WRNU:s filmklubb 2023 v52

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v52 2023 – #571 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Rebell Moon, part 1
2023

När coola actionscener inte har något djup i sig så känns det som om allting bara är en fernissa. Jag känner för skådespelarna när de måste säga replikerna, för de är undermåliga och rätt ut sagt pinsamma med sina klyschor. Det som står ut i filmen är Charlie Hunnam som normalt brukar vara rätt stoisk i sina roller, men här verkar trivas med rollen. Zack Snyder bör aldrig regissera en film, han framförallt aldrig skriva en film (ensam). Han bör vara ansvarig för fotografi och trailer-skapande, för där briljerar han. Här återanvänder han linserna som han använde i Army of the Dead (där jag redogör Snyders svagheter) för att göra kanterna suddiga i vissa klipp. I övrigt tror han att använda slow-mo är tillräckligt för att sätta djup i en film, som när bönder är ute och sår ... "slow-mo när de kastar ut säd". Med tanke på budgeten på filmen så kräver jag faktiskt mer, men den funkar att softa till.

Ska nämnas att filmen har ett avslut, så det går att titta på denna och inte behöva vänta tills april 2024 för att se hur det går.

BETYG: 3/5
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag har sett (det mesta av) Forever Christmas (2018), en tv-film där en osannolik romans spirar mellan tv-producenten Sophia och Will, en ensamstående hunk med hjärta av guld som firar jul varje dag året om.

Will spelas av Christopher Russell som verkar vara en kanadensisk julfilms-Hemsworth med många titlar på sitt kanske inte alltför tyngda samvete.

Jag ger den tre pepparkakshus av fem på den krankiska skalan, även om jag vid enstaka tillfällen övervägde att ge upp. Meeeen... jag låg ju på en soffa och hade godis inom räckhåll så... :gremwhistle:
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Har sett Julfilmen Children of Men (2006)

Mycket smarta subtila referenser och svart humor i en medryckande framtidystopisk story.

Dras dock av lite mellanbudgetfilmsambitioner och hackit skådespel från den kvinnliga protagonisten.

Betyg: 4/5
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,724
Jag och flickvännen har sett Oppenheimer (2023).

Vi är båda överens om att det är en film vi nog skulle se igen (ganska lättittade tre timmar må jag säga), men det kommer inte hända imorgon. Betyg 4+ på den krankiska skalan.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag har sett Rebel Moon - Part 1. Innan jag börjar tala om själva filmen vill jag redogöra lite för mina tankar om regissören Zack Snyder. Jag tycker generellt inte att han är särskilt bra som regissör. Han har gjort tre filmer jag tycker om, resten av hans filmer är för mig mer eller mindre dåliga. Vi står dessutom väldigt långt ifrån varandra politiskt vilket gör många delar av hans filmer ännu mer svårsmälta för mig. Med det sagt tycker jag att han är en förbaskat intressant regissör! Han har en helt egen stil som jag tycker är intressant och hans filmer har alltid en personlig prägel. Därför hoppas jag verkligen alltid att hans nästa film ska vara bra! Det är alltid ett nöje att se en bra Snyder-film även om det tyvärr händer rätt sällan. Jag började därför kolla på Rebel Moon med en uppriktig vilja att verkligen tycka om den.

Bakgrunden till hur filmen kom till är faktiskt rätt intressant. Tydligen ville Snyder göra en Star Warsfilm med twisten att den skulle vara blodig och ”cool” på det där sättet som Snyder tycker att något är coolt (det vill säga som mest är pubertalt i de flesta andras ögon). Han fick nej från Disney och gick då till Netflix där han fick tummmen upp att göra en Star Wars med serienumrerna bortfilade så att säga. Det är lite synd tycker jag. Detta är så mycket uppenbar Star Wars att det blir rätt distraherande att det inte är det egentligen. Det är synd att Disney inte sa ja till Snyder, jag hade hellre velat se detta som en Star Warsfilm.

Filmen är en återberättande av temat från De sju samurajerna. Det onda imperiet säger till en grupp bönder att de kommer komma till deras planet inom en viss tid och ta allt de odlat. Tills dess måste bönderna ut i rymden och samla ihop ett gäng krigare som ska hjälpa dem slåss mot imperiet. Det är en premiss som funkar riktigt bra för en Star Wars-historia, inte minst eftersom George Lucas var inspirerad av Kurosawa när han gjorde den första filmen.

