WRNU:s filmklubb 2023 v 11

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Chaos Walking
2021

Alla kvinnor har dött ut. Männens tankar manifesterar sig som illusioner. Ofiltrerade är de likt kaotiska vandrare. En pojke tittar upp mot himlen och undrar om rödbetsodlingar är hans liv. Från skyn störtar en stjärna till svar. Tom "Spiderman" Holland i huvudrollen med Daisy "Star Wars" Ridley i biroll och med Mads Mikkelsen som tittar in ... och vi vet direkt vem som spelar skurken. Baserad på en bok och har en ball post apoc-miljö, men tappar helt tredje akten. Är boken såpass värdelös? Hade funnits massor av roliga tankar men det kändes som om det slösades bort helt. Tydligen var manuset inte klart när de började filma. Hade varit en fyra men betyget sänks ett steg. Är ändå en film som funkar att softa till.

BETYG: 3/5
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,616
Location
Rissne
…en scifi-rulle med Tom Holland och Daisy Ridley från 2021 som jag inte ens minns att jag sett namnet på? Shit, jag som trodde att jag hade koll.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
…en scifi-rulle med Tom Holland och Daisy Ridley från 2021 som jag inte ens minns att jag sett namnet på? Shit, jag som trodde att jag hade koll.
Jag skaffade Viaplay för en månad - en riktigt bra tjänst, både i utbud och plattform - och filmen bara råkade svischa förbi. Blev lika förvånad som du.

Tror Tom Holland har potential att kunna göra något väldigt bra med rätt regissör. Känns som om det finns en fenomenal skådespelarprestation där inne. I den här filmen fick han mest en bruten näsa (ja, på riktigt - en stuntman råkade träffa honom).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Ikväll har jag sett Hellboy 2: The Golden Army från 2008.
Jag var ganska tveksam till om jag skulle se den här filmen eftersom jag tyckte första filmen var ganska medioker. Den här filmen hade dock höga betyg så jag bet ihop och tryckte på <PLAY>. Såhär i efterhand borde jag litat på min initiala känsla. Det här är en superhjälte-film med sedvanlig glad-action, men jag tycker den svamlar runt och blandar action, superhjältar och komedi på ett ganska tröttsamt sätt. Det här blir aldrig speciellt bra för mig, och hade jag kunnat så hade jag gärna returnerat den och fått igen den bortslösade tiden.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,986
Ikväll har jag sett Hellboy 2: The Golden Army från 2008.
Jag var ganska tveksam till om jag skulle se den här filmen eftersom jag tyckte första filmen var ganska medioker. Den här filmen hade dock höga betyg så jag bet ihop och tryckte på <PLAY>. Såhär i efterhand borde jag litat på min initiala känsla. Det här är en superhjälte-film med sedvanlig glad-action, men jag tycker den svamlar runt och blandar action, superhjältar och komedi på ett ganska tröttsamt sätt. Det här blir aldrig speciellt bra för mig, och hade jag kunnat så hade jag gärna returnerat den och fått igen den bortslösade tiden.
Runt 2010 var Hellboy - The Golden Army min absoluta favorit bland superhjältefilmer av precis den anledning du nämner, den hade allt! Där fanns action, fantastik, balla monster, färgstarka karaktärer, humor och allvar! Minns att scenen där fiskgubben lyssnar på smöriga popballader och försöker dölja det var bland det roligaste jag sett i en superhjältefilm! Har dock inte sett filmen på en himla massa år och gissar att den inte skulle hålla måttet lika bra idag.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Runt 2010 var Hellboy - The Golden Army min absoluta favorit bland superhjältefilmer av precis den anledning du nämner, den hade allt! Där fanns action, fantastik, balla monster, färgstarka karaktärer, humor och allvar! Minns att scenen där fiskgubben lyssnar på smöriga popballader och försöker dölja det var bland det roligaste jag sett i en superhjältefilm! Har dock inte sett filmen på en himla massa år och gissar att den inte skulle hålla måttet lika bra idag.
Jag tycker om melankolin som dyker upp på de bra ställena i bägge filmerna - både växtmonstret och alverna är saker som det är synd att behöva bekämpa, eftersom de är kvarlevor från en svunnen tid.

De gamla Hellboy-filmerna ser också bättre ut när man jämför med den där senaste som kom (som inte är en katastrof på något vis, men inte heller lika bra).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Runt 2010 var Hellboy - The Golden Army min absoluta favorit bland superhjältefilmer av precis den anledning du nämner, den hade allt! Där fanns action, fantastik, balla monster, färgstarka karaktärer, humor och allvar! Minns att scenen där fiskgubben lyssnar på smöriga popballader och försöker dölja det var bland det roligaste jag sett i en superhjältefilm! Har dock inte sett filmen på en himla massa år och gissar att den inte skulle hålla måttet lika bra idag.
Jag tror problemet för mig är att det blir “gonzo”. Om jag borrar vidare i vad jag anser är ”gonzo” så handlar det antagligen om att jag är konservativ i hur jag vill ha mina superhjältar. Det blir alltså samma problem för mig med Deadpool eller än värre Mystery Men. Även Shazam är lite svårsmält.
 
Top