WRNU:s filmklubb 2023 v24

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v24 2023 – #543 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Idag såg jag en film där spindelmannen blir insyltad i ett gäng parallella verkligheter. Spider-Man: No Way Home alltså. Jag ligger lite efter.

Icke-spoiler, tror jag:

Jag gillar inte när viktiga plotbitar ligger i "stingern" efter filmer. Ant-Man and the Wasp hade en viktig pusselbit inför Avengers: Endgame i sin stinger (Varför var Ant-Man i ett förråd i Endgame? Jo för han blev fast i kvantvärlden när hans vänner blev knäppta.), och Spider-Man: Far From Homes stinger innehåller hela setupen för No Way Home. Men den upprepas i början av No Way Home så det får väl vara OK.

Nåväl, alla vet nu att Peter Parker är Spindelmannen vilket leder till en massa problem, Peter Parker försöker lösa detta vilket leder till nya problem, och så vidare. Till slut håller multiversum på att invadera MCU-universat och Peter Parker måste raderas från allas minnen för att lösa problemet.

Wong är nya Sorcerer Supreme eftersom Strange rent tekniskt var död i fem år, jag tror det är första gången det nämns även om han uppenbart hade fått en befordran i Shang-Chi. Överhuvudtaget är det mycket Strange i den här filmen, vilket känns som setup för Doctor Strange in the Multiverse of Madness.

Advokat Matt Murdock dyker upp och får interagera med Foggy Nelson... fast det är inte "hans" Foggy utan Jon Favreau som spelade Foggy i den gamla Daredevil från 2003. Fniss.

Det har nämnts, men castingen är fixad i den här filmen. Jamie Foxx var direkt pinsam i Amazing Spider-Man 2, här är han betydligt mer balanserad. McGuire och Garfield funkar som spindelmän fast de är 46 och 38 i den här filmen, dels har de förstås tillgång till Marvels sminkmagiker, dels antyds det att båda har fortsatt superhjälta mellan "sina" filmer och No Way Home. Men lustigt ändå att det är 11 år mellan McGuire och Marisa "faster May" Tomei.

När faster May sa till Spindelmannen att med stora krafter följer stort ansvar fattade till och med jag vart det skulle barka. Att döma av hennes gravsten verkar inte den här spindelmannen någonsin ha haft någon "farbror Ben"?

Med fem huvudskurkar, Rhino synlig som hastigast i multiversumrevan i slutet, och Tom Hardy-Venom i stingern, så tror jag de fick med alla bovar från icke-MCU-filmerna.

Vad händer nu då? Ingen vet vem Peter Parker är, och ingen mer spindelmanfilm är planerad. Vi får väl se.

Far From Home var lite av en mellanfilm, No Way Home lyfter trilogin men når inte riktigt till samma nivå som Homecoming, men fyra spindelmän av fem blir det ju ändå.

Sen är det dags för Thor: Love and Thunder innan jag får se var all setup för Dr Strange leder. Disney vill nog att jag ser WandaVision först, men jag är tillräckligt spoilad på vad som händer i den serien för att det nog ska gå bra ändå.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
De tusen farornas land
1976 (org. titel: At the Earth's Core)

Netflix har rätt många 70-talspulpfilmer och det här är ytterligare en av dem. Baserad på Edgar Rice Burroughs roman och är ett eftersvep av succén med Landet som tiden glömde. Producerad i England, vilket syns, för det finns en mörkhyad man som faktiskt gör något och till och med våpet visar lite ståndaktighet. Jag såg filmen mest för att Peter "Star Wars" Cushin var med och prinsess-våpet spelades av en bondbrud från Älskade spion. I huvudrollen ser vi Doug McClure som ... jag ser har mest varit med i småroller.

En viktoriansk professor Kalkyl (fast som senare borde heta professor Exposition) har byggt en borr för att borra i Wales men kommer för långt ned och borrar sig in i Hollow Earth, där han och hans finansiär blir tillfångatagna av humanoida varelser som styrs av människostora telepatiska fåglar. Människorna här är slavar till dessa och nu infinner sig chansen att starta ett uppror. Själva filmen känns som att George Lucas tänkt "Det här ska jag ta och göra ... fast bättre" (finns exempelvis en fight liknande den där Luke slåss mot en rancor). Något som var förvånande var att filmen var i (grynig) 4K. Funkar om du vill softa, om du är inställd på ost.

