WRNU:s filmklubb 2023 v46

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v46 2023 – #565 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Jag har sett Uncharted, för nu finns den på Netflix.
Lite stel dialog, definitivt några scener som känns lite väl som "en bana i spelen" men totalt sett en habil äventyrsfilm.

Se om? Kanske, med sällskap. 4/5 på krankskalan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Jag har sett Uncharted, för nu finns den på Netflix.
Lite stel dialog, definitivt några scener som känns lite väl som "en bana i spelen" men totalt sett en habil äventyrsfilm.
Såg den också nyligen. Jag blev positivt överraskad. Bra action, skön pulp-känsla, oväntade vändningar och folk som inte bara var svartvita i huruvida de är onda eller inte. Kul att se Tom Holland göra lite parkour, men han kändes väldigt mycket som samma person som i spindelmannen-filmerna.

Regisserad av skaparen bakom Zombieland och Venom och har samma stil som dessa filmer. I kvalitet mer åt Zombieland.

BETYG: 4/5
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
The Aviator
2004

En långkörare av Scorsese som försöker göra en Citizen Kane men lyckas inte fullt ut. Jag satt mest och funderade på varför jag skulle bry mig om en jetsettare som föddes rik, var en playboy och hade stora planer för att täcka sitt ego. Jag vet inte angående det sista, för man får inget motiv om varför film- och flygmagnaten Howard Hughes vill göra de saker som han gör. Man får någon fånig "vi mot staten"-kamp i mellanakten där vi på något sätt ska tycka synd om den lille mannen - i detta fall dollarmiljardären och playboyen Hughes. Vi får också veta att Hughes har bacillskräck ... som om det ska ge någon sorts karaktär till karaktären.

Det enda gott jag egentligen kan säga om filmen är fotot som också resulterade i tre (av fem) oskar. En stilgrej är också att färgskalan skiftar från två färger till fullfärg allt eftersom åren går och filmtekniken utvecklas. Jag vet inte om det är ett stildrag att alla skådespelare verkar spela som om de spelar en roll. Allt känns kulissaktigt, även om Cate Blanchett fick en oskar för sin tolking. Det enda filmen gjorde var att göra mig sugen att se Hell's Angels av Hughes. Jag pendlar mellan 2 och 3 i betyg, men jag antar att filmen funkar om man vill softa i nära tre timmar.

BETYG: 3/5
 
Last edited:

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
506
Jag har sett The KillerNetflix. Det är typ ett försök att göra en Drive, Collateral eller Leon, fast utan intressanta idéer. Tilda Swinton har en bra scen i mitten, men i övrigt är det bara ett lönnmördarromantiskt bottennapp. Det finns ingen riktig karaktär eller utveckling hos protagonisten, utan man ska liksom bara avnjuta hans pedanteri och mördande, och sen är det slut och han är bara såååå "cool".

2/10
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Jag och typ ett par dussin till satt i ettan på Sergel och såg The Marvels. Jag passade på trots hyfsat sen onsdag eftersom den redan från och med i morgon relegeras till betydligt mindre och sämre salonger.

Och jag… jag fattar nog inte riktigt varför. Det här är en bra film. En bra superhjältefilm. Jag har inget att invända mot specialeffekterna. Skådespeleriet är bra. Högt, roligt och bra tempo. Var den det bästa sen skivat bröd? Nä.

Jag får känslan av att de som inte ogillar den pga "ew, tjejbaciller" mest ogillar den pga "superhero fatigue"? Dvs, det handlar egentligen inte om filmen jutan om att man liksom är "less på superhjältar"? Jag har funderat på det där lite, och kommit fram till att jag nog inte lessnar på grejer på riktigt det viset, och just superhjältar vet jag definitivt inte om jag kan lessna på.

Vad bör man se innan den här filmen? Jag skulle säga att man nog kanske plockar det mesta oavsett, men att man kanske bör ha sett åtminstone första Captain Marvel och så Ms. Marvel-tvserien. Men de är ju bra, så det är ingen vidare uppoffring. Rambeau får ju sina krafter i Wandavision men å andra sidan ges ingen förklaring där som inte ges här, så… Det är nog rätt lugnt. Å andra sidan är den serien en av MarvelDisneys allra bästa, så se den ändå.

Jag gillade spelet mellan karaktärerna. Det fanns schysst kemi tyckte jag, samtidigt som det ju ändå var ganska ny och hittills outforskade relationer. Framför allt Kamala känns som en fräsch fläkt. Och hennes familj var det bästa med Ms Marvelserien och de är nog bland det bästa här också.

Sam L Jackson är tillbaka som Fury. Jag trodde ett ögonblick att vi förlorat honom, han var verkligen out of sorts i Secret Invasion. Men här är han ju riktigt bra! Och Jackson kan leverera komedi riktigt bra, också.

Så… Lagom dumt superhjälte-rymdäventyr. Låt dig svepas med så är det lugnt. Jag drivs inte av nån superstark önskan att se om den imorgon, men skulle nån föreslå det så tror jag heller inte att jag tackar nej.

Den första efter-eftertexterna-filmen var kul. Det finns ingen andra, så det finns noll poäng med att stanna kvar i salongen. Basånivet. Men stanna för de mellan de animerade eftertexterna och de som rullar.

Min enda egentliga kritik:
Jag har förstått att en massa människor avskyr origin stories? Jag älskar dem. och jag saknar dem när de inte är med. Kapten Rambeau tycker jag saknar flera stora kapitel i sin berättelse, om inte jag glömt/missat något. Vi fick se henne blippa tillbaka i Wandavision, och så skickades hon genom hexen och… fick krafter. Jag tyckte hela den biten kändes väldigt abrupt för hennes del, jag hade överlag gärna sett mer av henne och liksom… lära sig använda nya krafter, hantera vad det betyder att ens ha krafter, hela den biten. Jag gillar den.

Plus att det är lite kack att hon introducerades i en annan superhjältes film (Captain Marvel), fick sina krafter i en annan hjälte/skurks tv-serie och nu dog i typ en filmfortsättning av två andra superhjältars berättelser.

Men ja, jag gillade den. Jag skrattade en hel del, och jag var underhållen genom typ hela.

BETYG: 4+/5
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Har också varit på The Marvels nu. Den hade redan förvisats från IMAX-salongen, tyvärr. Såg den i en medelstor salong som IOFS var nästan fullsatt.

Och jag håller med kranks kommentarer. Kan tillägga att jag särskilt uppskattar den mer sansade speltiden. Plågades inte av min blåsa alls.

Angående att det inte finns någon scen på det allra sista slutet efter eftertexterna, kändes det som om det som i en tidigare Marvel-film skulle ha varit post-credits nu blev mid-credits scenen istället, och det som skulle varit mid-credits blev uppgraderat till en pre-credits epilog. Tummen upp för den justeringen, och jag hoppas de fortsätter på den inslagna vägen.

Sedan misstänker jag att frånvaron av hype till stor del kan ha berott på strejken som gjorde att skådisarna inte kunde göra PR för filmen.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Kom på en sak till jag uppskattade med The Marvels. Den tar faktiskt upp saker som hänt tidigare i MCU, och bygger vidare på dem på ett vettigt sätt. Till skillnad mot hur Secret Invasion försökte göra samma sak.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,720
Jag har sett The Hunger Games: The Ballad of Songbirds & Snakes (2023), en prequel-film baserad på prequel-boken med typ samma titel.

Har fått frågan i efterhand om filmen var bra, och tyckt det varit lite lurigt att bara säga ja eller nej på. Alltså, det är spännande och kändes rätt välspelat och allt, men det är också tydligt en del av något. Den dramatiska kurvan är också lite ovanlig i att första tredjedelen nog ändå får sägas vara den mest intensiva.

Jag skulle säga tre ormar av fem på den krankiska skalan för mig som inte är så engagerad i Hunger Games, kan absolut tänka mig att det är en fyra eller bättre för en del fans. Kompisen jag gick på bio med tyckte den var väldigt trogen boken.

PS. Jag fattade inte att den var 2 timmar och 37 minuter. Jag trodde den var typ en halvtimme kortare. Det får ju ses som ett plus i kanten tänker jag.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Jag hat sett The Lost City på Netflix. Det här är vad man får om man tar en generisk Sandra Bullock-film från 10+ år sedan och blandar med Den vilda jakten på stenen och sen gör lite 2020-tal av det. Det är rätt charmigt, det är bra personkemi och det är ganska mycket att man vet vad man får. Det är ganska lagom långt också (sjukt skönt att det görs filmer som är kortare än två timmar).

Det tog mig lite för lång tid att känna igen Brad Pitt. Det tog 1 sekund att känna igen Bowen Yang och jag blir alltid glad när jag ser Saturday Night Live-cast i andra sammanhang.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,451
Location
Köping
Nu har Blue Beetle kommit på HBO, så jag såg den.

Det har sagts förut att de bra superhjältefilmerna är de som är trikåer plus något annat. Det här är trikåer plus familjekomedi (i dubbel bemärkelse) och det funkar, till och med bättre än i Black Widow. Tyvärr är det lite övervikt på origin story och "vanlig superhjältefilm".

Fast det behövs väl, Blue Beetle är inte den mest välkända seriefiguren så filmen "måste" hinna med båda föregångarna också. Det funkar, det är ingen dötid just.

Jag hoppades på ett större lyft från tidigare DC-filmer, men 4/5 på krankskalan ändå.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Jag har sett The KillerNetflix.
The Killer, Netflix (n)
Jag har överraskat mig själv med att se en film (jag kunde inte sova!) och det blev den här. Den är inte speciellt bra. Men det är något med... fotografiet, kanske? som fungerar väldigt väl. Huvudpersonen är både tråkig och osympatisk, framförallt om man tänker att han ska vara cool (vilket jag tror är meningen, och ju brukar vara meningen i den här typen av filmer). Något bättre om man tänker att han är en skum jävla kuf.

Lönnmördarromantik, som sagt ovan. Alltså hur är det rimligt att det finns en värld med någon sorts jet-set-multimiljonärslönnmördare på det här sättet? Helt bananas. Det brukar ju vara lite "kompetensporr" men jag tycker inte ens att huvudpersonen verkar speciellt bra på något.

Storyn: Självklart behöver en karl hämnas å en oskyldig kvinnas vägnar.
 
Top