WRNU:s filmklubb 2023 v22

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Mad Dogs
2002

Rabbie har blivit friskförklarad. Det är hans skyldighet att ta sig hem, men rösterna i huvudet vill annat. De varnar honom; om ett experiment som kommer att gå snett. Om planetens undergång. Rabbie vet att rösterna finns på riktigt. För det har de sagt åt honom.

Jag blir rätt konfunderad av den här filmen. Produktionsbolaget har bara gjort den här filmen. Filmen är i samma brittiska stil som Trainspotting från 90-talet, men regissören är från Indien och har mest gjort indiska filmer och nyhetsreportage (varav en Emmynominerad). Storyn är psykedeliskt 70-tal. Jonathan "Brazil" Pryce finns med på ett hörn. Jag ska vara ärlig och säga att jag såg filmen mest för att Indira "Rome" Varma är med, då jag gillar hennes presence. Sjukt konstig film - som om någon hittat på en massa konspirationsteorier som sedan visar sig vara sanna. Får även Red Dwarf-vibbar av filmen. Hittar ingen information om den. Symboliken (om den finns) går över huvudet på mig. Funkar om du vill slökolla på något, antar jag.

BETYG: 2/5
 
Last edited:

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,608
Location
Huddinge
Jag har sett super Mario filmen.
Okej, inte bra men inte direkt dålig.

För få, boos och chain Chomps.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
BigBug
2022

Människorna förlitar sig såpass mycket på androider och AI att de frågar sig om sitt eget existensberättigande. Sju människor som precis tolererar varandra blir fast i sitt drömhus när jorden tas över av kontrollenheten till androiderna medan de fyra androiderna i huset vill rädda dem. Låter som en intressant premiss av regissören bakom Delikatessen, Amelie från Montmartre och Children of the Lost Children, men som slarvas bort någonstans i flamsigheten som finns i Amelie. Jag antar att Jean-Pierre Jeunet kräver en speciellt typ av palett och jag undrar om jag är målgruppen i några av hans filmer. Precis som med många franska filmer är det överdrivna färger medan estetiken påminner mycket om Fallout 4 innan katastrofen. Filmen är mer intressant ögongodis än någonting direkt djupare, för även om ämnena rör sig kring fascism, existentialism och mänsklighet saknas kompetensen (eller villigheten) att göra något av det. Funkar om du desperat vill slökolla på något.

BETYG: 2/5
 
Last edited:
Top