BETYG: 3/5
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Jag fortsatte mitt ikapptittande av MCU med Thor: Love and Thunder.

Det börjar gripande iallafall. Nån utomjording (Christian Bale) är vilse i öknen med sin dotter, dottern dör och han hittar en oas där hans gud bor. Gud är ett rövhål och utomjordingen lockas av ett förbannat svärd att döda guden och bli Gorr the God-Butcher, med ett "necrosword". Och vem har smitt All-Black the Necrosword? Ja, kära läsare, nu är det kapplöpning mellan Sony och Marvel om vem som ska göra den första *nullfilmen och ställa till det för de svenska översättarna.

Skämt åsido, Thor är nedgången och mallig för, vad är det, minst tredje gången i sin MCU-karriär. Det börjar faktiskt kännas lite pajigt att Thor är rebootad lika ofta som Spider-Man fast med samma skådis. Han hänger med Guardians sedan Endgame, och Star-Lord försöker prata lite vett i honom - vilket också känns helt off för den rollen. Nåväl, dåliga saker händer, så Thor måste skärpa sig och dra på äventyr. Samtidigt är Jane Foster tillbaka och håller på att dö i cancer.

Det är en Taika Waititi-film, så det svänger vilt mellan allvar och komedi, och istället för Immigrant Song (Thor: Ragnarök) så får vi lyssna på Guns 'n Roses-låtar. På nåt vis syr han ihop det hela i slutet, framför allt får skurken vara något mer än ett hjärndött monster som slåss till döds för att han fått dålig strålning i huvet (se Thor: The Dark World, Ant-Man, alla gamla Spider-Manfilmer).

Russel Crowe gör Zeus med någon konstig "grekisk" brytning, engelska textningen representerar det som att han inte kan prata rent. Också pajigt, Google kallar det för "controversial", och vi kan väl lämna ämnet där.

Heimdalls son är med, han är döpt till Astrid men kallar sig Axl efter en av våra stora hjältar. Är han trans eller är det amerikanarna som inte kan svenska namn igen?

Ragnarok var fräsigare, men den här kan jag ju tänka mig att se om. Fyra åskviggar av fem.
 
Last edited:

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Ännu mer kontroversiellt:
Thor rekryterar barnsoldater.
Hehe. Jag reagerade nog på den scenen också, men man får väl ta det för vad det säljs in som på skärmen - att alla barnen får "the power of Thor (for a limited time)" och gör slarvsylta av monster som Thor själv har hanterat med lätthet tidigare i filmen. De är aldrig i fara.
Hur sen flickan som blästrar monster med sin mjukiskanins ögonstrålar mår efteråt kan vi ju fundera på.


Nåväl, jag har semester och därför kan jag binge:a filmer, så jag har sett Doctor Strange in the Multiverse of Madness. Den var tydligen före Love and Thunder egentligen, och alltså direkt påföljande No Way Home. Jaja.

Sam Raimis take på Dr Strange alltså. Det är en jäkla resa, framförallt med Jord-838 och hela Illuminati-grejen. Det är en film fylld med specialeffektspäckade fajter, och det är svårt att inte jämföra med Shang-Chi. Det känns ju mer påtagligt när det är kampsportare som pucklar på varann även om det förstås är mycket CGI i Shang-Chi, men det är tillräckligt med variation för att det ska hålla med verklighetsförvridande magiker också.

Hur många hemliga fort med ninjas och grejer finns det i den här settingen egentligen? Kamar-Taj finns här, Shang-Chi hade två, Daredevil slåss väl mot ninjas också? Duellerar ninjorna om mark?

Hoho, en Reed Richards. Vi vet ju att det är planerat en Fantastiska Fyran-film till 2025, men det blir väl inte med den här snubben. Slåssascenen mellan Wanda och Illuminati är bland de roligaste att se, synd bara att det är så uppenbart att Illuminati ska förlora.