Vidare är filmen jävligt snygg, vilket ju är att vänta av ett verk signerat Snyder. Fotot är vacker men även den allmänna estetiken är intressant. Är är otroligt skitigt och gritty på ett spännande sätt, det känns som att vi besöker en värld som långsamt håller på att rosta sönder. Actionscenerna är även de snygga, även om Snyders överanvändning av slow motion dras till den spets att det närmast blir parodiskt ibland. Tempot är dessutom bra, vilket man ju verkligen inte kan säga om alla hans filmer.

Så, det var de positiva delarna med filmen. Tyvärr finns här en hel del negativa saker också, och de är tyvärr så pass negativa att de drar ner filmen rejält. För det första borde nämnas att den är homofobisk på ett sätt jag inte riktigt trodde skulle vara möjligt idag. De homofobiska inslagen koncentrerar mest till en särskild del av filmen och genomsyrar inte filmen i stort, vilket gör att filmen ändå går att se.

Men sen kommer vi till de mer genomgående bristerna. Dialogen är exempelvis riktigt usel och framförallt seg. Jag gillar show don’t tel i filmer. Här är det tell, tell och tell some more. Vi talar om ändlösa haranger där samma sak ältas ända in i kaklet.

Vidare så är huvudhandlingen om att hitta krigare helt okej, men det finns två sidohandlingar som är dåliga. Framförallt finns en story om en robot som jag tror är tänkt att vara gripande, men som faktiskt är närmast pinsam.

Filmens största brist har dock att göra med upplägget. Detta är alltså en ensemble-film om ett gäng krigare som ska gå samman och besegra ett yttre hot. Jag gillar den typen av film stenhårt! Men själva kärnan i en sådan film för mig är att karaktärerna lär av varandra och utvecklas ihop. Det kan handla om att kulturer, ideologier och livsfilosofisk krockar men att karaktärerna sedan blir bättre av att de lär sig lita på varandra. Många av mina favorithistorier gör detta bra, bland annat Star Wars: A new hope, The last jedi, Sagan om ringen, Watership down och så vidare. Den här filmen saknar sådant helt. Faktum är att karaktärerna inte ens pratar med varandra! Jag förstår inte för mitt liv vad meningen är med att sammanfoga ett gäng karaktärer om dessa över huvud taget inte samspelar med varandra!

Summa summarum så är detta knappt godkänd hjärndöd underhållning. Jag kan komma på bättre saker att lägga min tid på, men filmen var inte heller en plåga att se. Jag vet inte om jag skulle rekommendera den, men jag skulle inte heller säga att folk borde hålla sig borta från den.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
För det första borde nämnas att den är homofobisk på ett sätt jag inte riktigt trodde skulle vara möjligt idag. De homofobiska inslagen koncentrerar mest till en särskild del av filmen och genomsyrar inte filmen i stort, vilket gör att filmen ändå går att se.
Jag måste säga att jag faktiskt missade detta helt.

Framförallt finns en story om en robot som jag tror är tänkt att vara gripande, men som faktiskt är närmast pinsam.
...och då hyllar folk den roboten som det bästa i filmen. Jag tycker det är jätteproblematiskt när folk introduceras och sedan försvinner. Dels att de aldrig dyker upp igen och dels att de aldrig träder fram. Visst, filmen kanske står på egna ben men inga av "samurajerna" bidrar på ett sätt som säger "OK, detta var varför karaktären är med".

Summa summarum så är detta knappt godkänd hjärndöd underhållning. Jag kan komma på bättre saker att lägga min tid på,
Zack Snyder sade att han var tvungen av Netflix att klippa ned filmen till två timmar och att det finns massor av material till en director's cut. För problemet för mig är att filmen mestadels vagt binder samman snygga visuella ögonblick. Jag kommer nog att se Director's cut men förväntar mig att bli besviken där.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Jag måste säga att jag faktiskt missade detta helt.
Jag tänker på när de var på rymd-gaybaren där alla besökare framställs som äckliga och en slags varelse som ser ut som en vidrig smält deformerad orch kommer och tar bonden mellan benen och säger att han vill köpa honom för sexuella tjänster.

