WRNU:s filmklubb 2023 v1

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,536
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v1 2023 – #520 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png


…vänta, 520? Det borde betyda att… Jajjemen, det här blir det 11:e året med Filmklubben – 10 stolta år har vi hållit igång! Vecka 1 i januari 2013 var startskottet.

Woohoo!
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jag har nu sett norska Troll, släppt direkt till Netflix 2022.

Det är en monsterkatastroffilm där titelfiguren är hämtad ur nordisk sagoestetik, komplett med svans och välbekant folktro. Premissen är kort och enkelt att ett norskt tunnelarbetes exploaterande av fjällnaturen leder till att Bergakungen vaknar och börjar Godzilla-vandra mot Oslo. I stort sett alla genrens klyschor betas därefter av på behändiga 100 minuter, vilket är en föredömligt rimlig speltid.

Det är alltså extremt klyschigt och filmstereotypt. Extremt. Utan att ha läst på något i efterhand om avsikterna har jag svårt att avgöra om klyschorna är avsedda som glimten-i-ögat-satir på genren eller bara usel fantasilöshet. Precis som anth skrev om filmen här i klubben är det fruktansvärt amerikanskt. Filmen bär avsevärda likheter med amerikanska Godzilla från 1998, en film som jag (och nu kommer ni stoppa kaffet i halsen) inte alls tycker är så värst förskräcklig som pöbeln bestämt.

Jag tyckte inte heller att Troll var särskilt dålig, trots de extremt tröttsamma klyschorna. Det var faktiskt helt godkänd och stundtals väldigt rolig monsterunderhållning. Handlingen tog också ett par intressanta vändningar, där den skandinaviska folktron verkligen fick komma till sin rätt och avslöjade en ganska häftig bakgrundshistoria som gav mersmak för detta filmuniversum.

Det måste även nämnas att det fanns några repliker genom filmen som var helt briljanta, i betydelsen litterär elegans, även om jag ska låta det vara osagt om de är manusförfattarens originalformuleringar eller om de är lånade.

Den här filmen hade jag haft nöje av att se på bio, hellre än tv. Jag kan gott rekommendera den som monsterkatastroffilm. Helst på en riktigt stor tv.

3 av 5.
 
Last edited:

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Jag har sett filmen Ivanhoe (1982). Filmad brittisk teater, delvis rätt snyggt, delvis rätt billigt (med moderna mått). Det är en del skitig medeltid, en del saga, och det hela är gjort med glimten i ögat. Dialogen är stolpig och folk säger de mest osannolika saker. Om du ska göra en film, be inte en 1800-talsskotte skriva dialogen åt dig, det blir inte bra.

Den här filmen sägs handla om tråkmånsen riddar Ivanhoe. Han är outhärdligt präktig, förutom då att han är tänd på både en blondin och en brunett, vilket gör att han går runt och ser lätt plågad ut större delen av filmen till smäktande fiolmusik. Nu är Ivanhoe inte en why-not-both-person, så till slut väljer han det tråkiga alternativet
blondinen
.

En lustig sak med filmen är dock att Ivanhoe spenderar en stor del av den av att vara sårad och därför hjälplös. Dessutom tycker jag inte att han egentligen tar några hjältemodiga risker: han är vältränad, tungt rustad och om det går på röven kan han alltid säga "jag ger mig, kontakta min bankir för lösensumman". Filmens verkliga hjälte och huvudperson, som tar stora personliga risker, och mycket väl kunde blivit av med ballarna eller slutat upphängd från en mur, är narren Wamba. Han har bäst dialog, bäst personlighet och uppvisar stort mod och lojalitet, utrustad endast med sin humor och en blå toppluva med bjällror. När kommer spin-offen? En film som handlar om honom och det "ädla" matvraket Aehtelstan hade varit ytterst sevärd.

Bechdel? Det finns tre kvinnor med namn i den här filmen, och i den enda scenen där två av dem talar med varandra, pratar de om en man. Så, nej.

Men det är frejdigt och kul och nostalgiskt. Fyra tunnhjälmsprydnader i paper maché av fem.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag har sett lite film igen och varit långsam att skriva av mig.

