WRNU:s filmklubb 2024 v8

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v8 2024 – #579 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag har sett David Cronenbergs Crimes of the future. Detta måste vara den mest Cronenbergska filmen som någonsin Ceonenbergat! Det är cyberpunk, body horror, knäppa karaktärer, äckel blandat med sex, you name it!

Filmen utspelar sig i en avlägsen framtid där människorna slutat känna smärta och kroppen muterar i rasande fart. Jag skulle se denna film, tillsammans med Videodrome och Existenz. Jag vet att många håller Videodrome högst, men jag tycker att denna toppar de andra filmerna och det mesta andra som Cronenberg gjort!

Cronenberg har ofta använt sig av body horror som en allrgori men jag tror aldrig att det gjorts lika effektivt som här. Där det är tydligt vad Videodrome och Existenz kommenterar lämnas det mer ambivalent här. Personligen tolkar jag det som internet, men jag fattar att folk kan göra andra tolkningar. Dessutom lämnas det öppet om denna sköna nya värld enkom ska fördömas. Kanske är det bättre att vi lär oss leva med detta? I så fall hur?

Filmens miljöer är verkligen något av det snyggaste jag sett på länge och passar filmens tema (så som jag tolkar filmen) perfekt! Det är skitigt, nedgånget och kusligt öde. Som att ingen längre bryr sig om den riktiga världen eller ens befinner sig där. Samhällets institutioner ger samma känsla, som om allt redan rasat samman men ingen märkt det, eller kanske bryr sig. Det är härligt dystopiskt!

Det finns även resonemang om vad denna nya värld gör med konsten och konstnärer. Denna del kanske känns lite pretentiös men jag gillar den! Det pågår ju nu en otroligt infekterad debatt om huruvida AI kan vara konst eller inte, så ämnet känns väldigt relevant.

Jag blev verkligen tagen av denna film! Jag är inte säker på att det är en film för alla, då den är väldigt abstrakt och ganska äcklig, men jag kan mycket väl ha haft den bästa filmupplevelsen 2024!
 

shugal

Veteran
Joined
27 May 2009
Messages
34
Location
Örebro
Jag har sett David Cronenbergs Crimes of the future. Detta måste vara den mest Cronenbergska filmen som någonsin Ceonenbergat! Det är cyberpunk, body horror, knäppa karaktärer, äckel blandat med sex, you name it!

Filmen utspelar sig i en avlägsen framtid där människorna slutat känna smärta och kroppen muterar i rasande fart. Jag skulle se denna film, tillsammans med Videodrome och Existenz. Jag vet att många håller Videodrome högst, men jag tycker att denna toppar de andra filmerna och det mesta andra som Cronenberg gjort!

Cronenberg har ofta använt sig av body horror som en allrgori men jag tror aldrig att det gjorts lika effektivt som här. Där det är tydligt vad Videodrome och Existenz kommenterar lämnas det mer ambivalent här. Personligen tolkar jag det som internet, men jag fattar att folk kan göra andra tolkningar. Dessutom lämnas det öppet om denna sköna nya värld enkom ska fördömas. Kanske är det bättre att vi lär oss leva med detta? I så fall hur?

Filmens miljöer är verkligen något av det snyggaste jag sett på länge och passar filmens tema (så som jag tolkar filmen) perfekt! Det är skitigt, nedgånget och kusligt öde. Som att ingen längre bryr sig om den riktiga världen eller ens befinner sig där. Samhällets institutioner ger samma känsla, som om allt redan rasat samman men ingen märkt det, eller kanske bryr sig. Det är härligt dystopiskt!

Det finns även resonemang om vad denna nya värld gör med konsten och konstnärer. Denna del kanske känns lite pretentiös men jag gillar den! Det pågår ju nu en otroligt infekterad debatt om huruvida AI kan vara konst eller inte, så ämnet känns väldigt relevant.

Jag blev verkligen tagen av denna film! Jag är inte säker på att det är en film för alla, då den är väldigt abstrakt och ganska äcklig, men jag kan mycket väl ha haft den bästa filmupplevelsen 2024!
Kan bara hålla med i det du skriver. Det jag kan tillägga är att jag efteråt kände mig upprymd och att jag mitt i all dystopi kände hopp. Det var länge sedan jag kände så och jag hade inte förväntat mig det. Men samtidigt fattar jag ju nu, att om det är någon som kan gestalta den nödvändiga förändringen som en långsam apokalyps kräver, så är det Cronenberg.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
87
Location
Karlskrona, typ.
Jag har tittat på MirrorMask (2005). En rätt så mörk saga där Neil Gaimans historia gestaltas av Dave McKeans bildspråk och det märks, i allt.

Helena lever ett inte särskilt glatt liv, kringresande med sina föräldrars cirkus. Hon drömmer om att få leva ett vanligt liv, bråkar med sina föräldrar och drömmer sig bort genom teckningar och strumpdockteater. När hennes mamma hastigt sjuknar in så får hon bo hos sin far/mormor i Brighton. Efter ett åskväder vaknar hon i en strömlös lägenhet, ger sig ut och stöter på Valentine och ganska snart förstår hon att hon inte är kvar i ett grådaskigt Brighton utan i en kluven stad uppdelat i ljus och mörker fylld av märkliga varelser. Den ljusa drottningen sover och behöver räddas genom att hitta ett mystiskt objekt som ingen verkar veta vad det är, hur det ser ut eller var det finns...

Det här är lite coming of age, klassiskt sagoupplägg med enligt mig klara paralleller till Alice i Underlandet. Gaimans fäbless för lite udda ord här och där är såklart med tillsammans med hans lite underfundiga humor. McKean har gått totalt bananer i allt, väldigt mycket datoranimerat. Det är inte en vansinnigt stor budget och 2005 vilket gör att det ser lite ut som gamla pcspel här och där men det funkar för mig. Filmen har meh-betyg på rotten tomatoes (54%) och lite bättre på imdb (6,7) och jag kan förstå varför. Antingen så gillar man det här eller så gör man det inte, visuellt är det inte mycket jag kan komma på som ser ut såhär, ingenting alls faktiskt (som inte är McKean) Men jag gillar det, ruskigt mycket.

4,5/5 (för jag kan inte se om den imorgon, men när jag behöver den här sortens flykt från verkligheten så finns det inget bättre)

 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jag har sett The marvels på Disney+

Så Captain Marvel är en intressant karaktär. Egentligen är karaktären inte så dålig men fick helt fel introduktion in i MCU, att hennes film släpptes mellan Infinity War och Endgame men fokuserade på något helt annat var mycket konstigt. Att hon då också introduceras som den tveklöst starkaste hjälten i Marvel gjorde det hela väldigt skumt. Hennes första film var vad jag kom ihåg inte så dålig, men heller inte bra, ganska medioker.

Så min hype för denna var inte jättehög, mycket också på grund av den sviktande kvalitén på senaste tiden.

Så den här filmen är... konstig.
Så handlingen börjar med att ett hål slits upp i rymden av någon med en hammare (är inte detta ronans hammare som hade en infinity sten i sig? Eller blandar jag ihop saker nu?). Tre karaktärer får någon slags merge, så ms marvel, Rambeau och Captain Marvel själv, de byter hela tiden plats när de använder sina krafter.
Detta är på pappret intressant men inte mycket intressant görs med det. Och här kommer mitt största klagomål på filmen: Den känns väldigt konstigt klippt. Jag gissar på att vid ett tillfälle att den här filmen var mycket längre och de utforskade de olika koncepten mer men nu hamnar det lite platt. Samma sak med fightingen, de skulle kunna göra så mycket med att de byter plats men fightingen är högst medioker.

Sen har vi Captain marvel själv, mäktigast i universum, kan bära rymdskepp tvärs över galaxen, kan ta en skallning av Thanos utan att blinka, kan smasha rymdskepp som om de inte vore någonting men när hon slåss med skurken i filmen så ser vi inget av den här kraften. Visst, premissen i början är att det inte går för då byter de plats men så fort de listat ut detta så borde det ju vara logiskt att de andra bara bestämmer sig för att inte använda sina krafter och låter henne göra jobbet.

Sen tycker jag det är synd att hela den här Skull vs Kree grejen blev en sido grej i marvel. Jag hade kunnat se en hel fas bara fokuserat på detta. Med en ordentlig secret invasion i slutet istället för den tveksamma serien vi fick.

Så The marvels får 2/5 klart bättre än senaste ant-man, thor och eternals men långt ifrån en bra film
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,612
Location
Huddinge
Jag har sett David Cronenbergs Crimes of the future. Detta måste vara den mest Cronenbergska filmen som någonsin Ceonenbergat! Det är cyberpunk, body horror, knäppa karaktärer, äckel blandat med sex, you name it!
Jag blev väldigt glad över den, Cronenberg har gjort för många filmer de senaste åren som inte känts som Cronenberg filmer, så den här var en positiv överraskning.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag har sett Uncharted på Netflix. 6,3 på imdb känns rättvist. Det är helt okej underhållning utan att någonting är fantastiskt. Jag vet att det är en spelserie men har inte spelat något av dem.

Bäst: Filmen lyckades bättre än jag trodde med "vem kan man lite på"-biten.

Mellan: Hur många hemliga utrymmen och otestade nyckelhål kan en av världens mest kända städer ha?

