WRNU:s filmklubb 2025 v20

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v20 2025 – #642 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Det har diskuterats mycket Tolkien här på forumet vilket jag tycker är kul! Blev därför lite inspirerad att tillslut se War of the Rohirrim.

Jag kan ju börja med att säga att jag inte hade de bästa förväntningar på denna film, trots att jag älskar Tolkiens Midgård. Dels tyckte jag att Midgård och anime var en kombo som jag tyckte lät riktigt illa. Sedan tycker jag att Rohan inte är en av de mest intressanta grejerna med Tolkiens Midgård. Och krigsskildringar är bland det mest ointressanta inslagen som finns i fantasy.

Och ja, typ alla mina farhågor blev besannade. Till att börja med det där med anime. Filmen är snygg, men när jag tänker Tolkiens Midgård är anime bland det sista jag associerar det med. Det skaver verkligen för mig och jag har svårt att inte störa mig på det under filmens gång. Personligen hade jag alla gånger föredraget ett homage till Ralph Bakshis stil. Hur coolt hade det inte varit att köra motion capture med dagens teknik och lägga animationerna nära filmen från 1978!

Vidare att det handlar om Rohan. Av alla intressanta grejer som finns i Midgård, varför väljer man att göra en film om just detta folk?! Det är inte så att jag hatar Rohan, men det är ju en extrem trist sak att berätta om jämförelse med exempelvis alver, dvärgar, hobbitar, valar eller mycket annat människofolk. Vem var det som plöjde Tolkiens alla verk, fastnade för just Rohan och utropade: "Här har vi det! Detta är helt klart det mest intressanta att berätta om!"

Som krigsskildring funkar det dock ändå hyfsat. Som sagt, jag är inte överförtjust i sådana, jag tycker helt enkelt inte att de är särskilt intressanta. Men den är ändå mer spännande än många andra, här får jag ändå ge ett ganska bra betyg.

Tyvärr finns här andra problem. Till att börja med är karaktärerna urtråkiga. I princip alla är verkligen lövtunna stereotyper, ointressanta personligheter med de mest basala drivkrafter. Det finns verkligen ingen orsak att bry sig om någon alls. Eller, Olwyn och Tragg är något intressanta, men i övrigt är det bedrövligt.

Vidare dras storyn med en hel del brister. Själva huvudkonflikten fyller sin funktion men det förekommer en hel del sidostorys som är rent dåliga. I filmens mitt förekommer det ett mysterium med en försvunnen kung. Hur detta mysterium skildras och klaras upp är verkligen uselt. Jag vet att det förekommer i originalberättelsen, och idén som sådan är det inget fel på, men genomförandet är verkligen dåligt. Det finns även en fullkomligt bisarr sidostory om orcher som samlar ringar. Payoffen till denna är bra om man gillar fanservice (vilket jag gör) men upptakten är jättekonstig!

Nu låter det som att jag hatar filmen. Så är inte fallet. Den är fullt duglig om man vill se en underhållande krigsskildring i en fantasymiljö. Det blir dock inte bättre än så, man får lite krig och fart och fläkt. Jag hade gärna velat haft mer och det är såklart synd, och det är tråkigt att det finns så många brister, men jag kan ändå inte säga att jag ångrade att jag såg filmen eller hade tråkigt under filmens gång. Så, jag skulle nog klassa detta som mellanmjölk i dess renaste form.