WRNU:s filmklubb 2024 v7

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,571
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v7 2024 – #578 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,571
Location
Rissne
Jag gick på bio själv på alla hjärtans dag och såg Madame Web aka "Sony Försöker Verkligen".

Den är… Alltså, den är inte Endgame. Men den är rätt långt ifrån Morbius. Det här är en skön superhjälte-actionbagatell som i princip känns helt self-contained. Den knyter inte nödvändigtvis an till tusen andra filmer eller nån megakontinuitet. Klart det blinkas till andra delar av Spider-kanon, med en Ben Parker som blir farbror och sådär. Men man behöver inte ha sett några tv-serier. Det finns ingen end credits scene som knyter an till Något Större™. Slutet öppnar upp för en uppföljare eller tre, men det tycker jag är helt i sin ordning.

Manuset är… det borde ha gått ett par vändor till, men det är mestadels fullt dugligt.
Skådespeleriet är okej. Inte fantastiskt, men helt okej.
Specialeffekterna också.

Överlag är det här en helt ok film, som jag tycker fyller en funktion genom att vara precis det. Den satt precis rätt för mig precis idag och var precis vad jag behövde.

Jag är också så otroligt tacksam över att filmen helt saknade romantisk subplot. Det var så jääääävla upplagt för det; att sura Cassie skulle hitta en karl och vilja bli mamma. Men det sköttes snyggt istället genom att stoppa in en ta-hand-om-föräldralösa-tonåringar-grej istället för en traditionella-familjen-grej.

Jag gillade referenserna till resten av spidercanon. De var rätt lagom. Det var också kul att se typ en ond spiderman.

Så… Bra rulle. Inte fantastisk. Men se den ändå.

BETYG: 4/5
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
. Det här är en skön superhjälte-actionbagatell som i princip känns helt self-contained. Den knyter inte nödvändigtvis an till tusen andra filmer eller nån megakontinuitet. .
Ska erkänna att det här gjorde mig lite sugen.
Just för jag är så trött på alla universumgrejer.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag har sett The Northman (2022). Kände mig hängig igår och visste inte riktigt om jag skulle orka med den - och funderade lite på att se om The Witch istället med sina föredömliga 89 minuter.

Men se, det var ju inte svårtittat och när filmen var slut var jag piggare än när jag började.

För den som till äventyrs inte sett filmen så är det en musikal i historisk miljö med både sång- och dansnummer. Sen slåss de en massa också och har trippiga visioner och sånt där.

När den kom läste jag lite blandat om den, men efter att @terje uttryckte sig positivt tänkte jag att det var något jag borde kolla på. Och det gjorde jag ju rätt i.

Med en liten avrundning uppåt tycker jag nog den får fyra krankiska korpar av fem.

Jag tar nog med mig lite till Drakar och Demoner från det här (och menar såklart att Amleth är en Härjare).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Antal filmer med Anya Taylor-Joy som blond häxa: 3
Antal filmer med Anya Taylor-Joy som rysk blond häxa: 2
Haha, är det New Mutants jag har kvar att se då?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,073
Haha, är det New Mutants jag har kvar att se då?
Det var tanken. :) Skulle nog egentligen bara rekommendera den om man är en fan av serien redan (som jag är), men hon var den stora behållningen där. Ser perfekt ut i Illyana-lugg.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,571
Location
Rissne
Jag har sett The Colony, som den av nån anledning ofta kallas, istället för det betydligt bättre namnet Tides.

Vi fuckade upp jorden. De rika flydde till ett annan solsystem. Det visar sig att strålningen eller nåt där gör att fertiliteten störtdyker. Så nu skickar man först en farkost tillbaka till jorden för att se om man kan återvända, och sedan en till när man förlorar kontakten med den första. Av oklara skäl kan man inte bara skicka sonder med mätapparatur, man måste skicka folk som man sedan testar ifall de fått tillbaka fertiliteten. Oh well.

