WRNU:s filmklubb 2025 v21

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v21 2025 – #643 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Det finns en kategori filmer som är liksom… bra, som man kan rekommendera, men som man samtidigt kommer att glömma bort inom en vecka. Havoc är en sån. Det är en välgjord blodig-kaos-action-noirfilm med Tom Hardy, Timothy Olyphant och Forest Whitaker. Där mer eller mindre alla karaktärer är korrupta, dåliga människor.

Huvudpersonen, vars namn jag redan glömt men som spelas av Hardy, är en korrupt mordutredar-snut som också är en dålig farsa och, eftersom han spelas av Hardy, också generellt ganska sleazy på det där sättet som får en att hela tiden vänta sig att Venom ska titta fram bakom ryggen på honom. Han har fått en ny partner, en tjej som jag också glömt namnet på men som är, ni vet, en ärlig snut. En riktig enhörning. Det finns en korrupt politiker, det finns kinesisk maffia och hämnd och det finns en massa kokain och pengar och så vidare. Två kriminella ungdomar som, förutom att de rånade en lastbil full med koks och kastade en frys på en polisbil så polisen hamnade i koma, knappt gjort något fel men som sedan hamnade på fem ställe vid fel ställe och nu måste fly.

Ja, lagom rörigt alltså.

Överlag är filmen ett bra steg över de vanliga Netflix-exklusiva filmerna. Den är snygg och har bra action, lagom spretig handling osv.

Det är egentligen mest en sak jag kan säga emot den… Den hade nog upplevts som mycket bättre innan John Wick. För ni vet den där grejen John Wick gjorde med sina actionscener, att den liksom visade att om man bara låter bli att skaka kameran och snabbklippa hela tiden så blir allting mer brutalt och jävligt och dessutom snyggt? Det gör inte den här filmen. Här är det gammelklassisk shakycam precis hela tiden, och snabba klipp så man nästan riskerar att missa de snyggaste splatteffekterna. Vilket är synd, för actionscenerna ÄR snygga. Men de hade kunnat vara ännu snyggare om vi faktiskt fått se på dem.

BETYG: 4−/5

Gårdagskvällen var en spendera kvällen på soffan framför tv'n med öl och chips kväll.

Valet av kvällens film föll på the devil bat.
The devil bat är en svartvit skräckis ifrån 40-talet med Bela Lugosi i huvudrollen.

Dr. Paul Caruthers (Bela Lugosi) erbjuds 5000 dollar i bonus av sina arbetsgivare men 5000 dollar är en struntsumma jämfört med dom miljoner Dr. Caruthers hjälpt till att fylla sina arbetsgivares bankkonton med.

Som dom elaka och dumma ärkekapitalister dom är så anser Dr.Caruthers arbetsgivare att han inte har rätt till några mer pengar än bonusen på 5000 dollar då han sålt sina rättigheter.

Dr.Caruthers blir ledsen och förbannad och experimenterar i hemlighet fram stora fladdermöss som han tränar att dras till en viss aftershave.

Dr.Caruthers ger alla sina fiender denna aftershave som ett varutest för ny aftershave och släpper sedan lös sina fladdermöss för att utkräva hans hämnd.

Betyg 3,5/5 det är svartvit 40-tals b-skräckis med Bela Lugosi ifrån hans poverty row era , filmen anses tydligen som den bästa filmen ifrån Bela Lugosis poverty row era.

Filmen skall tydligen även ha en uppföljare devil bats daughter så det får nog bli att se den här näst.

Kenobi: A Star Wars Saga, Pentex cut
2023

En prequel till originalfilmer och tar vid tio år efter Phantom Menace-triologin. I denna historia övervakar Obi-Wan Kenobi Luke när han får ett meddelande om att Leia har blivit kidnappat och blir indragen i en snara som dras åt mer och mer om hans hals allt eftersom minutrarna passerar. Jag hade ingen lust att se serien men fan-redigeringen har fått bra kritik och jag hade två timmar att slå ihjäl. "Filmen" känns skriven av ett fan utan erfarenhet av film. Dialogerna är pinsamma och många ageranden är jättekonstiga. Som en spelledare som mest riffat. Det positiva är att det är solida skådespelarprestationer, framförallt från barnen. Vivien Lyra Blair i rollen som tioåriga Leia har liknande vuxenhet som Natalie Portman i Nikita och jag hoppas att vuxenvärlden inte sabbar denna unga skådespelare, för det ska bli intressant att se hennes rolltolkningar när hon blir äldre.

Solida skådespelarprestationer, förutom från Kumail Nanjiani som är pinsamt dålig - Gal Gadot-pinsamdålig. Fotot är väl schysst och fan-versionen har dragit mycket inspiration från originalfilmerna i hur filmen känns, men mycket cred ska också gå dom som redigerade serien, för hur de leker med kontrast/ljus är superbt. Fast medan jag tittar funderar jag på om historien i sig har något existensberättigande ... och jag kan inte säga att den har. Den bidrar med absolut ingenting ... ger inget som helst inget djup till Star Wars-universumet, men filmen i sin helhet funkar väl om du vill softa.

