inblandad – det är en skräckfilm om prom queens och den utspelar sig 1988 liksom.

Precis som de tidigare filmerna är det här absolut ingenting nyskapande. Det här är bruks-skräck liksom. Helt Vanlig Skräckfilm. Det är ju också lite Netflix signum; deras filmer är ganska oöverraskande. Ganska mycket som om man kört alla filmer i en mixer och sen låter predictive text skriva manus (lite som ovanstående skribent säger om Across the Spider-Verse alltså, även om jag absolut inte ens håller med lite-litegrann om att så är fallet med den filmen).

Men ja, okej. 1988, och det 80-talas mer än – är jag ganska säker på – 80-talet någonsin 80-talade. Varenda minut fylls med referenser och mode och musik som påminner oss om när filmen utspelar sig. Och det ger onekligen en speciell känsla till filmen, som inte är oangenäm. Ett slags förhöjt 80-tal liksom. Kombinerat med fullt dugliga och vad det verkar fysiska splatter-effekter så blir det ändå på det hela taget en helt OK röra.

Är den generisk och oorginell? Ja absolut. Har den intressanta, djupa, välskådespelade karaktärer? Nä, inte särskilt. Är manuset ostyligt? Mja. Men är den ändå värd att se? Javars, det är den nog faktiskt.

BETYG: 4−/5

Last edited:
Jag har även jag sett fear street: prom queen

Jag håller med @krank i det hen skriver i sin recension men där vi skiljer oss åt är att jag inte kommer vara lika generös med mitt betyg utan det blir en trea

Betyg: 3/5 en dussinskräckis i Netflix regi.

Multiversumtrams. Synd då första filmen var riktigt bra. Manuset verskar vara skriver av en chatbot.

Många förvånande miner. Tycker folk sånt här är roligt? Ingen historia, ingen plot ingeting. Bara halvdåliga skämt och massa spider mans som flyger runt i olika universum

Herregud vilket ”slut”. Åker ner till 1/5.

Ingen historia, ingen plot ingeting.
Det är en massa personlighetsutveckling, många saker som skiljer sig från hur vi trott karaktärerna är i första. Men jag kan hålla med om att det känns fattigt med en massa introduceringar som inte kommer att skördas förrän i nästa film.

Min andra recension av filmen:

Last edited:
Back