Nå, filmen handlar om farkost 2 och en av besättningsmedlemmarna. Jag är helt säker på att ni blir totalchockade om jag säger att det finns överlevare på jorden. Därefter sker en handling som är tämligen uppenbar och i avsaknad av överraskningar.

Är man intresserad av blek, hyfsat snyggt filmad film med övertydligt antikolonialistiskt budskap och fokus på föräldraskap så är den väl ett helt ok val. Jag fångades inte riktigt av den, själv.

BETYG: 3/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,571
Location
Rissne
Jag har sett om Eternals.

Jag såg den på bio, senast. Nu har jag köpt den.

Superhjältande är ju som alla förhoppningsvis vet typ bäst när det är såpa med superkrafter, och det här är episk såpa med superkrafter. Jag tycker ju folk i allmänhet är gnälliga när det gäller superhjältefilmer, framför allt post-Endgame-Marvel. Hela internet är verkligen fullt med folk som inte verkar gilla superhjältefilm men envisas med att gå och se dem.

Jag känner lite inför dem som jag känner inför folk som gnällde över 3D-film: Ingen tvingar er att kolla. Man måste inte hänga med kompisgänget exakt varenda film de ser. Man kan faktiskt bara skippa filmer man inte vill se.

Men, en del filmer kan jag väl tillstå inte är helt klockrena. Ant-Man 3 till exempel; jag fattar helt och hållet att en del tyckte att den inte var så bra.

Den här dock? Den här är riktigt, riktigt bra. En av mina favoriter i post-Endgame. Kanske den mest underskattade Marvelfilmen. Nu efter min andra genomtittning har jag egentligen bara ett klagomål, och det är att den är för kort. Den här tycker jag skulle ha passat bättre som en typ… tio delars miniserie eller så. Då hade de verkligen kunnat fördjupa sig i karaktärerna och relationerna, och filmens otroligt episka scope hade verkligen kunnat ta det utrymme det behövt. Nu är ju de här skådisarna oerhört bra och filmen är väldigt välregisserad och välgjord, så på något sätt hinner man ändå både lära känna och börja bry sig om alla de här tio distinkta karaktärerna med tio distinkta superkrafter, personligheter, quirks och så vidare. Och relationerna dem emellan känns så otroligt 100% genuint "familj". Tjafset kring matbordet, att de retas med Sprite för att hon ser ut som ett barn och antagligen retats med henne om det kring varje matbord i 7000 år och vägrar inse att hon tycker att det är skitjobbigt… Gnabbandet, dysfunktionen, kärleksfullheten, grälen. Jag köper det.

Jag gillar också att det är en Marvelfilm där slutet inte bara är en slutfight och en skybeam, utan där avgörandet bygger på att Sersei inser att hon kan och är villig att döda en Celestial, och att "huvudskurken" väljer att i slutänden låta henne göra det.

(Jag är förresten mycket mindre övertygad om att Ikari faktiskt är död efter den här omtittningen)


What else… Jag tycker det känns uppenbart nånstans att Arishem fortfarande inte talat sanning om deras ursprung. Varför bygga Sprite som ett evigt barn, liksom? Känns som en onödig design flaw, om de nu alla är konstruerade. Min arbetsteori är att de är återskapade snarare än skapade; att Arishem tagit folk som dött när Celestials fötts, återskapat dem som androider med krafter. Men att han behövt templates. Kanske är det inte ens han som gett dem krafter? Kanske är de bara superhjältar som han fångat in eller återskapat?