...och då hyllar folk den roboten som det bästa i filmen. Jag tycker det är jätteproblematiskt när folk introduceras och sedan försvinner. Dels att de aldrig dyker upp igen och dels att de aldrig träder fram. Visst, filmen kanske står på egna ben men inga av "samurajerna" bidrar på ett sätt som säger "OK, detta var varför karaktären är med".
Håller med i allt du säger. Att roboten bara försvinner är jättemärkligt. Och ingen av karaktärerna bidrar till något väsentligt. Och ingen av problemen karaktärerna måste övervinnas för att värvas känns tematiskt nödvändigt. Varför har vi till exempel striden mot spindeltanten, vad berättar den egentligen om karaktären som slåss?

Zack Snyder sade att han var tvungen av Netflix att klippa ned filmen till två timmar och att det finns massor av material till en director's cut. För problemet för mig är att filmen mestadels vagtbinder samman snygga visuella ögonblick. Jag kommer nog att se Director's cut men förväntar mig att bli besviken där.
Ah, det förklarar en del. Det känns ju som en lite märklig prioritering att klippa bort något så väsentligt som karaktärernas progression och interaktion. På ett sätt tycker jag att det tempo Snyder har i de filmer han har full kontroll över, men om det tempot tvingar honom att var och varannan gång klippa bort väsentliga delar ur sina filmer borde han kanske lära sig hantera ett annat slags tempo.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Varför har vi till exempel striden mot spindeltanten, vad berättar den egentligen om karaktären som slåss?
Ja, helt klart!

En sak jag irriterar mig på den scenen är att det fanns ett intressant moraliskt dilemma som hade gett djup till karaktären: Spindeltanten var där först och människorna förgiftade världen såpass att hennes art dog ut. Detta är dock inte varför jedin var ledsen när hon till sist dödade spindeln (och varför sköt ingen av de andra spindeln?). Det hade kunnat varit en jätteintressant karaktär att trots att hon förstod hur fel det var att döda spindeln, att det var människornas fel, så gick hon ändå människornas väg och läste problemet genom att döda problemet, snarare än att lösa grundproblemet med utsläppen.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,931
Ja, helt klart!

En sak jag irriterar mig på den scenen är att det fanns ett intressant moraliskt dilemma som hade gett djup till karaktären: Spindeltanten var där först och människorna förgiftade världen såpass att hennes art dog ut. Detta är dock inte varför jedin var ledsen när hon till sist dödade spindeln (och varför sköt ingen av de andra spindeln?). Det hade kunnat varit en jätteintressant karaktär att trots att hon förstod hur fel det var att döda spindeln, att det var människornas fel, så gick hon ändå människornas väg och läste problemet genom att döda problemet, snarare än att lösa grundproblemet med utsläppen.
Jag håller helt med, trodde det skulle bli något tematiskt intressant här men det mynnade verkligen ut i ett ingenting. Jag tror det handlar om att Snyder sällan slänger in något i sina filmer med någon högre tänke än att det är ”coolt”. Har sett otaliga intervjuer med honom när han pratar om sina verk och delar av verken, och väldigt många gånger när han pratar om verkar blir analysen inte djupare än att han säger att han gjorde si eller så för att han tyckte det var coolt.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,009
Jag har sett Rebel moon del 1
Jag stör mig på små små grejer. Varför har skurken slips och skjorta och slåss med ett lårben?
Och slow motion strid är inte coolt. Det är så sjukt gjort och tradigt.
2/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,574
Location
Rissne
Jag har sett Rebel Moon Part 1, jag också.

Det är definitivt en av de filmer som gjorts.

Snyder kan inte skriva manus eller hitta på stories, han kan inte designa karaktärer eller bygga dialog. I vanliga fall brukar han kunna göra snygg action, men det kunde han inte här. När specialeffekterna är som snyggast är de helt OK, men oftast är det riktigt ful greenscreen --så ful att det distraherar – och extremt störiga ljuseffekter som mest får mig att tänka på typ… I dunno, Sucker Punch? Överlag känns det estetiska väldigt mycket SyFy Channel år 2009 eller så. Det är verkligen inte 2023-värdigt, om man säger så. Allt är ganska hafsigt, och det känns som att ljuseffekterna och lens flares mest används för att distrahera från hur taffligt allt är.

Det finns snygga inslag, och jag kommer väl för all del att kolla på del 2 också. Men mina förväntningar kommer att vara rejält nedskruvade.

Jag var beredd på att en Snyderfilm skulle ha kasst manus, det hör liksom till. Karln kan (i vanliga fall) sina kameralinser och cinematografi, men han kan inte skriva manus. Men jag var inte beredd på att filmen skulle vara medioker rent visuellt.

BETYG: 3−/5
 
Last edited:
Top