WRNU:s filmklubb 2024 v1

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v1 2024 – #572 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:


1591730152931.png
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag har sett om Transformers: Rise of the Beasts. Den räknas, för jag köpte den på bluray i december tillsammans med ett gäng andra filmer. Jag menar, SMala Sussie hade kommit på bluray så jag passade på…

Jag vet inte om jag har så mycket att tillägga. Den är fortfarande helt okej.

Filmens sämsta karaktärer är helt klart Wheeljack och Stratosphere. Helt poänglösa "roliga" karaktärer som mest påminner om de sämre delarna av Bay-filmerna.

I extramaterialet på blurayen pratar skaparna om att Bumblebee verkligen var omtyckt men att det fanns "en stor grupp fans" som "var besvikna på skalan". Som tyckte att det var för lite explosioner och liksom spektakel.

Och… nu talar jag som nån som borde vara i den gruppen. Jag är precis rätt person: Jag gillar Transformers och jag gillar spektakel. Men… Vad fan pratar de om? Vilka fans då? Jag har nog faktiskt inte sett någon vara besviken på att Bumblebee var en mindre, mer personlig story.

Vad jag tror att de menar, är att det var svårt att sälja leksaker med Bumblebee. Det var för få karaktärer. Bumblebee, Blitzwing och två triple changers som de aldrig riktigt fick till som leksaker. Stora delar av leksakerna från Bumblebeefilmen var baserade på de cybertron-pseudo-G1-robotar man såg i tre skunder i introt.

Och det tror jag är anledningen till att de gick tillbaka till en mer Baysk film den här gången. Sedan… Bumblebee kanske spelade in 500 miljoner dollar på en budget på 102-135 miljoner, men Age of Extinction drog in 1000 miljoner dollar på en budget på 200 miljoner. Och 800 miljoner är faktiskt en större siffra än 370 miljoner. Och då spelar det nog ingen roll att typ alla tyckte att Bumblebee var en bättre film.

BETYG: 4/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Jag såg just om Birds of Prey and the Fantabulous Emancipation of One Harley Quinn.

Jag gav den en trea senast… Men alltså, den är nog värd mer. Eller så var jag bara mer på humör för den, den här gången.

Det är en oerhört spretig film. Delar av den funkar ganska dåligt. Vissa bitar känns inte som att de hänger ihop. Men det gäller ju Harley själv också, och det den här filmen, tycker jag, gör bäst är nog att ge kvinnliga karaktärer – framför allt Quinn själv – rätt mycket nyans och djup givet att filmen är kort och har en hyfsat stor cast av kvinnliga karaktärer. Där de flesta knappt har nån egentlig screentime.

Quinn själv… Jag gillar verkligen att hon å ena sidan får vara kompetent – välutbildad psykolog, extremt duktig på det här med våld – men å andra sidan är en fucking mess. Har medkänsla, men är impulsiv och tenderar att fatta skitdumma beslut. Är feg och svag och blir full vid fel tillfällen och missbedömer situationer. Jag gillart eftersom det visar på nåt sätt att bara för att man är vuxen och har en kompetens inom nåt område så har man inte allting liksom together. Jag gillar hur ungen Cassandra på barns vis tittar på den vuxna Quinn och tror att hon har it all figured out. Lite som jag alltid säger till mina elever: De kanske tror att vi vuxna har koll och sådär, men i själva verket låtsas vi bara. Det finns ingen magisk ålder där man plötsligt fattar alltihop.

Så Quinn får vara komplex. Det är coolt.

Jag gillar Huntress. Jag gillar att hon får ha en ganska typisk hämnd-backstory och rage issues men sedan stå framför spegeln och öva sina oneliners, och vara extremt osäker i sociala sammanhang. Hon vill så hemskt gärna vara cool! Can relate.

BETYG: 4/5
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,121
Location
Stockholm
Trodde jag hadde skrivit den här men eftersom jag inte har gjort det gör jag det nu istället:
HAMMARSKJÖLD │ OFFICIELL TRAILER │ PÅ BIO NU (youtube.com)
Handlar om FN generalsekreterare Dag Hammarskjölds sista tid på sin post, just innan och under Kongo krisen. Jag tyckte den var riktigt bra gjord.

Krankisk 4/5 tror jag.

Ska du spela Basker Blå tror jag den här kan vara av inspiration, iallafall för politiken som sker ovanför spelarnas huvud.
 
Top