Jag hoppas på att se mer av det här. Mer av Celestials överlag, mer om Eternals. Tydligen drog den ändå in nästan dubbelt sin budget (400 mille mot en budget på 236) så hoppet är kanske inte helt dött…

BETYG: 4+/5
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,614
Location
Huddinge
Jag känner lite inför dem som jag känner inför folk som gnällde över 3D-film: Ingen tvingar er att kolla. Man måste inte hänga med kompisgänget exakt varenda film de ser. Man kan faktiskt bara skippa filmer man inte vill se.
Jag tror det finns ett antal människor som är trötta på superhjälte filmer men inte insett det.
Känner igen alla sympton ifrån Path of Exile fandomen,.
När man är trött på saker så ser man alla små repor som jätte stora, och alla de där sakerna man vanligvis struntar i blir fokuset.
Jag tror mentalt det är någon form av försvarmekanikns där man måste förklara för sig själv varför man inte uppskattar något på samma sätt som man gjorde förr.
Så ja det finns många som borde sluta gå på superhjälte filmer, och ta ett års pause.
Men att inse det är det svåra.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,031
Location
Sthlm
Jag håller på att se Upstream Color (2013) en film av samma folk som gjorde Primer. Den är lågbudget och artsy som fan och handlar typ om en tjej som blir våltäktsdrogad av nån slags parasit som sen överförs till en gris, nått år senare inleder hon en relation med en subbe som vart med om ungefär samma sak. Det är mycket musik och folk som meningsfullt gör olika känslouttryck varvat med gulliga grisar. Jag orkar se ungefär 30-40 minuter i stöten och återkommer med betyg när jag är klar. Än så länge är den väldigt sevärd men också extremt högtravande..
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Jag tror det finns ett antal människor som är trötta på superhjälte filmer men inte insett det.
Känner igen alla sympton ifrån Path of Exile fandomen,.
När man är trött på saker så ser man alla små repor som jätte stora, och alla de där sakerna man vanligvis struntar i blir fokuset.
Jag tror mentalt det är någon form av försvarmekanikns där man måste förklara för sig själv varför man inte uppskattar något på samma sätt som man gjorde förr.
Så ja det finns många som borde sluta gå på superhjälte filmer, och ta ett års pause.
Men att inse det är det svåra.
Njaaaa

Det är väldigt mycket enklare att bli trött på superhjälte filmer nu för tiden. Helst ska man se tv serier för att ens förstå vad som händer. Om man inte såg wanda vision så var senaste Dr strange en ganska obegriplig film tex.

Jag har följt marvel sen början och tror inte direkt jag tröttnat. Varje gång det kommer en film som faktiskt är bra så är det awesome, såsom Gotg3 senaste spiderman, Wakanda forever osv.
Det är bara emellan det så får vi se shang-chi slåss mot en drake, ant-man prata med ett lamphuvud, Hawkeye hänga med cosplayare i central park, Thor hälsa på Bao ”The god of dumplings” och She-Hulk gå på Abominations yoga studio.
Det har alltid funnits humor med i marvel men på senare tid speciellt med senaste Thor och Ant man så känns det verkligen som jag ser filmer för barn. Kände inte så med pre endgame, iaf inte lika stor andel.

Tror mcu kan hitta tillbaka igen, men de behöver tona ner flamset (nu var inte eternals flamsig men dålig på andra sätt)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,571
Location
Rissne
Det har alltid funnits humor med i marvel men på senare tid speciellt med senaste Thor och Ant man så känns det verkligen som jag ser filmer för barn. Kände inte så med pre endgame, iaf inte lika stor andel.

Tror mcu kan hitta tillbaka igen, men de behöver tona ner flamset (nu var inte eternals flamsig men dålig på andra sätt)
Exakt vad är "flamsigt" med att Shang-Chi slåss mot en drake?

Alltså, det finns absolut exempel på filmer där Marvel kollat på hur framgångsrik Thor: Ragnarok var och tänkt "vi gör likadant så går det lika bra!". Men jag tycker inte att det är supervanligt, ändå.

Det är sedan inte som att pre-Endgame var perfekt heller – Iron Man 2 och Thor 2 brukar väl knappast betraktas som 5/5:or…

När det gäller TV-serier så finns det ett par filmer som blivit bättre om man sett tv-serierna innan, lite som att Endgame blev bättre om man sett 20 filmer innan, men jag tycker att du överdriver när du säger att Doctor Strange blir "obegriplig". Om inte annat för att jag såg den med folk som inte sett serien, och de tyckte inte att det var något jätteproblem.


Sedan klagar ju folk exakt lika mycket, om inte mer, på madame Web som varken var flamsig eller byggde på att man sett en massa innan… Så jag står nog fast vid att det, om man ser på internet överlag, mest verkar vara en massa jäkla gnäll.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Ja vad är flamsigt med att snubbe slåss med kung fu mot en drake i en alternativ dimension… ja du jag vet inte.

Nu säger jag inte att alla filmerna är dåliga på grund av flams och trams men många är det. Flera är dåliga av andra anledningar också.

Men grejen är att det är för mycket grejer med marvel överlag. Jag brukade se allt och det var inga större problem då det var typ 3 filmer om året och någon netflix serie här och där (som generellt höll hög klass och var löst kopplat till mcu).
Nu är det en helt annan nivå, ja premissen för multiverse of madness är snudd på obegriplig om man inte sett serien skulle jag säga. Två av 3 huvudkaraktärer i Marvels filmen är från serier osv.
Måste du se allt? Nej, men många gjorde det nog förut men nu är det ett mycket större jobb och då är det inte konstigt om man tröttnar speciellt när kvaliten är högst tveksam
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,571
Location
Rissne
Ja vad är flamsigt med att snubbe slåss med kung fu mot en drake i en alternativ dimension… ja du jag vet inte.
Flamsigare än Thor?

Är det mer flamsigt om det är en drake än om det är en isjätte?

Alltså, jag greppar ju att gränsen för vad som är eller inte är flamsigt alltid är subjektiv och godtycklig, såklart, men…


Nu säger jag inte att alla filmerna är dåliga på grund av flams och trams men många är det. Flera är dåliga av andra anledningar också.

ja premissen för multiverse of madness är snudd på obegriplig om man inte sett serien skulle jag säga. Två av 3 huvudkaraktärer i Marvels filmen är från serier osv.
Som sagt: Nej, det stämmer inte. Folk såg Multiverse of Madness och greppade det viktigaste utan att ha sett en enda TV-serie.

På samma sätt som en del såg Endgame och greppade det viktigaste utan att ha sett 20 filmer.

Du har helt enkelt fel och överdriver när du säger att filmen blir obegriplig.

Därmed inte sagt att det inte finns enskilda personer för vilken den blev obegriplig, men det handlar ju, skulle jag säga, mer om dem än om filmen. För en del människor är Memento "helt obegriplig".


När det gäller att "kvaliteten är högst tveksam" så handlar det ju helt enkelt om personlig smak. Jag håller inte med om att kvaliteten är tveksam. Är alla filmer lika bra som Endgame? Nä, men det behöver de inte vara för att vara ok filmer.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
När det gäller att "kvaliteten är högst tveksam" så handlar det ju helt enkelt om personlig smak. Jag håller inte med om att kvaliteten är tveksam. Är alla filmer lika bra som Endgame? Nä, men det behöver de inte vara för att vara ok filmer.
Jo fast du är ju om något väldigt frikostig med höga betyg. Så vad du anser vara en bra film verkar ju onekligen skilja sig ganska rejält från konsensus rätt så ofta, eternals som exempel.

Nu ska vi inte haka upp oss på wanda exemplet men om man följer filmerna så dyker hennes barn aldrig upp förrän det helt plötsligt kommer en film där hon är villiga att mörda allt och alla för att hitta dem… det är en väldigt underlig premiss imo, jag kallar den obegriplig. Sen kan man tycka filmen var bra ändå.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,038
Location
Stockholm
Jag har sett om Clue, alltså filmatiseringen av spelet Cluedo. Den var helt klart roligare första gången, men så är det ofta med filmer för mig, och denna har inga fantastiska visuella saker att häpnas av. Men manuset är lågmält humoristiskt och skådespelarna brakar loss ordentligt när filmen väl kommer igång. Tim Curry är underbar, och det är även medspelarna.

Totalt sett fortfarande en av de bästa brädspelsfilmatiseringarna jag sett!
 
Top