Men, dumpade Wanda-616 sin besatta Wanda-838 i mellanvärlden? Jaja, hon hoppade tillbaka, hon är väl tuff även om hon har ett normalt liv på Jord-838.

Det här var ju stabilt. Fyra parallella universum av fem.

Nu är det bara Wakanda Forever kvar, sen är jag klar med "Phase 4" och ikapp med DVD:er.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Jag har också precis köpt biljetter och ska se Transformers: Rise of the Beasts i magnifik IMAX-3D på torsdag. Heck yeah! Transform and roll out! Recension komer såklart.

(Eftersom jag inte är något större fan av beast wars och eftersom det här är ännu en mainline-film i bayverse så oroar jag mig lite av att det här ska vara filmen som gör all progress de gjorde med Bumblebee ogjord. Jag tänker att det här på något känns som mer att de inte lärt sig något utan mörsar på med samma stil som The Last Knight… som ju inte var speciellt bra. Just det här med att de vill pressa in djuren och ha en mega-cast istället för att köra en Bumblebee och fokusera på en eller ett fåtal karaktärer… det tror jag är en Dålig Idé™. Men vi får se, det lär väl förhoppningsvis bli minst en trea iaf.)
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
De tusen farornas land
Haha, jag la till den här på "min lista" och nu tycker Netflix att jag ska titta på kategorin "kultfilmer" full med gammal pulpfilm och italiensk skräckfilm. Najs.

Hursomhelst såg jag Black Panther: Wakanda Forever igår. T'Challa är död, eftersom Chadwick Boseman är död. Den hjärtformade plantan är uppeldad i förra Black Panther-filmen så det blir ingen mer Black Panther. Trodde ni. Ja, och så finns det vibranium på fler ställen än i Wakanda.

Fast det finns en civilisation uppbyggd kring den ådern också, den icke-atlantiska. Disney ville väl inte krångla till det när DCU hunnit före med ett Atlantis och en superhjälte som kommer därifrån, så Namor är husgud i en spinoff av Mayacivilisationen istället.

Allt suger. Det är en film med ganska dämpat tonläge och brist på comic relief jämfört med MCU i allmänhet.

Nya roller: Ett gäng, men framförallt Riri Williams/Ironheart/nya Iron Man - har en egen tv-serie planerad.
Valentina Allegra de Fontaine/Julia Louis-Dreyfus/Elaine från Seinfeld är med också - kommer vara med i Thunderbolts.

Jag vill gilla Black Panther-filmerna, men båda har hittills varit mellanfilmer. Känns som den här lägger mer krut på att introducera roller till framtida filmer (Ironheart och Namor) än att berätta sin story. Klart att det påverkar att huvudrollsinnehavaren går och dör, men det blir en svag fyra.

Och det var "fas fyra". Ingen samlingsfilm där alla nya hjältar samlas och spöar en skurk. Kanske ett klokt val med tanke på hur dålig Age of Ultron var, Disneymarvel vill väl prova något annat. Jag gissar att Kang kommer att dyka upp återkommande i fas 5.

Nytt: En massa (delvis väldigt unga) hjältar. Magi tar ett steg fram. (Glöm inte att serierna Wandavision, Moon Knight och Loki hör till fas 4 med.) Multiversum-grejer förstås.

Spoilers på internet: Folk hade spoilat satan ur Eternals och No Way Home, inte så mycket med de andra filmerna. Undrar om det speglar intresset för de filmerna.

Ant-Man ligger i mellanperioden där den slutat gå på bio men DVD:n fortfarande är dyr. Således är det Guardians of the Galaxy Vol 3 som jag planerat se härnäst.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Nu har jag sett Transformers: Rise of the Beasts. Den var okej.

