WRNU:s filmklubb 2025 v17

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v17 2025 – #639 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Hellzon

Långsamma Vargen
Det var väl egentligen förra veckan men...

Jurassic World: Fallen Kingdom har jag sett. Habil dinosauriefilm. Nån gång i tiden har jag sett första Jurassic World och inte skrivit om den i Filmklubben. Den är i stort sett ettan... igen. Fallen Kingdom är litegrann Lost World... igen, men det finns åtminstone lite nytt.
  • Chris Pratt är bättre när han får vara lite rolig. När han ska vara hård och allvarlig som i Guardians of the Galaxy 3 eller första Jurassic World funkar det sämre.
  • Jag har nån stående killgissning om att Jurassic Park satte ribban för dinosauriefilmer 1993, och sen har inget dinosauriemedia riktigt nått den ribban. Antingen är dinosaurierna dåligt gjorda (Terra Nova), eller så är de korkade zombiemonster (65, de flesta filmer med King Kong). Fallen Kingdom klarar sig hyfsat genom att följa i spåren efter fyra tidigare filmer.
  • Det finns en lillgammal unge. Hon är på hemmaplan där hon kan göra trovärdig nytta, istället för som superbarnen i Jurassic Park 2 och 3 som rundsparkar velociraptorer och överlever själva på dinosaurieöar. Funkar.
  • Indoraptor är inte bra på indo-europeiska språk. Den är en hybrid av Indominus Rex från förra filmen, och velociraptor. Kanske är jag trög men jag kopplade inte det förrän jag såg filmen, fast jag var rejält spoilad.
  • Jag blir ändå lite sugen att se nästa rulle.
Funkade ändå, men jag behöver inte se om den. Jurassic World är en trea, Jurassic World: Fallen Kingdom får en fyra.

Sen har vi äntligen sett Barbie. Den börjar med apscenen från 2001. Såld.
Alltså, jag är väl inte lika begeistrad som vissa andra, men det är inte ett uns tråkigt nånstans i filmjäkeln.
  • Proppfullt med kända skådisar, och så vill man kolla på IMDB var man känner igen dem från. Och så listas förstås massvis av dem som spelandes "Barbie" eller "Ken" för det är de rollerna de har.
  • Kate McKinnon som Trasiga Barbie är förstås MVP i filmen.
  • Ken blir filmens skurk när han upptäcker nån slags Andrew Tate-ideologi. Det skaver ju lite att han blir förlåten, men å andra sidan är han etablerad som alldeles för dum för att vara ond på riktigt.
En stark fyra är det.

Sen såg jag Terminator: Dark Fate på tåget till Gothcon. John Connor blir dödad och Sarah Connor är jättebitter. Vänta nu, är det här något som etableras i Terminator Genisys? Nej, det är en alternativ uppföljare till Judgement Day som ignorerar Rise of the Machines, Salvation, Genisys och Sarah Connor Chronicles. Så filmserien om alternativa tidslinjer har nu alternativa tidslinjer. JÄTTERIMLIGT.
  • Jaja, det är ju en bättre trea än Rise of the Machines. Förmodligen tredje bästa av de filmer jag sett (alla långfilmerna utom Salvation).
  • Rätt uppenbar girl power-film. Inte mig emot. Synd att John Connor blir kylskåpad, bara.
  • Och på tal om den scenen - den är ljus, och alla tre skådisarna lär väl vara CGI då de spelar unga Sarah, John och Terminatorn. Det ser inte bra ut. Det är väl rätt gott om annan CGI i filmen men den döljs av att det är mörkt hela jäkla tiden.
Den var väl typ en svag fyra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Mickey 17.

Den handlar om en loser som för att komma undan sina skulder och en mordisk lånehaj skrivit upp sig som "Expendable" på ett koloniseringsskepp lett av en misslyckad och auktoritär politiker som numera grundat en (person-)kult som officiellt är ett företag. En expendable är alltså en person som ledningen på skeppet kan bestämma att han ska dö närhelst det behövs, och sen klonas han bara (intakt med minnen, typ, dont worry about it).

Eller vad den egentligen handlar om är ju vad det innebär att vara människa, theseusskepp, identitet, relationer, fascism, kolonialism och kapitalism. Bland annat.

Det här är en fantastisk film. Från början till slut, en fantastisk film. I mina ögon en av scifigenrens storheter. Kanske den bästa film om kloner jag sett. Inte supersubtil i sina politiska budskap, men effektiv. Och med tillräckligt mycket annat som pågår för att det ändå ska kännas som ett rätt nyanserat resultat.

Jag tycker om människosynen i den här filmen. Människor som komplexa, messy, weird, perversa klantar. Men på ett generellt sympatiskt sett. Här finns inga traditionella actionhjältar, bara svaga, kassa fånar. Typ. Man snubblar, kräks inför folk, är en loser, klantar bort saker för att man inte läser ordentligt. Och det är okej. Folk kan gilla en ändå. Att man är kass är inget som får folk att ogilla en. Det enda man kan göra som verkligen blir oförlåtligt är om man faktiskt är ett psykopat-asshole som aktivt skadar andra.