Först ut på listan är The Woman King (2022). Jag gick in i den här filmen med extremt annorlunda förväntningar än vad trailern ger en. Trailern presenterar en film om ett litet, utsatt rike i Afrika som kommer utföra en heroisk kamp mot europeerna och deras slavhandel, om en binär kamp mellan ondska och frihetskamp med lite Hollywood girlboss.

Döm min förvåning när 80% av trailern förpassas till 10% av filmen och den istället handlar om två rivaliserande kungadömen i Afrika som krigar med varandra av realpolitiska skäl. Europeerna är med på ett hörn för dom har en liten handelsstation i närheten och handlar krigsfångar från båda de krigande rikena.

Egentligen sker konflikt och krig i bakgrunden och vi följer istället relationerna mellan soldaterna i Dahomeys kvinnogarde. Alla gör bra skådespelarinsatser men inte särskilt otippat är det Viola Davies som gör det otroligt grymt.

Jag skulle säga att filmen kokar ihop det bästa av typiska bootcamp-filmer, Game of Thrones och Braveheart.

Jag rekommenderar denna film starkt. Min enda biff är att action-scenerna är väldigt Marvel-fighting så allting blir flashigt. Jag tror det hade passat tonen i filmen bättre att satsa på en mer realistisk strid istället men man kan inte få allt i denna värld.

4/5.
 
Last edited:

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag har sett mer film. Jag har sett The Banshees of Inisherin (2022), en mörk komedi som utspelar sig på en liten ö längs med irlands kust under det irländska inbördeskriget. Padraic ska hälsa på sin livslånga kompis Colm men Colm verkar undvika honom, för att tillsist abrupt säga till honom att han inte gillar honom mer och helt sonika inte vill umgås mer. Padraic vägrar acceptera detta och en konflikt uppstår.

När jag såg trailern fick jag intrycket av att detta skulle vara mörk komedi, snarare än mörk komedi och tji fick jag. Filmen är rolig men tidvis väldigt deprimerande. Konflikten mellan de två forna vännerna är en allegori för inbördeskriget men man behöver inte förstå det irländska inbördeskriget överhuvudtaget för att förstå allegorin, krig och våld har samma ansikte över hela vår planet.

Det är en bra film men också en tidvis ganska deprimerande film. Förvänta er inte försoning eller ett lyckligt slut, som jag, den dumstruten jag är, gjorde.

4/5.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett lite film igen och varit långsam att skriva av mig.

Först ut på listan är The Woman King (2022). Jag gick in i den här filmen med extremt annorlunda förväntningar än vad trailern ger en. Trailern presenterar en film om ett litet, utsatt rike i Afrika som kommer utföra en heroisk kamp mot europeerna och deras slavhandel, om en binär kamp mellan ondska och frihetskamp med lite Hollywood girlboss.

Döm min förvåning när 80% av trailern förpassas till 10% av filmen och den istället handlar om två rivaliserande kungadömen i Afrika som krigar med varandra av realpolitiska skäl. Europeerna är med på ett hörn för dom har en liten handelsstation i närheten och handlar krigsfångar från båda de krigande rikena.

Egentligen sker konflikt och krig i bakgrunden och vi följer istället relationerna mellan soldaterna i Dahomeys kvinnogarde. Alla gör bra skådespelarinsatser men otippat är det Viola Davies som gör det otroligt grymt.

Jag skulle säga att filmen kokar ihop det bästa av typiska bootcamp-filmer, Game of Thrones och Braveheart.

Jag rekommenderar denna film starkt. Min enda biff är att action-scenerna är väldigt Marvel-fighting så allting blir flashigt. Jag tror det hade passat tonen i filmen bättre att satsa på en mer realistisk strid istället men man kan inte få allt i denna värld.

4/5.
Du tyckte inte det var lite väl mycket woke hyckleri i den här filmen ?

Dahomey stammen var inblandade i den transatlantiska slavhandeln . Kung Ghezo ville inte ge upp slavhandel med förklaringen att slavhandel var en del av dahomeys kultur och ekonomiska maktbas.


"As alluded to earlier, the most significant historical inaccuracy in The Woman King is Dahomey's relationship to slavery. In the movie, Nanisca and Ghezo are passionately opposed to the slave trade and vow to end the practice. In reality, King Ghezo was one of the most vicious slavers in all of West Africa"

"Criticism has also been levelled at the film from people presenting themselves as “ADOS” (American descendants of slavery). They have called for it to be boycotted because it glorifies an African kingdom that brutalised their ancestors"

"Disapproving notes have also come from specialists of 19th-century Dahomey history who have publicly shared their comcerns about the misrepresentation of the slave trade in the film"

"Finally, a recurring argument is that the Kingdom of Dahomey, with its many flaws and crimes, was not worthy of representation. Some social media users, calling for more representations of positive black stories, have also questioned the choice of Dahomey"
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Dahomey stammen var inblandade i den transatlantiska slavhandeln . Kung Ghezo ville inte ge upp slavhandel med förklaringen att slavhandel var en del av dahomeys kultur och ekonomiska maktbas.

In the movie, Nanisca and Ghezo are passionately opposed to the slave trade and vow to end the practice. In reality, King Ghezo was one of the most vicious slavers in all of West Africa
Personen som skrev det har inte sett filmen. Kung Ghezo är pro-slaveri och sitter i opposition till Nanisca fram tills mitten-slutet på filmen. Historiskt så avbröt också Ghezo slavhandeln under några års tid, innan han återupptog den igen.

Sen lägger jag inte någon vikt i vad "användare på sociala medier" skriver om film och tv, och det gör inte du heller.

Så för att svara på din neutralt ställda fråga " Du tyckte inte det var lite väl mycket woke hyckleri i den här filmen ? " så är svaret nej.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,946
Location
Örebro
Du tyckte inte det var lite väl mycket woke hyckleri i den här filmen ?
Du hade inte kunnat nöjt dig med att säga att filmen inte återspeglar historien på ett rättvist sätt? Att filmen mött kritik då den på olika grunder, som du nämner genom citat, brister i sin ärlighet mot vad som egentligen hände och vilka värderingar aktörerna i filmen egentligen hade? Att filmen brister i att ge en korrekt och nyanserad bild av Dahomeys relation till slavhandel och slaveri?

Jag säger detta främst för att du verkar ibland vilja peta in woke, woke hyckleri eller annat så snabbt du får möjlighet där dina åsikter och argument väckt mer välvilja om du undvek användandet av värdeladdade ord och istället höll dig till att lyfta fram det som filmen fått kritik för. Du gör det sistnämnda, men måste likt förbannat peta in någon form av woke eller anti-woke kritik innan du framför den relevanta kritiken... Det är väldigt tröttsamt och något som endast bidrar till att sänka stämningen.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Du hade inte kunnat nöjt dig med att säga att filmen inte återspeglar historien på ett rättvist sätt? Att filmen mött kritik då den på olika grunder, som du nämner genom citat, brister i sin ärlighet mot vad som egentligen hände och vilka värderingar aktörerna i filmen egentligen hade? Att filmen brister i att ge en korrekt och nyanserad bild av Dahomeys relation till slavhandel och slaveri?

Jag säger detta främst för att du verkar ibland vilja peta in woke, woke hyckleri eller annat så snabbt du får möjlighet där dina åsikter och argument väckt mer välvilja om du undvek användandet av värdeladdade ord och istället höll dig till att lyfta fram det som filmen fått kritik för. Du gör det sistnämnda, men måste likt förbannat peta in någon form av woke eller anti-woke kritik innan du framför den relevanta kritiken... Det är väldigt tröttsamt och något som endast bidrar till att sänka stämningen.

Jag tycker woke hyckleri är ett väldigt bra ord att använda här då det som skett här är woke washing av dahomeys inblandning i slavhandeln. Dahomey var en del av den transatlantiska slavhandeln och att hylla dahomey för att dom slogs mot den onde imperialistiske kolonistiske VITE mannen för are stoppa slaveriet när dom själva var drivande i slavhandeln är hyckleri på högsta nivå
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
@Sömniga Isaac Jag sitter inte och kör vartenda ord jag skriver genom nått sensitivitetsfilter innan jag trycker på sänd.

Ist för att jag skall sitta och ta varenda forumit här innes trigger warnings och vilka ord dom anser är negativt värdegrundladdade i beaktning så kanske folk skall lära sig att inte vara så känsliga ?
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ja, det hade ju framförallt varit befriande om högertrollen slutade vare så himla känsliga, de är så lättkränkta och ser woke konspirationer i varenda buske.


:whistle:
Ja att historiker med inriktning på Afrikansk historia och specialisering på dahomeys historia har uttryckt wokeisternas favorit ord , det "problematiska" med att filmen är en historierevisionistisk version av dahomey stammens inblandning i den transatlantiska slavhandeln skall ju naturligtvis inte tas i beaktande utan avfärdas som högertrollande 🤣🤣
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,889
Location
The Culture
MODERERING

Det räcker med pajkastande om både woke och om högertrollande nu. Diskutera snällt och civiliserat om filmernas faktiska innehåll istället för att rida runt på era käpphästar.

Tack på förhand!
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,985
Location
Ett häxkräl
Ja att historiker med inriktning på Afrikansk historia och specialisering på dahomeys historia har uttryckt wokeisternas favorit ord , det "problematiska" med att filmen är en historierevisionistisk version av dahomey stammens inblandning i den transatlantiska slavhandeln skall ju naturligtvis inte tas i beaktande utan avfärdas som högertrollande 🤣🤣
Inte alls. Jag tycker absolut att vi ska diskutera och analysera historiska filmer, och jag tycker absolut att vi ska lyfta sådant som är problematiskt i dem. Men jag tvivlar på att vi uppnår något som helst intressant genom att köra sådana analyser och diskussioner genom filtret woke.

EDIT: såg modereringen nu, tack för mig!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Jag tycker woke hyckleri är ett väldigt bra ord att använda här då det som skett här är woke washing av dahomeys inblandning i slavhandeln. Dahomey var en del av den transatlantiska slavhandeln och att hylla dahomey för att dom slogs mot den onde imperialistiske kolonistiske VITE mannen för are stoppa slaveriet när dom själva var drivande i slavhandeln är hyckleri på högsta nivå
Fast det är inte plotten i filmen. Såg du inte min recension? Den vite mannen (tm) är en ytterst liten bakgrundskaraktär. Filmen börjar med att Dahomey-krigarna anfaller en by, förslavar männen och skickar iväg dom för att säljas.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Fast det är inte plotten i filmen. Såg du inte min recension? Den vite mannen (tm) är en ytterst liten bakgrundskaraktär. Filmen börjar med att Dahomey-krigarna anfaller en by, förslavar männen och skickar iväg dom för att säljas.
"en film om ett litet, utsatt rike i Afrika som kommer utföra en heroisk kamp mot europeerna (den vite mannen min egen inflikning) och deras slavhandel, om en binär kamp mellan ondska och frihetskamp med lite Hollywood girlboss."

Det var det du skrev där jag reagerade på där det verkade som att du skrev att dom bedriver en heroisk och rättfärdig kamp mot europeerna (den vite mannen) och hens slavhandel och det blev motsägelsefullt för mig när dahomey själva var en sådan stor del av och drivande i slavhandeln . det verkade som att du fick det att framstå som att dom vara några rättfärdiga heroiska krigare som slogs mot slaveriet när så rent historiskt inte var fallet.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
"en film om ett litet, utsatt rike i Afrika som kommer utföra en heroisk kamp mot europeerna (den vite mannen min egen inflikning) och deras slavhandel, om en binär kamp mellan ondska och frihetskamp med lite Hollywood girlboss."

Det var det du skrev där jag reagerade på där det verkade som att du skrev att dom bedriver en heroisk och rättfärdig kamp mot europeerna (den vite mannen) och hens slavhandel och det blev motsägelsefullt för mig när dahomey själva var en sådan stor del av och drivande i slavhandeln . det verkade som att du fick det att framstå som att dom vara några rättfärdiga heroiska krigare som slogs mot slaveriet när så rent historiskt inte var fallet.
Oj. Du missade en bit av min mening där :D

Trailern presenterar en film om ett litet, utsatt rike i Afrika som kommer utföra en heroisk kamp mot europeerna och deras slavhandel, om en binär kamp mellan ondska och frihetskamp med lite Hollywood girlboss.

Sen förklarar jag ju att trailern ger en felaktig bild och att storyn är en helt annan.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Oj. Du missade en bit av min mening där :D

Trailern presenterar en film om ett litet, utsatt rike i Afrika som kommer utföra en heroisk kamp mot europeerna och deras slavhandel, om en binär kamp mellan ondska och frihetskamp med lite Hollywood girlboss.

Sen förklarar jag ju att trailern ger en felaktig bild och att storyn är en helt annan.
Du har helt rätt. Jag tolkade fel och gjorde fel och ber om ursäkt jag valde att läsa det som om att du sa att hela filmen var en kamp mot den europeiska slavhandeln men som du säger nu när jag läst igenom ditt inlägg ett par gånger så var det inte det du sa och jag ber om ursäkt.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Att vara sjuk i mellandagarna ger en mycket tid att se på film. Det finns inget bättre än att kräkas och kolla på Studio Ghibli, har jag kommit fram till. Så mycket faktiskt att jag såg Kiki's delivery service (1989), The cat returns (2002) och Spirited away (2001) vilka alla finns på Netflix. Det är coolt att Netflix har filmerna, men det stör mig otroligt mycket att de enda undertexterna som finns är undertexterna för de dubbade versionerna. Det betyder att ser jag med japanskt tal så får jag undertexter som inte till 100% stämmer med vad karaktärerna säger, vilket är ganska så störande. Hur svårt hade det varit för Netflix att lägga in två olika undertextsval?

För övrigt, när jag såg årtalen för när the cat returns och spirited away släpptes vägrade jag tro det till den grad att jag googlade flera gånger, men jo, tydligen släpptes Spirited away för över 20 år sedan och att den kom före the Cat returns, som jag var övertygad tillhörde 90-talet.

Aja, till filmerna då.

Kiki's delivery service handlar om en häxflicka som flyttar hemifrån för att lära sig magins hemligheter på egen hand. Hon flyttar till en stad mycket inspirerad av Visby och Stockholm och det märks att animeringsstudion skickade folk till Sverige för att fota och filma. Stadsmiljöerna är urbota snygga. Det är lite roligt faktiskt att hålla utkik efter svenska skyltar. Gustaf Krantz Herrmode är min favorit!



När jag såg filmen som ung tyckte jag det var en av de tråkigare ghibli-filmerna och tänkte inte så mycket på den utöver att den var söt. Nu när jag ser om den som vuxen gillade jag den mer. Det är absolut en av ghiblis "daltigaste" filmer: folk i filmen är på det stora hela rätt så snälla, tonen är gullig och så vidare. Men nu när jag inte är tuff tonåring (tm) längre, så är det okey att filmen är så. Filmen är på det stora hela vacker och väldigt genuin.

4/5.

-------------------------------------------------------------------------------------------------

The cat returns har en speciell plats i mitt hjärta. Det är en film jag delade nära med någon som nu har gått bort och att se den filmen låter mig vara en stund med henne igen. Filmen handlar om en ganska så arketypisk flicka som en dag räddar en katt från att bli påkörd av en lastbil och som på grund av magiska omständigheter bjuds in till att bosätta sig i kattriket. Filmen är i min mening den roligaste av alla studio ghibli-filmer, komedin är klockren.

Jag fattar att den här filmen förmodligen inte är någons favoritfilm när det kommer till ghibli men den kommer alltid vara en viktig film för mig.

5/5.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Spirited away är ett mästerverk när det kommer till det visuella, till kreativiteten, till karaktärerna, till storyn. Det är en rätt genom fantastisk film och den kivas tillsammans med Princess Mononoke med att vara Studio Ghiblis bästa film. Eftersom filmerna är så olika så är det svårt att försöka säga att en är bättre än den andra, det handlar kanske snarare om vad man är ute efter under denna dag. Det är en film med så otroligt mycket kul kreativitet inbakad i sig, både i bakgrunden och i förgrunden att det är svårt att inte låta sig charmeras.

5/5.
 
Top