WRNU:s filmklubb 2025 v18

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v18 2025 – #640 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Så jag har sett en film om ensamhet och om depression och ångest, om skam, och om hur man måste stötta varandra. Ingen människa klarar sig egentligen helt själv, och sitter man bara ensam och grubblar är det väldigt lätt att bara falla ner i ett nihilistiskt hål av självhat och poänglöshet. Filmen handlar också (som så många andra) om funna familjer och så.

Öh, ja, jag har alltså sett Thunderbolts*, en film som är mycket bättre än det är rimligt för den att vara. Det är såklart en massa Marvel-superhjälte-action också, och den typiska quippy Marvelhumorn är på plats. Så hatar man sånt så kan man skippa den här filmen.

Men, det här är alltså egentligen samma grundkoncept som The Suicide Squad. Eller ja, de är väl mer skumma regeringsagenter än skurkar, så inte riktigt samma grej. Men det är i varje fall liksom B-gänget: Ghost från Ant-Man and the Wasp, Yelena och Red Guardian från Black Widow, Vi har Captain America Hemma från The Falcon and the Winter Soldier, och vi har Bucky Barnes. Ingen av dem är liksom helt vördelös, men det är inte A-listers. De är nånstans allihop losers. Och nu tvingas de ihop av… omständigheter. Och måste som del av det… bearbeta trauman och lära sig lita på varandra.

Och jag menar okej, det är en Marvelfilm så en del av att bearbeta sina trauman landar i att man ska slå dem hårt på munnen, men ändå, liksom.

Alla inblandade gör ett bra jobb, det känns som att alla inblandade tar filmen och dess koncept och handling på allvar vilket också säljer det. Sen är ju Florence Pugh skitbra överlag, och David Harbor gör en så jävla bra Red Guardian.

All in all en väldigt schysst Marvelrulle. Man kan skippa den om man tröttnat på Marvel och hjältar, men det tänker jag borde säga sig självt.

BETYG: 4+/5

Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Fan, krank hann före mig och skrev allt jag tänkt skriva om Åskviggarna*.
Till och med samma betyg.
Nåväl, han besparade mig tiden det skulle tagit att skriva det, antar jag. :cool:

Rickard

Urverk speldesign
Exterritorial
2025 (tysk titel: Exterritorial)

Sara har fått jobb på amerikanska ambassaden och har tagit med hennes son Josh. När Josh försvinner ställs hela hennes värld på ända. Överraskningen? Hon har PTSD från hennes tid som krigsveteran och har däribland vanföreställningar. Jag antar att du förstår vartåt detta barkar ... men inte. Filmen har mer än så att ge. Jag hade gett denna film en fyra utifrån den premissen men tyvärr är action-scenerna, även om de är schysst, rätt ologiska. Jag tror aldrig jag varit med om att utslagna kroppar växlat plats från en scen till en annan. Det är rörigt, men ännu rörigare för att handlingarna inte följer varandra, utan det är rejäla redigeringsmisstag. Historien är dessutom såpass tillknycklad att man sitter och funderar "Varför? Varför gör karaktärerna detta?". Det sänker betyget till en steg och är därmed en film som funkar att softa till.

BETYG: 3/5

Rickard

Urverk speldesign
Havoc
2025

En intressant film som följer flera karaktärer vars banor korsas när ett tillslag sker i den undre världen. Jag började se filmen mest för att Tom Hardy och Timothy "Justified/Deadwood" Olyphant var med: jag ville se dessa coola ansikten tillsammans. Skriven av Gareth "The Raid" Evans och råheten i slagsmålen påminner väldigt mycket om när jag såg Bourne-filmerna (jag har bara sett första). Det som är sämst i filmen är Tom Hardy. Han levererar ingenting, utan bara är Tom Hardig. Jag sitter mest och funderar på vilken okänd person som inte fick rollen som hade gjort mycket mer av den. Egentligen kan jag säga samma sak om alla kända skådespelare som är i filmen. Det här hade kunnat varit någons genombrottfilm. Möjligtvis är detta ett genombrott för Jessie "Shadow and Bone" Mei Li, där jag blev förvånad att hen kunde prata kantonesiska, men tydligen fick denna film hen att reflektera över sin dissonation mellan att vara brittisk och ha kinesiskt ursprung. Jag vet inte vad jag förväntar mig av filmen, men jag förväntade mig mer. Filmen är på tok för fragmentarisk. Funkar ändå att softa till.

BETYG: 3/5