Segast: Jag fattar att huvudpersonen inte hakar på en okänd person på äventyr efter 1 sekund. Men alla fattar att han kommer följa med eftersom det inte blir en film annars. Så det blir lite "... och NU kan filmen börja".

Angående sista punkten tänkte jag på en spelledare som läst in sig på ett äventyr och en spelare säger "min rollperson vill nog jobba som bartender istället". 😀
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Dune [Spacediver cut]
1984, 2012

Så i förberedelse med att se Dune 2 så passade jag på att se Spacediver cut för första gången. Jag gillar verkligen Lynchs version av Harkonnen och Toto gjorde ett schysst soundtrack. Fan-klippingen delade in filmen i fyra akter och är mer sammanhängande än versionen som visades på bio. Jag hade gett den här klippningen en fyra om det inte var för att Denis Villeneuve gjort en sådan praktfilm, så jag nöjer mig med att höja betyget ett steg från Lynchs version och säga att den här filmen funkar att softa till ... om man ser den som en miniserie då den är nästintill tre timmar lång.

BETYG: 3/5
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Har man suttit hemma sjuk och bingeat filmer så har man.

Morbius verkar ha släppts på Netflix i samma veva som Barbie (på HBO), så nu kan vi glömma Barbenheimer, det är Barbius-dags? Nåväl, naturligtvis inte så dålig som internet säger, det finns det ju ingen film som är, men rätt... blek?

Jared Leto gör en bättre Morbius än Joker, det får man säga, och effekterna är snygga. Men, som krank påpekar, så är introt rätt kort. Jag tyckte i och för sig att det verkade som man ville komma till action fort. Men den tid som sparats in används inte till att avsluta något av filmen två komma fem spår på något tillfredsställande sätt.

Morbius barndomsvän - spelad av Matt Smith med nästan lika vassa kindben som Leto - är ond. Bäst att kötta honom. Visst angstar Morbius en massa om detta men det är inte direkt svårt när det kommer till kritan, och då är ändå Milo den ende som sätter upp något fysiskt motstånd överhuvudtaget mot Morbius.

Det här är ändå huvudhistorien, och den känns så... simpel?

Morbius lägger halva filmen på att ogga om att han kommer att bli beroende av riktigt blod inom några dagar. Har han gjort något åt det i stingern? Han verkar ganska lugn där, men det är i så fall inget som avslöjas i filmen.

Vi som kan vårt Vampire-fluff förstod ju var det barkade när Morbius råkade spilla sitt blod i Martines mun innan han drack ur allt hennes. Och visst vaknar hon till med röda ögon precis innan eftertexterna börjar rulla.

Framförallt punkt två och tre är uppenbart uppföljarbete, men kommer det att bli en "Morbius 2" eller kommer det att avhandlas otillfredsställande utanför bild i nån framtida Sinister Six-film? Risken är ju stor att det blir det sistnämnda.

Var 17 får Toomes tag i en ny gamkostym när han är transporterad till ett helt nytt universum?

Svag trea på krankskalan.

Godzilla vs Kong då. Tidigare har jag sett Godzilla: King of the Monsters och tillräckligt med King Kong-versioner för att veta att det gorilla när man försöker ta med Kong till New York. Ja, och så vet jag att Kong: Skull Island finns och de gamla Kong-rullarna rimligtvis inte är basen för vad som händer i de här nya filmerna. De här nya rullarna finns på HBO (inte Godzilla 2014, men de tre som kommit efter).

Nåväl, det behövs inte så mycket förkunskap för att fatta grejen. King Kong finns, och är det någon som är huvudmonstret i den här filmen så är det han (på samma sätt som Batman v Superman är till 70% en Batmanfilm). Efter att alla monster som finns i filmbolagets gömmor släpptes lös i King of the Monsters så har man inte så mycket annat val än att ta bort alla stoppklossar och introducera Hollow Earth och Mechagodzilla.

Varför är Hollow Earth platt!? Alltså den är uppenbart det, vyn inuti Hollow Earth är inte insidan på en sfär utan mer som Bytopia. Men den är ju sfärisk på diagrammet som visas i början av filmen. Jag störde mig på det här på riktigt.

Annars kvarstår samma reaktion som från King of the Monsters - där mellan Godzilla och Ghidorah - man har gjort ett otroligt bra jobb med att få de här CGI-varelserna som inte har några repliker att visa hur mycket de avskyr varann.

Nu undrar jag vad de ska hitta på för vansinne i Godzilla x Kong som kommer i vår, för de lär inte kunna bromsa galenskapståget nu. En svag fyra på krankskalan.