BETYG: 3/5

Last edited:
Jag har sett Mickey 17 från 2025, med regi av koreanska Bong Joon Ho, även känd för Snowpiercer, The Host och, framförallt, Oscars-vinnaren Parasite. Handlingen centreras runt en rymdexpedition till en avlägsen planet i syfte att etablera en koloni. Mickey Barnes, spelad av Robert Pattinson, har stora skulder och är jagad av en mordisk lånehaj. För att komma undan tar han jobbet som expeditionens "Expendable", en utbytbar resurs/försökskanin som ges alla farliga uppdrag eftersom att om/när han dödas så printas han bara ut på nytt igen.

Allt detta får vi i diverse flash-backs. När filmen börjar har Mickey dött sexton gånger under expeditionens färd och är precis på väg att avlida en sjuttonde gång.

Jag gillade den här. Det är en märklig blandning av Sci-Fi, svart humor/Slap-Stick och Thriller/Action. Överlag bra skådisar, framförallt Pattinson men även Mark Ruffalo som expeditionens både korkade och listige ledare med klart auktoritära övertoner. Manuset är bra med flera vändningar som i alla fall jag inte såg komma.

Mickey 17 får 4 både komiska och fruktansvärda sätt att dö på av 5 möjliga. (4/5)

Filmen är lätt att se. Den finns tillgänglig på HBO Max, Prime Video och SF Anytime och kanske även någon annanstans.

Jag har sett devil bats daughter

Filmen är en uppföljare till the devil bat och kom ut 1946.

En ung vacker kvinna spelad av rosemary la planche (1941's miss america) påträffas i ett tranceliknande tillstånd.

En taxichaufför påstår att han kört kvinnan till Dr.Caruthers gamla bostad så en polis och en av hennes grannar Dr.Elliot tar med sig henne till Dr.Caruthers bostad.

Med psykologen Cliff Morris hjälp får dom reda på att den unga kvinnan är ingen mindre än Dr.Caruthers dotter Nina och att Dr.Caruthers utförde djävulska experiment med fladdermöss som gav honom ryktet att vara en vampyr.

En massa skumma saker sker vilket leder till att dom tror att Nina är galen , Cliff Morris olyckliga fru intresserar sig för Nina och likaså den återvändande soldaten Ted Master och tillsammans bevisar dom att Cliff Morris har diaboliska planer satta i verket.

Betyg 2,5-3/5. Uppföljare till devil bat utan någon returning cast och som känns väldigt löst kopplad till devil bat

Jag har sett Wannsee 1942 från 2022. Det är en tysk produktion som, precis som titeln antyder, handlar om den konferens som hölls i Wannsee utanför Berlin där nazistregimen tog beslutet att dra igång förintelsen i industriell skala. Det har gjorts filmatiseringar om konferensen tidigare. Den första var en västtysk TV-film på 80-talet och 2001 gjordes den engelskspråkiga Conspiracy med Kenneth Branagh både framför och bakom kameran men det finns även andra, både film och tv-serier, som behandlar konferensen i olika utsträckning.

Filmen är nästan dokumentär i sin utformning. Som dokument och som ett sätt att förstå historien är den ypperlig. Dessutom så är den inspelad i villan där den faktiska konferensen hölls, numera ett museum över förintelsen i allmänhet och konferensen i synnerhet. Så historien känns hela tiden oerhört nära.

Är den bra som film? Nja, filmen har vissa problem. Och det handlar inte om vare sig regi, manus, skådespeleri eller något annat filmrelaterat. Alla inblandade filmarbetare gör ett toppjobb. Utan det handlar snarare om ämnet i sig. För konferensen var på inget vis dramatisk eller spektakulär. Inga av deltagarna, i alla fall de man efteråt kunde fråga, såg den som särskilt speciell när det begav sig. Det var bara en i en lång rad av möten där olika aspekter av "judefrågan" diskuterades och beslöts kring. Det är först efteråt den har fått den betydelse i historien den har idag. Och då produktionens stora mål, glöm inte att filmen släpptes exakt 80 år efter konferensen och faktiskt visades i tysk tv bara fyra dagar från konferensens exakta datum, är att belysa det historiska skeendet så blir det aldrig särdeles dramatiskt. Vi får en samling byråkrater som mest sitter och diskuterar lagstiftning och logistik. Det är ett stort antal "enheter" som ska transporteras och vid framkomsten ska "behandlas" och hur allt detta ska organiseras. Det enda som hindrar tittaren från att bli uttråkad är vetskapen om att det man pratar om är människor och att många av dem kommer att vara döda inom ett par timmar efter ankomsten. Så trots allt så sitter tittaren delvis som på nålar.

Så vilka ska se Wannsee 1942? De med ett intresse för historia och/eller det man brukar kalla ondskans banalitet. Filmen finns att se på SVT Play.

Wannsee 1942 får betyget 3/5.

Back