Inte fantastisk. Inte usel. Om man gillar Transformers borde man nog se den. Inte speciellt mycket nya idéer, men de idéer den har funkar bra så varför laga nåt som inte är trasigt?
  • Den manlige huvudpersonen är som en mycket mindre spattig Shia LeBeuf. Samma energi, lite nervös everyman snarare än actionhjälteninja. Men med volymen neddragen från 11 till… 3, kanske. Det gör att han absolut funkar.
  • Den kvinnliga huvudpersonen är kompetent och har nördkunskap utan att nödvändigtvis behöva vara "nördig". Entusiastisk över konspirationsgrejer utan att bli over-the-top som Agent Simmons. Det gör att hon absolut funkar. Filmen tog den bästa delen av The Last Knight, alltså idén att ha en manlig och en kvinnlig huvudperson som kommer från varsitt håll och inte har en romans. Det gör att ingen av dem känns som en statist eller hjälpreda i den andres berättelse, även om mannen absolut får mer storymässigt djup och utrymme.
  • Jag har ingen relation alls till Beast Wars annat än att det var en även-för-sin-tid jättefult CGI-animerad transformersserie. Jag såg den aldrig, och nu är det för sent för jag kommer inte förbi hur ful den är. Jag bryr mig alltså inte nämnvärt om att Optimus Primal, Airazor, Rhinox och Cheetor är med. De har de töntigaste namnen i hela Transformersvärlden. Möjligen är Airazor OK.
  • Specialeffekterna kring Noahs Mirage-Iron Man-suit funkade verkligen inte. 100% floating face syndrome.
  • Noahs Iron Man-dräkt är också en lost opportunity. De hade kunnat explicit gjort honom till en target master, power master eller headmaster. Nu är han bara en snubbe i Iron man-dräkt
  • Intressant val att välja att helt enkelt inte säga något, eller väldigt lite, kring saker som är potentiellt viktiga för plotten. Jag tänker främst på att Maximals kommer från framtiden (kan iofs utläsas genom ledtrådarna) och att de aldrig går in på exakt hur det gick till att Prime och gänget fastnade på jorden. I Bumblebee är ju Prime bara… där.
  • Nu när Unicron är introducerad så är det alltså 100% confirmed att franchisen är rebootad. För i Last Kight var han ju i Jorden, och här är han inte det.
  • Att Prime här är mindre empatisk, mer brutal, och inte alls hittat sitt ledarskap ännu är charmigt. Jag gillar det skarpt.
  • Jag gillar den här Mirage, även om han helt 100% uppenbart egentligen är Jazz. Fast med Hounds holografiska krafter.
  • Jag tycker att Arcee kunnat få mer utrymme. Och personlighet.
  • Jag tycker att Wheeljack kändes rätt onödigt överflödig. Det var bra val att hålla casten liten; det vann Bumblebee stort på och det var också en av de bra grejerna med Age of Extinction. Här slängde de in Wheeljack och Stratosphere vilket verkligen bara kändes "hey, vi vill sälja två leksaker till!" Nej, jag är inte förvånad. Ja, jag vet att de här filmerna är leksaksreklam.
  • Michelle Yeoh! Jag tyckte väl jag kände igen Airazors röst. Ron Perlman var bra som Primal. Jag hade inte gissat att Dinklege gjorde Scourge.
  • Jag gillade verkligen stingern i slutet! Jag var helt beredd på att det skulle vara Sector 7 som försökte rekrytera Noah – det tog mig verkligen på sängen när det visade sig vara GI Joe.
  • Det var fruktansvärt fegt att återuppliva Bumblebee i slutet, även om jag förstår varför de gör det. Han är ju närmast synonym med franchisen i många barns ögon numera. Jag tycker gott de kunnt få det traumat; min generation överlevde ju att se Optimus dö så…
  • Det är rätt många våldsscener som bara funkar för en film som ska kunna ses av barn för att det är robotar som slåss. Liksom, redan inom de första få minuterna slits ett huvud ut med ryggraden.
Okej, det var nog allt jag kommer på just nu. Helt OK film som sagt. Se den om du gillar Transformers.

