WRNU:s filmklubb 2024 v7

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Taxi Driver
1976

Filmen håller på att försvinna från Netflix så jag tänkte passa på att checka av den från listan över klassiker jag inte sett. Jag blev lite tagen på sängen av att filmen har ett starkt film noir-tema. Också att filmen handlar om toxiskt maskulinitet, om tankesätt att kvinnor antingen är madonnor eller horor och incelstänkande ... med inslag av hur ensamhet kan göra en galen utifrån sina tankar ... och hur det belönas av samhället. Jag gillar verkligen Robert de Niros skådespeleri i Frankenstein men även här sätter han pricken över i:et. Vissa har dragit likheter med Joker-filmen men det är bara ytliga likheter; filmerna i sig bottnar i någonting helt olikt. Det är någonting väldigt obehagligt över hela filmen, den är bra ihopsatt, vilket gör att den är skön på ett gäng punkter.

BETYG: 4/5
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
..

Men grejen är att det är för mycket grejer med marvel överlag. Jag brukade se allt och det var inga större problem då det var typ 3 filmer om året och någon netflix serie här och där (som generellt höll hög klass och var löst kopplat till mcu).
Nu är det en helt annan nivå,
Vet du, att om du känner att de gör för mycket filmer i en serie, så är det ett tydligt tecken att du är trött på serien och behöver en pause.

Jag skulle rekomendera dig att du kanske ska prova min teori och inte se några superhjältefilmer i år.
Finns mycket annat bra så ingen större uppoffring.
Tänk vad skönt för dig om du inte behöver se allt "Trams" Marvel håller på med. Finns liksom ingen poäng att tvinga sig genom filmer och tv serier man inte gillar.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Vet du, att om du känner att de gör för mycket filmer i en serie, så är det ett tydligt tecken att du är trött på serien och behöver en pause.

Jag skulle rekomendera dig att du kanske ska prova min teori och inte se några superhjältefilmer i år.
Finns mycket annat bra så ingen större uppoffring.
Tänk vad skönt för dig om du inte behöver se allt "Trams" Marvel håller på med. Finns liksom ingen poäng att tvinga sig genom filmer och tv serier man inte gillar.
Nej jag är inte trött på superhjälte filmer så jag kommer inte ta en paus.
 
Top