Människor är messy och weird. Relationer är messy och weird. Teknologi är opålitlig och funkar sällan som man vill.

Jag är också så jävla imponerad av Robert Pattinson. Jag menar OK, Mark Ruffalo gör sin roll bra här, men vilken range Pattison har. Att samma person kan spela en av de bästa batmän jag sett, och samtidigt den weirda lågstatus-loser med gnällig röst som Mickey är, är helt enkelt så himla coolt. I den här filmen spelar han ju dessutom en mer hårdför och högstatus-version av samma loser, med samma gnälliga röst, och får mig att helt och hållet köpa att de är varianter av samma person.

Jag skulle kunna se om den här filmen i morgon, framför allt om jag kunde se den med någon.

BETYG: 5/5

(Jag är också sjukt sugen på att se om Sinners, vilket skulle innebära att den borde få sitt betyg uppgraderat. Tyvärr lär det få dröja eftersom jag nog inte har tid att gå på bio på ett tag och det lär dröja innan den kommer på streaming)

Last edited:

Nero

Warrior
Jag såg Pride från 2014. 80-tal, Thatchers UK. Ett gäng homosexuella bestämmer sig för att stötta gruvarbetare i Wales strejk. Kulturkrockar och med tiden vänskap. Liv förändras. Kampen förs. Fantastisk. Började spontant gråta några gånger då jag blev berörd av scener. Och rolig är den också. En personlig favorit är hemmafrun som blir en jävel på att vara projektledare, tanterna i fackföreningen som blir bästisar med de lesbiska och de tuffa grabbarna som ber den flambojante bögen lära dem dansa för att få brudar. Otrolig!

SaaJeflaLess

Veteran
Jag såg Pride från 2014. 80-tal, Thatchers UK. Ett gäng homosexuella bestämmer sig för att stötta gruvarbetare i Wales strejk. Kulturkrockar och med tiden vänskap. Liv förändras. Kampen förs. Fantastisk. Började spontant gråta några gånger då jag blev berörd av scener. Och rolig är den också. En personlig favorit är hemmafrun som blir en jävel på att vara projektledare, tanterna i fackföreningen som blir bästisar med de lesbiska och de tuffa grabbarna som ber den flambojante bögen lära dem dansa för att få brudar. Otrolig!
Riktigt bra är den!

Om du har vpn och netflix så rikta den mot UK och titta på Strike:an uncivil war. Dokumentär om gruvstrejken och hur den målades upp som något helt annat än vad den var i media.

Organ

Out of time, out of mind
Jag har sett The Untouchebles, Brian De Palmas gangsterepos från 1987 om Elliot Ness och Al Capone. Det är inte första gången jag ser den. Men sannolikt så är det första gången på den här sidan sekelskiftet. Anledningen till att jag återvände till den överhuvudtaget är att en av de historiepodcasts jag lyssnar på hade ett avsnitt om Al Capone och när de talade om hur han skildrats på film och tv så kom The Untouchables naturligtvis upp. (Domen från de med koll blev ungefär "Bra film som i stora delar får till Capone själv ganska bra men tar sig stora friheter med Eliott Ness och hans roll i Capones fall.") Det i kombination med att filmen råkade finnas tillgänglig på SVT Play.

När jag såg den första gången så tyckte jag att den var fullkomligt lysande. Jag ansåg att den var en av de absolut bästa gangsterskildringarna någonsin. Håller jag med om detta idag? Nja, inte direkt. Delar av den har åldrats en aning, manuset är bitvis lite clichéartat och skådespeleriet och rollbesättningen är av varierad kvalité. Det sagt så är det fortfarande en bra film. Dramat är intakt och visuellt är den på många plan fortfarande lysande. Men mitt omdöme om den har sänkts från "fantastisk" till "bra".

The Untouchables får 3.5 av 5 Tommyguns.

Hellzon

Långsamma Vargen
Det var vecka 17 när jag såg Alita: Battle Angel. Finns på Netflix till 7:e maj.

• Lider lite av samma problem som Full Metal Alchemist och Shyamalans Avatar - det är hyfsat uppenbart att man krympt ner en serie till filmlängd. Men det stör inte jättemycket. FMA har ju avsnitt i jämförelse.
  • Christoph Waltz funkar som... mindre galen än i Inglorious Basterds, Django Unchained och Green Hornet. Kul att se honom som relativt "straight man".
  • Mahershala Ali spelar skurk, är påtänkt som nya Blade. Det lär funka. Han är bannemig hälften vampyr redan i den här filmen.
  • Jag får för mig att det är nån mer film som slutar med att den riktige skurken avslöjas i en kort scen - och spelas av Edward Norton. Men det kan vara deja vu.
Men med det sagt var den väl bara OK. 3 av 5.

Last edited: