WRNU:s filmklubb 2024 v17

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v17 2024 – #588 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Har sett Dune 2

Lite problem med farthållningen. Ganska seg och långsam första halva och sen en andra halva på auto-turbo. Borde gjort lite längre eller kanske till tre filmer:

Med det sagt, vilken jäkla story och vilken storslagen film. Får en svag 5:a i likhet med ettan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,575
Location
Rissne
Jag funderade lite på om jag skulle se Rebel Moon 2, mest för att liksom offra mig för att kunna berätta för er ifall den är värd besväret. Men jag insåg att jag var extremt osugen och att livet är för kort för filmer man inte gillar.

Så istället såg jag om Spider-Man: No Way Home som jag nyligen köpt på bluray.

Jag står fast vid vad jag skrev senast. Det här är en fantastisk film. Helt bonkers bananas! Bitvis är manuset lite krystat, typ som att folk fattar lite för snabbt vad saker handlar om etc. Men jag tänker också att ska man få ner den här till biofilmslängd så får man nog göra så.

En grej jag sett att den här filmen fått lite skit för är att Peter är impulsiv och dum i huvudet i scenen där Doctor Strange ska skapa glömske-besvärjelsen. I egenskap av nån som arbetar dagligen med gymnasieungdomar och i detta nu försöker hjälpa ett gäng av dem att inte självdestruera innan studenten utan faktiskt bara snälla rara lämna in det där arbetet så jag kan bedöma det och ge dig betyg så du får gymnasieexamen… Så är det här rätt realistiska gymnasieungdomar. Man kan argumentera för att Doctor Strange borde ha avbrutit besvärjelsen, klämt ur Peter en lista med de som skulle komma ihåg, och fortsatt senare. Men jag köper att det kanske inte gick helt enkelt, när besvärjelsen väl var igång.

Det här är ett utmärkt sätt att avsluta en trilogi. Jag vet inte ens om det behövs fler spidermanfilmer, åtminstone inte med Holland. De skulle kunna sluta här och jag skulle känna att det var helt OK. Han är en asbra spindelman och jag ser gärna mer, men det är inte nödvändigt. Och jag känner att det finns en överhängande risk för att de fuckar upp det om de försöker göra en fyra som överträffar den här. För det är ju misstaget studios gör: tro att man måste öka volymen lite med varje film. Fler skurkar! Fler hjältar! Mer! MER! MEEEEER! Och ibland funkar det, som här. Ibland blir det istället som Raimis trea, som ju inte var jättebra.

BETYG: 5/5
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
En grej jag sett att den här filmen fått lite skit för är att Peter är impulsiv och dum i huvudet i scenen där Doctor Strange ska skapa glömske-besvärjelsen.
Jag förstår inte denna invändning alls. Att han är för impulsiv och dum i huvudet är ju själva poängen, att han inte lärt sig att med stora krafter kommer stort ansvar. Det är hela poängen med filmen tycker jag. Tycker även att det är den enda film med Spider-Man (utom möjligtvis Spider-Man 2) som har detta som genomgående tema och jag gillar det verkligen!
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag har sett John Wick 4 (2023). Den pangade sig den långa vägen till en krankisk trea. Den var, för att låna en för filmklubben välbekant fras, skön på några punkter.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,924
Location
Ludvika
Jag har sent om sider sett Guardians of the Galaxy vol 3.

Först gillade jag den inte. Men sen spelade de lite Beastie Boys och efter det kändes allt bättre.

Rätt bra "avslut" på GoG-eran. Även om det fortfarande känns öppet för lite spinoff-filmer med fokus på enskilda individer eller crossovers.

Betyg 4/5 (Tror jag. Kanske lite generöst.).
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag har sett Commando (1985) av lite oklara skäl.

Rätt lökig våldskavalkad men Rae Dawn Chong i rollen som flygvärdinnan Cindy med många strängar på sin lyra räddar upp det till en krankisk trea ändå.
 
Top