Time Trap finns på Netflix. Ett gäng ungdomar ger sig ner i en grotta för att leta efter en professor, och så händer det konstiga grejer. Mer vill jag inte spoila, för en del av fördelen med skumma indiefilmer på Netflix är att de inte är förutsägbara. Är det tillexempel jättetragiskt att Furby dör?
Nej, för det finns en lösning på det, men vi vet inte när vi börjar titta vilka regler som gäller.

Det här var lite uppfriskande efter tre megaproduktioner (inkl Avatar i tv-serieklubben). Inte nåt jag vill se om imorgon, men en ordinär fyra på krankskalan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Så jag hade tänkt se Dune ikväll, som uppvärmning inför del 2. Tyvärr stötte jag på lite tämligen obegriliga tekniska bekymmer som gjorde att filmen liksom hackade till var tionde sekund och det funkar helt enkelt inte. Jag ska felsöka det mer i morgon, men först måste jag ju hinna se en film ikväll.

När jag spelar upp vanlig bluray i PotPlayer, från min externa blurayspelare, och streamar via Virtual Desktop till mitt VR-headset, funkar det bra.
När jag spelar upp vanlig bluray i PotPlayer, bara på den lokala datorn, funkar det bra.
När jag spelar upp 3d-bluray i PotPlayer (realtids-omkodad till side-by-side), bara på den lokala datorn, funkar det bra.
När jag spelar upp 3d-bluray i PotPlayer (realtids-omkodad till side-by-side), och streamar via Virtual Desktop till mitt VR-headset, laggar det till var tionde sekund.

Det finns inga spikar i CPU-användning var tionde sekund.
Det finns inga spikar i nätverksanvändning var tionde sekund.
Det finns inga spikar i GPU-användning var tionde sekund.
Jag hittar överhuvudtaget ingenting som händer, som skulle kunna förklara det här lagget var tionde sekund. CPUn och GPUn jobbar inte ens speciellt hårt. Och nätverket… Det borde inte vara någon skillnad mellan 2d och 3d-blurays här, för det är fortfarande bara en 1080p-bild som streamas till headsetet.

Imorgon ska jag testa att spela upp från en 3D-bluray-ISO (för att eliminera blurayspelaren), testa koppla in nätverkskabel mellan switch och dator (för att eliminera överbelastat nätverk), och jag ska testa med någon annan, mindre ny 3D-bluray (för att eliminera den faktorn).

Eventuellt, om jag får det att funka, ska jag också testa att spela upp en 3D-bluray-ISO direkt på headsetet, via en spelare jag hittat som i teorin ska klara av det.

Varför ska det här vara ett så otroligt svårt problem? Jag har betalat för mina 3D-blurays, jag har betalat för mitt VR-headset, jag skulle gladeligen betala ganska dugligt med pengar för en lösning som lät mig kolla på 3D-blurays på mitt VR-headset. Hårdvaran känns ju som gjord för det. Det känns bara skumt att jag ska behöva rippa mina egna köpta filmer för att kunna titta på dem. Framför allt nu när det inte finns några 3D-tv-apparater att köpa längre, så VR-headsets (eller begagnade tv-apparater) är det enda alternativet.

Min TV har 3D, men bara aktiv, så det funkar inte. Aktiv 3D har alltid varit skit.

EDIT: Jag kopplade in en nätverkskabel till datorn. Då funkade det perfekt. Vilket, jag menar, alright – även om jag har typ samma hastighet either way nät jag kör bredbandskollen (250mbit upp/ner med kabel, 200 med wifi) så blir det kanske lite stökigt om streamen ska gå först från dator till router och sedan från router till VR-headset via typ samma 200 mbit-nätverk. Makes sense att det går snabbare om det först får gå via kabel till router och sen via wifi till VR-headset. Det betyder dock att jag behöver köpa en ny nätverkskabel. En LÅNG en, för datorn står rätt långt från routern och det är inte så kul med kablar som går tvärs över golvet…

Jag har sett Monolith, från 2022. Australiensisk skräck-scifi.

En journalist som fått sparken försöker återupprätta sitt anseende genom att göra en podcast om mystiska grejer, och får nos på en story om mystiska svarta… rätblock. Folk som fått visioner och mystiska upplevelser kring dem.

Det är inte superofta numera som jag genuint tycker att filmer är obehagliga, men en del scener i den här fick mig verkligen på helspänn. Det bidrar nog att filmen är så minimalistisk – en enda skådespelerska, i ett hus, och that's it. Inte en superspoiler, men något jag inte visste innan jag började titta och jag tror att att inte veta det påverkade upplevelsen också.

Men ja. Jag ska inte skriva så mycket mer; filmen är välskådespelad och effektiv, med extremt små medel.

BETYG: 4+/5
 
Last edited:
Top