BETYG: 4−/5
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Nu ska vi se, om man ska bygga Rise of the Beasts som lego, utifrån tidigare Transformersfilmer:
  • Manlig huvudperson: Som Shia LeBeuf och litegrann som Marky Mark. Fast svart och 90% mindre Michael Bay.
  • Kvinnlig huvudperson: Som Izabella från last Knight. Fast svart och 90% mindre Michael Bay.
  • Liten autobot-cast som i Age of Extinction.
  • Stor portal som låter Dålig Planet teleporteras hit som i Dark of the Moon.
    • Till och med en sån där ljuspelare i skyn.
    • Unicron som Big Bad, typ som i Last Knight
  • Manlig huvudperson med rolig bil-kompis som i de tre första filmerna, fast Mirage istället för Bumblebee.
  • McGuffin-jakt som i ettan (The All-Spark).
  • Svårslagen onding som fått sin svårslagenhet från ond chef som i Age of Extinction (Lockdown).
  • Det visar sig att Transformers funnits på jorden eller dess närhet mycket längre än någon trott, eller åtminstone under en tidsperiod som inte tidigare nämnts. Som i… de flesta? Transformers (Megatron), Revenge of the Fallen (Primes och deras maskin), Dark of the Moon (Sentinel Prime och hans skepp), Age of Extinction (Dinosaurierna utrotades av "transformium") och Last Knight (Herregud, hela röran med Merlin och hans draktransformers).
  • Gamla Transformers som man inte sett tidigare men som Optimus Prime skapar allians med, som i Age of Extinction (Dinobots)

Så… Jag tror att det är det som gör att filmen känns lite… safe. Lite "greatest hits". Bumblebee var modigare, den testade något nytt – det här är mestadels samma byggstenar i lite ny ordning och med maximals. Så är man inte stort Beast Wars-fan så är det ju inte så revolutuonerande.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Jag har sett Polite Society (2023) som är regissören Nida Manzoors första långfilm. Den beger sig till hennes hemmiljö, vilket är livet som invandrad person till England. Filmen följer mer specifikt två systrar som kör VM i att göra sina föräldrar besvikna (de vill bli målare och stuntkvinna respektive istället för läkare, advokat eller varför inte banktjänsteman?). Men så en dag förändras allting, när en man från en mycket fin familj vill gifta sig med den äldre systern, och hon verkar fullständigt betuttad i sin nya fästman och släppar snabbt sina drömmar om måleri.

Den yngre systern, som har en extremt livlig fantasi, misstänker att allting inte kan stå rätt till (kanske de använder någon form av mind-control device på hennes syster?!) och bestämmer sig för att spionera och sabotera bäst hon kan. Filmen är en action-komedi och blir snabbt surrealistisk när den yngre systerns vilda fantasi får kontrollera händelseförlopp och beskrivningar av platser och individer.



Jag rekommenderar Polite Society för alla som vill se en smart, snabb och skoj action-komedi med särskilt rolig skurk. 4/5.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Och nu har jag sett Guardians of the Galaxy Vol 3 med. Andra filmen i MCUs "fas fem" efter Quantumania. Vi kan ju ta det första först.
Subplotten om Rocket och hans djurkompisar, och hur det går för dem? Ja, den hade jag sett femtielva memer om på Facebook. Uppenbarligen blev folk berörda och ville mema av sig. Jag var väl inte oberörd heller, om vi säger så.
Är inte 2h30min film ganska långt? Jo, det här är den fjärde längsta MCU-filmen någonsin, och det märks. Man kan ju ha sett tidigare perifera filmklipp och veta om att...
Gamora blev ihop med Peter Quill i slutet på Guardians 2.

Gamora är död och ersatt av en Gamora från en parallell tidslinje som inte känner Guardians och Quill - hände i Endgame.

Guardians bor nu på Knowhere - etableras tydligen i The Guardians of the Galaxy Holiday Special.

Vem fan är Cosmo? Tydligen också nån som introducerades i The Guardians of the Galaxy Holiday Special.

Adam Warlock är en grej - hintades i stingern i Guardians 2.

Ja och så är de med i början på Thor: Love and Thunder, men det sker ingen utveckling av Guardians i den filmen.
Men chilla, allt det här förklaras i filmen för oss som inte har Disney+, och då blir längden därefter. För nu ska Guardians flänga runt igen.
Utsidan av Orgoskopet är det äckligaste jag sett på film på länge. Tack så jävla mycket. 5/5, skulle titta igen.

Suburbia med djurfolk som har den mest creepy sortens familjefoton är perfekt, det är fullt med dumma skämt men alla leder till reaktionen att "naturligtvis är det precis så här i High Evolutionarys vision av den perfekta förorten".

Och så en sista showdown på High Evolutionarys skepp. Och en till. Och sen en på Knowhere. Och en till på High Evolutionarys skepp. Ett stort skepp är det.
Första filmen var stilbildande, andra var ett nerköp, framförallt var det nån som bestämde att Drax skulle bli en idiot istället för enkelspårig som i ettan. I trean har man lärt sig hur Drax - och Bautista - funkar bäst. Det här var ett rejält lyft efter den svajiga "fas fyra". Fem Groot av fem.
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,142
Location
Stockholm
Doktor Caligari (1920) | SVT Play
1686993759406.png
"En klassisk stumfilm som berättar den skräckinjagande historien om hypnotisören doktor Caligari som använder sig av sömngångaren Cesare för att utföra hemska mord. Filmen är ett av den tyska expressionismens viktigaste verk och den har varit en inspirationskälla för mängder av konstnärer inom olika genrer. Regi: Robert Wiene. I rollerna: Werner Krauss, Conrad Veidt, Friedrich Feher, Lil Dagover, Hans Heinrich von Twardowski m.fl. (Das Cabinet des Dr. Caligari)"

Vad ska man säga om den här filmen, den är nog lite för långsam och teatral för modern publik, även om jag själv inte har något problem med sådant, men samtidig så influerande genom sitt bildspråk med skeva kulisser istället för verkliga miljöer. Den här versionen är en restaurerade variant med riktigt bra bild, tyvärr är musiken man valde att lägga till rätt så intetsägande och i många fall gör inget scenerna som de ska ackompanjera och i vissa fall drar ner. Sedan måsta jag personligen säga att slutet tar ifrån resten av filmen.

Om du ska spela i sent 1800-tal / tidigt 1900-tal (eller världar inspirerade av dessa) så kan den här filmen vara inspirerande för hur folk kan gå kläda, så man inte bara använder sig av Viktorianska England referenser.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,612
Location
Rissne
Jag har just varit och sett Spider-Man: Across the Spider-Verse igen.

Den var jättebra, igen.

BETYG; 5/5
Här är en grej jag började fundera lite på när jag såg filmen första gången och som en youtube-snubbe sedan artikulerade:
Det är väldigt intressant att de tre karaktärer som jagar efter Miles i slutet alla har en backstory som inte passar det Miguel kallar "kanon", och alltså enligt hans definition egentligen inte är riktiga spindelmän.
  • Miguel bets inte av en spindel, utan utsatte sig själv för genetiska experiment där han fick spindel-DNA.
  • Jessica Drew bets inte heller av en spindel, utan… öh… lite beroende på version så hittade hon spindelmannens dräkt och började hoppa runt i den, eller så kanske hon evolverades upp från en spindel av High Evolutionary, eller så… Ja, alltså, oavsett så bets hon inte av nån spindel.
  • Ben Rielly… är en klon. Inget spidelbett inblandat.
Jag har inte djupdykt i deras respektive stories, men… Har nån av de här tre ens en Farbror Ben? Har de ens haft den där händelsen som nämns i filmen, med en poliskommissarie som dör när de räddar ett barn? Det antyds visserligen i filmen att den här versonen av åtminstone Jessica Drew har det, men det sägs inte rakt ut.

Men hur som helst är det intressant. Jag undrar ifall de kommer att göra något av den grejen i tredje filmen.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,122
Jag har sett Asteroid City, vilken är Wes Andersons senaste film.

Givet att det är Wes Anderson så handlar det om en stiliserad komedi, med mycket yta men mörka undertoner, och halva hollywoods skådespelarelit på rollistan.

Jag är ett stort fan of Andersons övriga rullar, så jag får tyvärr säga att jag blev något besviken. Lite för mycket yta, lite för lite komedi och knappt några mörka undertoner över huvud taget. Glättigt, och i slutändan lite tjatigt.

Filmen är dock väldigt snygg - om man gillar Andersons estetik (vilket är ungefär glättigt dockskåp).

3/5.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,731
Jag avrundade veckan med att tvätta sängkläder och se Kingsman: The Golden Circle (2017).

Betyget blir 3/5. Svagare än första filmen men inte hela vägen nere på en tvåa.
 
Top